Účinnosti tento týden nabyly nové předpisy Evropské unie, které zpřísňují pravidla pro velké technologické platformy. Týkají se šesti firem, které Evropská komise v angličtině nazývá „gatekeepers“, česky strážci. Jde o velké podniky, které významně ovlivňují provoz na internetu. Pro uživatele, které mají na platformách účty, to znamená několik změn.
Zákon, který nabyl účinnosti ve čtvrtek, nařizuje společnostem dodržování nových přísných pravidel hospodářské soutěže, což dramaticky mění zkušenosti uživatelů v Evropské unii s telefony, aplikacemi, prohlížeči a dalšími technologiemi.
Tyto změny jsou důsledkem Aktu o digitálních trzích (DMA), který vstoupil v platnost v roce 2022 a klade důraz na větší transparentnost a možnosti pro konkurenci. Pokud gatekeeper pravidla stanovená v aktu o digitálních trzích poruší, může mu být uložena pokuta až do výše 10 procent jeho celkového celosvětového obratu. V případě opakovaného porušení mu může být uložena pokuta až do výše 20 procent celosvětového obratu. Pokud pak porušuje pravidla opakovaně, může Evropská komise zahájit šetření trhu a v případě potřeby uložit opatření k nápravě jednání nebo strukturální nápravná opatření.
„DMA přináší spotřebitelům bohatší možnosti volby a méně překážek pro menší konkurenci. Otevírá brány internetu,“ uvedl k zákonu na sociální síti X evropský komisař pro vnitřní trh Thierry Breton.
Pod drobnohledem jsou firmy Alphabet, Amazon, Apple, ByteDance, Microsoft a Meta. Evropská komise také naznačila, že seznam společností podléhajících DMA by se mohl do budoucna rozšířit. Během května by například na seznamu mohla přibýt sociální síť X nebo platforma Booking.com, oznámila komise.
Hlavním principem regulace je, že všechny platformy musí fungovat vzájemně kompatibilně, upravovat nabídku předinstalovaných aplikací či omezovat propagaci vlastních služeb na úkor konkurence. V neposlední řadě mají nová pravidla ztěžovat sledování uživatele nad rámec konkrétní platformy pro účely zacílení reklamy. Pro běžné uživatele by nakonec mělo být například snadnější se z jednotlivých platforem odhlásit. DMA by mělo také pomoci menším podnikům a start-upům, aby se po boku velkých internetových gigantů snáze rozvíjely.
Společnost Apple například plánuje umožnit uživatelům v EU stahování aplikací z třetích stran, což je změna oproti dřívější politice uzavřeného ekosystému. Google zase reaguje na nová pravidla tím, že upravuje výsledky vyhledávání tak, aby více podporovaly nezávislé webové stránky. Obě tyto změny by mohly posílit konkurenci a přinést více možností uživatelům, upozornila americká televize CNN.
Uživatelé Androidu i Apple produktů nově budou mít možnost vybrat si svůj preferovaný prohlížeč a vyhledávač při nastavování zařízení, místo aby byli automaticky přesměrováni na produkty společnosti. To by mohlo podpořit konkurenční prohlížeče a vyhledávače.
Také uživatelé aplikací pro zasílání zpráv budou mít větší možnosti komunikace s uživateli na jiných platformách. Například uživatelé WhatsApp budou moci posílat zprávy a média uživatelům na Telegramu.
Streamovací služby jako Spotify a Netflix by mohly nabídnout slevy uživatelům, kteří si předplatí jejich služby prostřednictvím webových stránek, což by podporovalo konkurenční prostředí v digitálním obsahu.