Je symptomatické, že v této zemi neprojde už téměř žádná aktivita vlády bez blamáže nebo hořké pachuti kontroverzní komunikace. Chvályhodné vyslání záchranného týmu do Bejrútu zakalily výstupy Jana Hamáčka, který při obhajobě aerolinek Smartwings zpochybnil schopnosti armády.
Libanonské hlavní město postihla nebývalá katastrofa. Výbuch v přístavním skladu s 2700 tunami ledku zapůsobil jako malý jaderný výbuch a poničil polovinu Bejrútu. Zahynulo minimálně 135 lidí, další tisíce byly zraněny a nyní se hraje řádově o několik dnů, kdy mohou záchranáři vyprostit z trosek další přeživší obyvatele. V takové situaci se cení každá zahraniční pomoc.
Česká vláda zareagovala rychle a nabídla Libanonu vyslání specializovaného týmu USAR v počtu 36 záchranářů hasičského sboru zaměřeného na vyprošťování lidí. V tom si zaslouží absolutorium nebýt toho, že tuto operaci provázelo trapné hašteření odpovědného ministra vnitra Jana Hamáčka.
Proč Smartwings?
Hamáček se dostal pod veřejný tlak kvůli využití letadla ze společnosti Smartwings, jejíž jméno je v poslední době často skloňováno s exkluzivní vládní pomocí. Na otázky, proč stát nevyužil k přepravě záchranářů vládní speciály z rezortu obrany, ale česko-čínskou soukromou firmu, reagoval Hamáček sérií nedůtklivých prohlášení na Twitteru.
„Česká republika zareagovala jako jedna z prvních, poslala do Libanonu špičkový záchranářský tým v řádu hodin. Máme být na co hrdí. Ale řeší se, jestli jsem se ďábelským plánem nepokusil zachránit Smartwings sumou 1,5 milionu korun za let do Bejrútu…,“ ironizoval ministr.
V následující smršti reakcí pokračoval obhajobou, že hasičský záchranný sbor má dlouhodobě se Smartwings smlouvu, a „jiná možnost nebyla“. Tato varianta prý byla rychlejší a náklad by se do vojenských letounů nevešel. Přestřelku ukončil dětinským „já si nezačal“ a útokem na armádu, že „máme místo armádního dopravního letectva létající technické muzeum“.
Přisadil si i Hasičský záchranný sbor ČR podřízený ministru vnitra, který „požádal o přepravu USAR týmu standardní cestou Armádu ČR (hovor proběhl 5. srpna v 0:35 ráno). Požadavek zněl na přepravu 36 osob, psů a materiálu. Do slíbené doby Armáda ČR žádnou leteckou techniku nenabídla,“ napsal na Twitteru.
Protistrana s tímto výkladem nesouhlasí. Mluvčí ministerstva obrany Jan Pejšek poskytl deníku FORUM 24 jiné vysvětlení, které tento zdánlivě banální a „okurkový“ spor staví do jiného světla. Především odkrývá tristní způsob komunikace mezi vládními rezorty i tam, kde by měla panovat nezpochybnitelná jednota, jakož i další potvrzení, že Hamáček stále více nabírá arogantní papalášské manýry.
Vnitro nic neposlalo
„Rozhovor mezi zástupci rezortů vnitra a obrany skutečně krátce po půlnoci proběhl, ale jednalo se o předběžnou ústní konzultaci bez podrobné specifikace nákladu. Dohoda zněla tak, že ji vnitro dodá co nejdříve v písemné formě. Kdyby tento oficiální požadavek dorazil, byla by armáda schopna v řádu několika hodin vypravit vojenský speciál. To se však nestalo,“ vysvětluje mluvčí.
Výsledkem je nedůstojný a licoměrný pokus Hamáčkova okruhu přenechat černého Petra armádě. Příliš neplatí ani ministrův argument o velikosti letadel. Armáda má k dispozici v podobných případech využívané letouny Casa, které přepraví 46 vojáků v plné výzbroji. Kapacitně by vyhovoval i z hlediska transportovaného materiálu, jehož objem později vnitro specifikovalo na 26 metrů krychlových.
Protiargument zní, že Casa by kvůli nižší rychlosti dorazila na místo zhruba o dvě hodiny později. Jenže Boeing 737 společnosti Smartwings odstartoval večer s dvouhodinovým zpožděním a dorazil na místo ve 21.40 hodin. To znamená, že tým byl připraven k nasazení až druhého dne, a časový argument tak vyznívá účelově.
Armáda může použít také Airbus A-319 CJ s kapacitou 98 lidí s podobnou rychlostí jako boeing. Ministr vnitra sice tvrdí, že by se náklad do airbusu nevešel, ale rozdíl ve velikosti obou letadel není zásadní.
Největším argumentačním faulem je Hamáčkovo zpochybnění armádního letového parku jako „létajícího technického muzea“. Stáří vojenských letadel a Šimáněho boeingu je přibližně stejné. Šéf ČSSD nesmyslně situaci vyhrotil, aby zakryl něco jiného.
Miliardy pro Smartwings
O vyslání letounu Smartwings bylo pravděpodobně rozhodnuto předem i proto, že Hamáček byl navyklý na využívání těchto aerolinek při leteckém mostu s ochrannými pomůckami z Číny, který s touto společností osobně domlouval. Pokud ministr bagatelizuje, že 1,5 milionu korun investovaných do přepravy do Bejrútu aerolinky Smartwings nevytrhne, za letecký most inkasovaly řádově stovky milionů korun, což se jistě v krizi hodí.
Tuto leteckou skupinu, jejíž součástí jsou České aerolinie, která by bez mohutné finanční injekce zkrachovala, vlastní miliardář Jiří Šimáně. Dlouholetý přítel a podporovatel Andreje Babiše vyvolal masivní lobbistický nátlak a dosáhl toho, že multifunkční ministr Karel Havlíček upravil úvěrový program COVID Plus.
Na státní záruky z kapes daňových poplatníků až za miliardové úvěry nyní dosáhnou i velké dopravní firmy včetně aerolinek. Vládě přitom nevadí ani velmi nestandardní okolnost, že Smartwings téměř z poloviny spoluvlastní čínská komunistická vláda prostřednictvím státního fondu CITIC.
Šimáněho protekcionismus na nejvyšší úrovni přináší ovoce. Koncem července státní Exportní garanční a pojišťovací společnost (EGAP) udělila jeho aerolinkám hodnocení spolehlivosti dlužníka, které je podmínkou pro získání komerčního úvěru se státní zárukou až dvě miliardy korun.
Kdo patří do party?
Hodnocení Smartwings se octlo v nejnižším možném využitelném pásmu „vysoce spekulativní“, což signalizuje velmi rizikovou návratnost. Je přitom známou skutečností, že mnoho malých a středních firem, zejména v příbuzném oboru cestovního ruchu, z podobných důvodů na úvěr nedosáhlo. Nepatří zkrátka do party.
Do party naopak zapadl Hamáček. Sice lze chápat jeho nervozitu, jelikož se potýká s předzvěstí propadáku v krajských a senátních volbách a narůstajícím pnutím uvnitř ČSSD kvůli sporným personálním krokům. To však neospravedlňuje účelové útoky poškozující armádu.
Dobře přitom ví, že premiér Andrej Babiš ho v tomto případě kritizovat nebude, stejně jako nepolitický ministr obrany Lubomír Metnar, který se vyhýbá jakýmkoli konfliktům. Hamáček tak může kopat do armády a poukazovat na význam a „nepostradatelnost“ aerolinek premiérova kamaráda. Fakticky se chová jako jejich obchodní agent.