Premiér Andrej Babiš (ANO) odvolal dalšího ministra dopravy a chce aby byl do čela resortu jmenován stávající ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček. Ze strany opozice zaznívají hlasy o personální nouzi hnutí ANO, které není schopno vygenerovat z 78 poslanců vhodného kandidáta. Podle ČTK i oborové asociace vyjadřují znepokojení nad tím, že ministr bude velmi vytížen. To Havlíček sice připouští, ale tvrdí, že se tématu silniční dopravy i železnic věnuje i Babiš. Po úterním oznámení položil deník FORUM 24 budoucímu dvojministrovi několik otázek jak o možném slučování resortů, tak o dalším postupu kolem kontroverzní zakázky.
Jak se stavíte ke spojování ministerstev?
Tak muselo by se to zanalyzovat, je to velký projekt, takže je otázka, jak by se to legislativně prolnulo. A následně by se musela najít shoda napříč politickými stranami. Čili neříkám, že to dneska budeme realizovat. I když by to podle nás z hlediska úspor smysl dávalo.
A co se týče podepsané smlouvy na elektronické dálniční známky za 400 milionů, kvůli kterým odešel váš předchůdce, jak budete dále postupovat?
Zatím nemáme finální stanovisko. Máme tam vícero scénářů a troufám si tvrdit, že během následujících dvou tří dnů by mohlo být jasné, jak si se zakázkou poradíme.
Myslíte, že mohlo dojít k nějakému manažerskému pochybení ze strany pana Kremlíka?
Měl být důslednější během předkládání zakázky, ať u struktury softwarového řešení, tak finančního. Zavčasu se mělo pracovat s alternativními scénáři a také dát na vládu, kde se o tom mělo diskutovat. Je to drahá věc, která bude mít tedy nepochybně vliv jak na rozpočet, tak na občany. A v každém případě měl být náročnější vůči svým lidem.
Takže nevylučujete, že by mohla být smlouva zrušena?
Nevylučuji vůbec nic, ale je pochopitelné, že když jsme byli se zakázkou nespokojeni, tak se pokusíme najít takové opatření, abychom všemi možnými právními a legálními prostředky dospěli k jinému řešení. A nejde pouze o finanční řešení, ale i o produktové s tím, jak je to celé strukturováno. Troufám si tvrdit, že to mohlo být uděláno jak jednodušeji, tak moderněji. Jenže je tam stále část v bezpečnostním režimu, takže to musíme vnímat i z toho úhlu pohledu, že se opravdu nejedná o běžný e-shop, který můžete jen tak naprogramovat.