Je to velmi vážné porušení zákona vedením Středočeského kraje pod vedením koalice ANO–ČSSD s podporou KSČM v čele s hejtmankou Jaroslavou Jermanovou (ANO). Podle zákona o veřejných zakázkách, dle ustanovení § 131 odst. 3 nesmí být trvání vztahu z rámcové dohody delší než čtyři roky. Středočeský kraj toto ustanovení nerespektuje minimálně od roku 2016. To je v souhrnu porušení zákona u silničních zakázek v objemu 5 miliard korun.
Město Řevnice se v srpnu konečně dočkalo od středočeských silničářů opravy po loňské zimě u silnice II. třídy, která patří Středočeskému kraji. Není to ale důvod k radosti. Oprava je provedena tak strašlivě, že „opravený“ stav je ještě horší než původní. Do některých výtluků byla nalitá řídká asfaltová břečka a na to nasypána hromada ostrého štěrku. Nebezpečné jak pro automobily a motorky, tak pro kolemjdoucí děti směřující po vedlejším chodníku do nedaleké školy. Kdo je odpovědný za to, že Středočeský kraj tyto práce převzal a zaplatil? Nevím, ale zde je odpověď na to, proč jsou středočeské silnice nejhorší v celé republice.
Tyto opravy jsou prováděny na základě tzv. rámcových smluv sedmi firmami. Smlouvy byly uzavřeny před mnoha lety. Podivné je, že v té době nikdo z hejtmanů (včetně Davida Ratha, Josefa Řiháka, Miloše Petery a Jermanové) tyto smlouvy znovu nevysoutěžil.
Od roku 2016 to navíc požaduje zákon o veřejných zakázkách, který stanoví, že vztah z rámcové smlouvy může trvat maximálně čtyři roky. Tedy už v roce 2016 mělo dojít k vypsání veřejné soutěže na tzv. zimní a letní údržbu, což se nestalo.
Jedná se o pět miliard vyplacených v rozporu se zákonem. Tuto situaci nyní řeší Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Ten již před rokem řešil jiné moje podání, a to ve věci účelového dělení zakázek na menší tak, aby je bylo možné soutěžit v režimu veřejných zakázek malého rozsahu. Úřad tehdy pravomocně rozhodl, že silniční zakázky byly účelově děleny, a udělil Středočeskému kraji pokutu.
Autor je středočeský krajský zastupitel za ODS a místostarosta Dobřichovic.