Je obvyklé, že v mediálních výstupech i příspěvcích na sociálních sítích dělá Tomio Okamura a jeho kolegové z SPD spoustu faktických chyb. Ať už se jedná o výroky významných politiků, pojmy nebo letopočty, je to velká ostuda. Proto se historik z Univerzity Karlovy Michal Stehlík rozhodl zaslat Okamurovi férovou nabídku. Zadarmo naučí poslance Svobody a přímé demokracie něco z naší historie. Pro příště by tak nemuseli vypadat jako diletanti, kteří nejsou schopni si zjistit alespoň správná data a informace.
Celý text dopisu Michala Stehlíka:
Dobrý den, pane Okamuro,
s neskrývanými obavami v kombinaci s narůstajícím údivem sleduji množství odkazů na historické události, procesy a osobnosti, které Vy a Vaše hnutí používáte ve veřejném prostoru. Nemohu se zbavit dojmu, že se jedná o fatální nedostatek zcela základních znalostí, a to zejména z moderních dějin, které bohužel způsobují, že se daná prohlášení, proklamace, příklady a přirovnání zcela míjejí s historickou skutečností. Považuji proto za svoji profesní povinnost podat Vám pomocnou ruku, aby se Vaše politické proklamace nezakládaly na zjevných nesmyslech, nepravdách či účelově poupravených tvrzeních.
Nabízím Vám osobně a Vašemu poslaneckému klubu ZDARMA semestrální (míněno půlroční) kurz soudobých dějin, který by obsahoval cca 10 seminářů se základními tématy, jež se objevují v argumentaci Vaší politické strany. Zaměřili bychom se nejprve na vysvětlení některých základních pojmů (např. nacionalismus, vlastenectví, národ, diktatura, totalita, demokracie), přešli bychom k některým frekventovaným historickým událostem a obdobím, jež si v argumentaci aktuálně oblibujete (např. koncentrační tábor, Třetí říše), vše doplněno základními myšlenkami T. G. Masaryka, Jana Patočky či Václava Havla. Součástí kurzu by byl také seznam doporučené literatury, část z ní bude pro potřeby názornosti i charakteru komiksové tvorby (pro začátečníky „Obrázky z českých dějin a pověstí“, pro pokročilé např. „Ještě jsme ve válce“).
Věřte mi, že jakkoliv daná nabídka může vypadat mírně absurdně (nedávající smysl), jsem hluboce přesvědčen o smysluplnosti vzdělání, zejména v moderních trendech vzdělávání celoživotního.
S pozdravem a s důvěrou v sílu vzdělání a řečeno s Komenským v „cestu světla“.
doc. PhDr. Michal Stehlík, Ph.D.
Historik
Filozofická fakulta Univerzity Karlovy