Prezident Miloš Zeman vyhlásil již 28. prosince 2020 termín sněmovních voleb na 8. a 9. října 2021. S vyhlášením termínu začínají zákonné povinnosti, které musí nyní kandidující subjekty plnit, včetně limitu 90 milionů korun na kampaň. Koalice Pirátů a Starostů limit zdaleka nevyužije, protože jsou zvyklí přesvědčovat voliče především prací, na druhou stranu koalice SPOLU už musela osekat rozpočet na 90 milionů. Brzké vyhlášení termínu voleb je tak výhodné především pro premiéra Andreje Babiše, který formálně vykazuje pouze malou část prostředků, jež využívá v kampani.
Když odhlédneme od neodpovědného uplácení voličů dárky na dluh státního rozpočtu, kdy to ti samí voliči a jejich potomci budou muset splatit i s úroky, využívá Andrej Babiš další možnosti ke své propagaci. Příkladem může být středeční neohlášená návštěva očkovacího centra na brněnském výstavišti, kde premiér Babiš svolal tiskovou konferenci, aby lidem přes média šířil svoji propagandu o údajném „úspěchu“ očkování. Přitom na tiskovou konferenci nepozval zástupce města ani kraje, kteří primárně řešili vybudování očkovacího centra s FN Brno. Tiskovou konferenci tak využil výhradně pro svoji prezentaci a opomněl zmínit, že za tím stojí někdo úplně jiný. A takových názorných příkladů bude do voleb předpokládám bohužel plno.
Obdobně premiér Babiš zneužívá exkluzivní informace, které by měly být šířeny především oficiálními kanály pro média, k tomu, že je sděluje nejdříve ve svých soukromých profilech na sociálních sítích, jež přitom využívá k volební kampani. Obdobně veřejné prostředky využívají pro svoji prezentaci i jiní politici hnutí ANO, například ministryně Klára Dostálová používá veřejné prostředky ministerstva pro místní rozvoj ke sponzorované reklamě na svém vlastním facebookovém profilu.
I navzdory zákonu o střetu zájmů, který zakazuje veřejným funkcionářům provozování televizního a rozhlasového vysílání i vydávání periodického tisku, Andrej Babiš přes svěřenský fond vlastní největší vydavatelství Mafra včetně nejposlouchanějšího rádia Impuls. V MF DNES pak vycházejí články oslavující premiéra Babiše, jako by je psalo spíše PR oddělení hnutí ANO, a ne nezávislý novinář. Ani tato propagace se ve vykazovaných nákladech volební kampaně předpokládám neobjeví.
Ve hře jsou stále kampaně za dvě miliardy z veřejných prostředků, které podle původních plánů, než se ozvala opozice, měly již touto dobou uprostřed koronavirové krize platit reklamu na turistická místa, což by mohlo trochu připomínat maďarskou snahu o umlčení nezávislých médií, kterou podrobněji popisuje i mise svobody tisku. Obdobně je nutné pozorně sledovat dění okolo České televize a Českého rozhlasu, aby nebyla veřejnoprávní média zneužita k vládní propagandě po vzoru Polska. Andrej Babiš navíc mnohdy podává své názory manipulativním způsobem, kde neinformovaný posluchač nemusí hned lež odhalit. To vše by mohlo ohrozit férovost voleb v Česku.
Autor je poslancem za Piráty.