KOMENTÁŘ / Po nás potopa. Tak by se dal definovat přístup parlamentní opozice k problematice důchodů. K penzijní reformě lidoveckého ministra práce Mariana Jurečky mají jen výtky, vlastní záchranu kolabujícího systému nenabízejí. A stejný postup zvolili i při stížnosti k Ústavnímu soudu, kterou se instituce ve středu zabývá.
Sice kritizují červnovou změnu valorizace důchodů jako nezákonnou, ale absolutně se ve své stížnosti nezamýšlejí nad tím, co by se stalo, kdyby u soudu uspěli. Důsledek by totiž nemusel být pro každého penzistu pozitivní. Když se nad výsledky svého konání hnutí ANO nedokáže zamyslet samo, rozhodl jsem se to udělat za ně.
Rozhodnutí neznamená zaručené a okamžité zvýšení penzí
Opozice tvrdí, že změna výměry mimořádné valorizace penzí byla retroaktivní, a proto by neměla platit. Také kritizuje přijetí změny ve stavu legislativní nouze, kterou vláda odůvodnila vznikem závažných hospodářských škod. Chtějí proto, aby Ústavní soud zrušil související legislativu, a tím změnu valorizace zneplatnil.
Ústavní soud má pravomoc rozhodnout o zrušení zákona nebo jeho jednotlivého ustanovení. Nahradit zrušenou legislativu jiným textem ale nemůže. Jeho případné rozhodnutí potom platí nikoli zpětně, ale až zveřejněním nálezu ve Sbírce zákonů (nebo v pozdější den určený soudem). Varianty toho, co by poté teoreticky mohlo následovat, jsou tři:
- Dojde k dopočítání výše důchodů dle původní právní úpravy platné před změnou, a to za celou dobu od změny valorizace. Tato výše se bude promítat i do valorizací následujících.
- Nedojde k dopočítání důchodů za minulé období od změny valorizace, ale výše se bude ode dne účinnosti rozhodnutí Ústavního soudu užívat pro další výpočet důchodů. Konkrétní právní úpravu by ale stejně musela vydat vláda.
- Vůbec nedojde k dopočítání důchodů, protože ÚS zruší i sníženou valorizaci, čímž by došlo k poklesu důchodů.
Případné „doplácení“ rozdílů důchodů by vždy bylo spíše politickým rozhodnutím než právní povinností. Automaticky po rozhodnutí ÚS ke zvýšení penzí nedojde.
Rozhodnutím může dojít i ke snížení penzí
Ústavní soud pravděpodobně rozhodne s odloženou účinností svého nálezu. Po jeho rozhodnutí totiž bude chybět nařízení vlády, bez nějž Česká správa sociálního zabezpečení nemůže jednotlivé důchody spočítat. Jednoduše bude chybět podklad pro určení jednotlivých důchodů. Ústavní soud proto musí vládě poskytnout čas na vydání nového nařízení a ČSSZ pak čas na určení jednotlivých důchodů.
Důchody by pravděpodobně nebyly dopočítány za celé období od valorizace. Tyto důchody totiž stát vyplácel v souladu s platnými právními předpisy. Naprostá většina příjemců důchodů navíc v rámci svých individuálních práv nijak nebrojila proti oznámeným výším svých penzí, a proto „nezaktivovala“ zákonem předpokládaný postup přezkumu výpočtu valorizace. Pokud konkrétní příjemce důchodu nebrojil proti oznámenému důchodu po mimořádné valorizaci, velmi pravděpodobně se mu uzavřela cesta k finanční náhradě.
I kdyby opozice navzdory právním předpokladům uspěla a došlo ke zpětnému doměření penzí podle původní legislativy, poškodí to skupinu seniorů, kteří pobírají velmi nízké starobní důchody. Novela ministra Jurečky v sobě totiž měla solidární prvek. Orientační hranice mezi pozitivním a negativním dopadem novely leží na hranici zhruba 8000 korun. Tato skupina příjemců důchodů tak na případném úspěchu opozičních poslanců jasně prodělá.
Autor je poslancem za KDU-ČSL a ekonomickým expertem strany.