Výzkum agentury Median zaznamenal dramatický propad podpory podnikatelů hnutí ANO. Zrychlila ho neschopnost vlády zvládat epidemii covidu, slabé kompenzace malému podnikání a procitnutí z Babišovy chiméry řídit stát jako firmu. Podnikatelé dnes více věří opozičním blokům.
Preference hnutí ANO tváří v tvář výkonům jeho představitelů v koronakrizi pozvolna klesají k jedné čtvrtině voličů. Páteří jeho elektorátu se stále zřetelněji stávají senioři, dříve většinou volící ČSSD a KSČM, kteří si na populistické hnutí Andreje Babiše vytvořili nekritickou vazbu. I jejich podíl však mírně poklesl, přesto dnes dosahuje dominantních 46,8 procenta zástupců této cílové skupiny.
Sedminásobný pokles podpory
Podle únorového šetření agentury Median poklesla u hnutí ANO i podpora zaměstnanců na 19,8 procenta, přičemž lze důvodně předpokládat, že mezi nimi zůstává mnoho pracovníků státního sektoru, kde vlády ANO a ČSSD skokově zvyšovaly mzdy. Nejnižší důvěře se Babišův projekt těší tradičně u mladých lidí a studentů, ale k nejrazantnějším změnám dochází v podpoře podnikatelů a živnostníků.
Tento trend je patrný dlouhodobě a nyní se ve světle turbulentních událostí urychluje. Ještě v roce 2014 podporovalo hnutí ANO 34 procent živnostníků, poté však Andrej Babiš vyhlásil jakobínské tažení proti malým podnikatelům. Označil je za potenciální zloděje a rekordně jim navýšil nové povinnosti, regulace a sankce.
Výsledky se projevily v citelném poklesu podpory živnostníků hnutí ANO. Podle agentury Kantar spadla v srpnu 2019 na 16 procent, a to se odehrálo ještě před nástupem epidemie čínského koronaviru.
Babišovi nejloajálnější ministři Karel Havlíček a Alena Schillerová, kteří celou dobu malým firmám a živnostníkům utahovali šrouby, už tehdy slibovali snížení nakynuté byrokratické zátěže. Příliš pozdě a nevěrohodně. A mezitím si Agrofert a další obří firmy rozdělovaly miliardové dotace. Čáru přes rozpočet vládě loni v březnu definitivně udělal covid-19.
Opozici podporuje 72 % podnikatelů
Výzkum agentury Median nyní signalizuje další výrazný propad podpory hnutí ANO mezi podnikateli na pouhých 5 procent. Jejich přízeň se přesunula k opozičním blokům SPOLU (ODS, TOP09, KDU-ČSL) s 36,7 procenty a koalice Pirátů a STAN s 35 procenty. Celkem tak důvěřuje oběma opozičním formacím téměř 72 procent podnikatelů, což svědčí o totální deziluzi z příslibů hnutí ANO.
Postupem času se stále zřetelněji projevila Babišova politika prázdných slibů a proklamací a vylhané propagandy. Navenek působí hezky, když Havlíček vypráví o 1,2 bilionu korun nalitých podpoře ekonomiky, když realita je řádově nižší. Mnohé firmy na státní pomoc nedosáhnou, nebo je příliš pomalá, byrokratická a nedostatečná.
Rozpor slov a činů a vědomé šíření lží je jednou z hlavních příčin ztráty důvěry ve vládu nejen v podnikatelském sektoru. Zlou krev vyvolávají i Babišovy proslovy překrucující realitu, jako například „dopisy čtenářů“ ve svérázném videopořadu Čau lidi.
Koho měl na mysli?
„Někteří mi píšou: Dostal jsem tolik podpory, že i kdybych podnikal, tak bych možná ani tolik nevydělal,“ citoval Babiš z dopisu údajného podnikatele, spíše pracovníka PR oddělení z centrály ANO.
V téže době představila poradenská společnost Bisnode zprávu, podle níž loni přerušilo podnikání téměř 100 tisíc živnostníků. Je to o 43 procent víc než v roce 2019 a o 65 procent víc než v roce 2018. Jak to jde dohromady s jásotem jiných podnikatelů, kteří se prý mají za Babišovy vlády tak dobře?
Možná měl premiér na mysli magnáty silných ekonomických skupin, které skutečně nestrádají, právě naopak. Nebo podivné firmy, které těží z neprůhledných mnohamilionových obchodů se státem, přikrytých nouzovým stavem?
Také nelze pominout, že šéfa hnutí ANO podporovala řada miliardářů stěžujících si – stejně jako on – na praktiky „Palerma“, ačkoli sami během „Palerma“ zbohatli. Dnes už i jejich řady prořídly.
Stát jako Babišova firma
Babiš ovšem především nenaplnil svůj klíčový slogan řídit stát jako firmu, jímž přilákal zájem mnoha podnikatelů. Pokud by ji řídil jako koronakrizi nebo veřejné finance, zkrachovala by do dvou let. Z cizího však krev neteče a co bude zítra nebo pozítří, premiéra nezajímá.
Nebo se politický podnikatel a šéf ANO v jedné osobě nemýlil, ale od samého počátku to myslel jinak. Skutečně si chtěl vstupem do politiky podmanit stát jako svoji firmu, ze které těží nemalé výhody. A ze státní správy si vytvořil ochranný štít svých zaměstnanců, kteří až příliš okatě hájí jeho osobní zájmy.
Premiér ovšem v roli chaotického mikromanažera bez špetky osobní pokory projevuje při (ne)zvládání epidemie tolik nekompetence, že trestuhodně ohrožuje životy tisíců lidí. Klamal, že umí řídit stát jako firmu, ani to není vzhledem k diametrálně odlišnému prostředí možné. Byla to sprostá lež s nedozírnými následky, jedna z mnoha.
Drtivá většina podnikatelů Babišovu mystifikaci prohlédla, dříve či později. Nyní jde o to, aby ji prohlédlo dostatečné množství lidí v blížících se volbách.