RECENZE / Od začátku března si na Netflixu můžeme pustit filmové zpracování bestselleru spisovatele českého původu Jaroslava Kalfaře Kosmonaut z Čech. Patrioti na něm možná ocení česká jména postav, červenobílou vlajku s modrým klínem na rukávu Adama Sandlera a bláznivou výchozí situaci, kdy Česká republika soupeří s Jižní Koreou o to, čí vesmírná loď se první dostane na okraj naší galaxie. Jinak se ale o nijak výjimečný snímek nejedná.
Před sedmi lety slavil Kalfařův románový debut překvapivý úspěch u americké kritiky i čtenářů. Jenže jako látka ke zfilmování je tahle knížka pěkně tvrdý oříšek. To nejpodstatnější se totiž odehrává ve vzpomínkách kosmonauta Jakuba Procházky ztraceného v nekonečném vesmíru. Režisér Johan Renck a scenárista Colby Day se je pokusili zredukovat na pár atmosférických, vizuálně vděčných flashbacků a děj v maximální možné míře situovali do vesmírné lodi. Možná si od toho slibovali, že film dostane sevřenější formu, jenže se jim rozpadl pod rukama.
Existuje řada strhujících snímků, které si většinu času vystačí s jednou nebo několika málo postavami, raketoplánem a vesmírným prostorem. Kosmonaut z Čech se sice pohybuje v podobných kulisách, ale chybí mu filosofická mnohovrstevnatost Tarkovského Solaris, ohromující vizualita a napětí Cuaronovy Gravitace či mesiášská naléhavost a časoprostorové hrátky Nolanova Interstellaru. Spíše k béčkovým sci-fi by mohl odkazovat mimozemský pavouk pojmenovaný po domnělém autorovi Staroměstského orloje mistru Hanušovi, s nímž vede Jakub Procházka na palubě lodi hlubokomyslné debaty. Na to se ale film celou dobu tváří příliš vážně a neodpovídá tomu ani dosti patetický konec.
Když si manželka náhle všimne, že ten její odletěl do vesmíru
Jestliže Renckův film nezaujme jako sci-fi, ještě méně funguje jako vztahové drama mezi Jakubem a jeho těhotnou ženou Lenkou (Carey Mulliganová). S výjimkou náznaků, kdy se Jakub během letu svěřuje s problémy v manželství Hanušovi, se nedozvíme, proč přesně se Lenka rozhodla Jakuba opustit. Stejně tak není na konci jasné, na základě čeho je ochotná se s ním zase usmířit. Vlastně tak celou dobu působí jako nepříliš sympatická neurotička, které najednou v půlce manželovy mise došlo, že jí vadí, že odletěl do vesmíru. Zároveň se také špatně buduje a rozvíjí vztahové drama, když spolu partneři prakticky celý film nepromluví ani slovo.
Když se děj zastaví
Kosmonaut z Čech působí paradoxně nejsilněji ve chvílích, kdy se v něm nic neřeší a zdánlivě se před kamerou nic neděje. Když Adam Sandler nevede dialog s mimozemským pavoukem Hanušem ani neprobírá poměrně banální věci s řídicím centrem v Praze a my jen sledujeme jeho unavený a ztrhaný obličej. V takových chvílích totiž může režisér Johan Renck ukázat svůj cit pro budování působivé atmosféry, který v plné parádě předvedl při práci na vynikající minisérii Černobyl. Jako bývalý hudebník a vyhledávaný režisér hudebních videoklipů věnuje velkou pozornost zvukové složce a dokáže skvěle využívat ruchů a nejrůznějších znepokojujících zvuků. Ať už to je vybuchlý reaktor v Černobylu nebo porouchaný záchod na vesmírné lodi v Kosmonautovi z Čech. Celý film to ale utáhnout nemůže.