Houslový virtuos Pavel Šporcl kritizuje stále se zhoršující podmínky pro podnikání a absurditu elektronické evidence tržeb. Video s jeho vyjádřením z diskuse zveřejnil na Facebooku Prague Business Club. Znovu potvrzuje, že největší komplikace byrokratických počinů z dílny ministra financí dopadají hlavně na drobné podnikatele, a to včetně umělců.
Prodej cédéček na koncertech pod EET
„Podnikatelské prostředí není úplně jednoduché, a to dokonce pro mne jako pro člověka, který živí čistě sám sebe,“ prohlásil úvodem Šporcl, což dokladoval nárůstem nových povinností a finančních nákladů. „Moje agentura o jednom člověku musí podávat každý měsíc kontrolní hlášení,“ uvedl s tím, že kvůli tomu musí každý měsíc platit najatým lidem daleko víc než dřív.
„I já jsem od letošního roku spadl do EET. Světe div se, z toho důvodu, že si na koncertech prodávám cédéčka,“ podivil se, přičemž se snažil na finančním úřadu dovolat zjednodušené evidence. „Poslal jsem jim dopis, kde jsem se jim snažil vysvětlit, proč si myslím, že mi to velice ztíží podnikání.“
Vzápětí doložil specifičnost své situace. „Ta představa, že přijedu na koncert o půl hodiny dřív a paní uvaděčce, pokaždé jiné dámě v letech, předám svůj vlastní mobilní telefon s aplikací a budu jí vysvětlovat, jak má mačkat osm různých předvoleb u osmi různých titulů, které bych si tam dovezl, je dost složitá. A to bych si ještě vzal tu nejjednodušší aplikaci.“
Proti duchu EET
Známý virtuos stejně tak nepovažuje za smysluplné, aby po koncertě ve frontě strávilo podstatně víc času čtyřicet až padesát zájemců, kteří jsou už dychtiví odejít domů.
Uzavřel, že zjednodušená evidence mu byla zamítnuta se zdůvodněním, „že by to bylo proti duchu EET“. Zároveň mu finanční úřad kuriózně poradil, což se nikde nedočetl, že si může určité množství účtenek, třeba čtyřicet, vytisknout předem, než koncert proběhne. A když prodá jenom třicet pět desek, musí jich pět zase stornovat.
„A to dělám já jako houslista,“ postěžoval si Pavel Šporcl. „Tak taková je tady podnikatelská atmosféra, moc nám opravdu nepomáhají. A kdy mám asi cvičit na housle?“
Povinnost pro všechny od března 2018
Ministerstvo financí skutečně potvrzuje, že prodej desek a dalších propagačních předmětů na koncertech pod systém EET rovněž spadá. Pokud loni hudebník překročil tržby z prodeje 175 tisíc korun, musí vést on-line evidenci už od března letošního roku. Pokud tuto výši překročí letos, spadne do EET od ledna příštího roku. Definitivně se bude tato povinnost vztahovat na všechny umělce od března 2018.
To se pochopitelně nelíbí hlavně samostatně působícím umělcům nebo mladým začínajícím kapelám, které si nemohou dovolit agentury jako zavedené hudební skupiny, které se jim o prodej postarají. Pro mnoho kapel je při současné velké konkurenci hraní spíše zábavou ve volném čase a často si drobným přivýdělkem sotva vydělají na provoz. Proto se příliš nedá očekávat, že budou tento nesmyslný Babišův nástroj respektovat, a mnozí to dávají najevo už dnes.
[ctete]110713[/ctete]
Pocity nemála hudebníků, a nejen jich, shrnul zpěvák Bohuš Matuš. „Opravdu mi vadí, jak se stát chová k těm, kteří se o sebe starají sami. To šlapání po živnostnících a malých podnikatelích mě opravdu štve. Netuším, zda někoho popuzuje, že jsme samostatní, ale jedno vím určitě. Ta změť různých předpisů a nařízení je neuvěřitelná. Někdy mám pocit, že nám stát chce dát noty na všechno,“ říká Matuš.
„V naší branži musí člověk, aby se uživil, pracovat s minimálním týmem lidí, v němž každý dělá zrovna to, co je třeba – bez ohledu na čas. Stát má k dispozici obrovskou mašinerii v podobě ministerstev a neskutečného množství úřadů. A výsledek? Stejně to moc nefunguje,“ dodává.
Zjevně patří k těm umělcům, které si Andrej Babiš nekoupil. Například od Richarda Krajča ze skupiny Kryštof, který s oligarchou pózuje na Facebooku, jistě podobnou kritiku neuslyšíme.