Pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti) v rozhovoru pro deník FORUM 24 upozornil na nekoncepční jednání vlády. Předseda vlády Andrej Babiš podle něj například nesplní slib o vyprázdnění vakcinačních zásob k 1. dubnu. „I kdyby (zbylé vakcíny) poslali do jiných krajů, tak v úterý je nový závoz,“ upozornil Hřib.
Krize podle něj ukazuje, že populisty a jejich nepravdy, nesplněné sliby a neschopnost dohání už v horizontu týdnů. „Třeba slib před třemi týdny – vydržme to, pak se bude uvolňovat. Výsledek je ten, že se po třech týdnech nestalo nic,“ řekl primátor. V rozhovoru pohovořil také o tom, jak se mu řídí Praha během epidemie, jaká jsou jednání s Babišem a na které kroky by měl stát přistoupit při dalším boji s epidemií.
Pane primátore, jste spokojený s aktuální rychlostí vakcinace?
Kolem středečního poledne bylo v Praze 42 tisíc dávek vakcíny Pfizer. Znamená to, že pan premiér určitě nesplní svůj slib, který dal 14. 3. ve svém nedělním Čau, lidi, kdy sliboval, že od 1. dubna vyprázdní mrazáky. V Praze se očkuje denně zhruba pět tisíc dávek ve všední den a kolem tří tisíc o víkendu. Vypadá to, že nějakých 10 tisíc vakcín zbude, a i kdyby je poslali do jiných krajů, tak v úterý je nový závoz.
Spokojený s rychlostí vakcinace nejsem, ale musím uznat, že státní očkovací místa ji zvýšila poté, co jsme začali tlačit na pana premiéra. V dubnu má dojít k závozu Pfizeru a Praha má dostávat přes 40 tisíc dávek každý týden.
Co se týče nevyužité vakcinační látky, kolik jí leží ve skladech?
K pondělnímu ránu bylo v Praze 26 400 vakcín na státních očkovacích místech.
Je toto číslo problematické?
Z mého pohledu ano. Je to o něco méně než 33 tisíc týden předtím, ale když vezmeme aktuální kapacitu 31 tisíc vyočkovaných dávek týdně, tak to je množství téměř na týden. A to je zásoba den před závozem, což mi přijde, že není efektivní.
Z jakého důvodu tato neefektivita vzniká?
Důvod je v ne úplně vhodném plánování. Na začátku měla očkovací místa slíbenou vakcínu, která potom nedorazila, a očkovací místa pak získala nedůvěru ve státní systém distribuce. Další věcí jsou SMSky pana premiéra, kterými tlačil do vyočkování dávek vakcín v lednu, kdy nebyl připraven státní systém registrace a nebyly respektovány žádné prioritní skupiny.
Pokud vynutíte okamžitou vakcinaci, tak vznikne peak (vrchol, pozn. red.) vyočkovaného množství, který se za pár týdnů opakuje, protože očkujete druhé dávky. To ale na druhou stranu snižuje kapacitu pro první dávky a vytváří se takové zuby, které se přenáší vždycky o týden dál a vznikají další komplikace.
Praha se na vyšší objem závozů připravuje zřízením vlastních očkovacích center. Například v Kongresovém centru budete v ostrém provozu očkovat až 1000 lidí denně, později i více. Kdy tento ostrý provoz chcete spustit?
Momentálně je v rámci pilotního provozu očkováno v Kongresovém centru zhruba 220 osob denně. Nacvičujeme si to s osobami se specifickými potřebami, potom budeme mít týden na vyhodnocení a doladění detailů. Od 6. dubna bude následovat ostrý provoz – začínáme s pěti sty osobami denně a mělo by to naběhnout, předpokládám, v horizontu jednoho týdne na optimum té tisícovky.
Postupuje vláda podle vakcinační strategie?
Máme pravidelná setkání s panem premiérem, ze kterých zcela jasně vyplývá, že vakcinační strategie je pro něj jen cár papíru. Projevilo se to naplno u jednání s hejtmany 3. 2., kdy jsme se bavili o očkování u praktiků. Vakcína AstraZeneca, která je vhodná pro očkování v ordinacích praktiků, měla dorazit pět dní poté a on prohlásil, že není na pořadu dne se o tom bavit. Potom říkal úplně jiné informace, než jsou v té strategii, kde je napsáno, že to nebude řešeno přes centrální rezervační systém.
Požádali jsme si o jednání s panem ministrem Blatným, kde se to konečně vyjasnilo. Na komunikaci s ministerstvem si nemůžu stěžovat. Z mého pohledu se ale pan premiér očkovací strategií neřídí a neřídí se ani zákony, protože kdyby se jimi řídit, tak by Praha musela mít možnost koordinovat si očkování na svém území sama. Podle krizového zákona jsme v režimu nouzového stavu a v tomto režimu je hejtman ten, kdo má koordinovat poskytování zdravotní péče a opatření na ochranu veřejného zdraví. Je nám ale znemožňováno koordinovat si rozdělování vakcín na našem území.
Proč jsou s panem premiérem jednání tak problematická?
Základním problémem je, že není schopen se řídit dokumenty, které si jeho vláda sama schválila. Je to ten nahodilý, chaotický management, který předvádí. Pro něj je nejdůležitější si fotit fotky na sociální sítě, namísto toho, aby reálně vycházel z dat a nechal si poradit od odborníků. Všichni víme, že druhá vlna byla způsobena tím, že si pan premiér nechtěl nechat poradit a opatření se zavádějí podle lajků.
Zaslouží si podle vás vláda prodloužení nouzového stavu?
Toto je spíše otázka na poslance, kteří to mají v rukou, já ale pevně doufám, že už tentokrát hejtmani nebudou zatahováni do politických her pana premiéra jako minule.
Jak se stavíte k nasazení pandemického zákona?
My jsme usilovali o schválení pandemického zákona a záměrem bylo dát lidem důvěru a odstranit opatření, která nedávají lidem smysl. Když se řešila žádost hejtmanů o nouzový stav, jsem jeho zavedení odmítal, ale v momentě, kdy požádali úplně všichni, tak Praha nemohla zůstat jako jediná bez omezení obchodů – protože by se pak všichni zvedli a jeli by nakupovat do Prahy. Zhoršilo by to celou pandemickou situaci.
Jak komentujete zjištění Hospodářských novin, že Česká republika měla na podzim možnost objednat více vakcín, ale neudělala to?
Je to tristní a další selhání premiéra, které je neodpustitelné. Tato krize ukazuje, že populisty a jejich nepravdy, nesplněné sliby a neschopnost dohání už v horizontu týdnů. Třeba slib před třemi týdny – vydržme to, pak se bude uvolňovat. Výsledek je ten, že se po třech týdnech nestalo nic. Systém založený na populistických slibech, které si pak ani nikdo nepamatuje, nefunguje.
Rozdávat a odvádět pozornost například na jízdné zdarma, na to už nejsou peníze a také to přestává fungovat. Zbývá tedy snaha házet vinu na druhé. Můžete to hodit na EU, opozici, hejtmany, Pražáky, nezodpovědnou mládež… vytváření virtuální reality ale už přestává fungovat.
Jak je složité pro vás, jako primátora, připravovat se na další vývoj epidemie v Praze, když se nevyvíjí podle představ? Máme tu protahovaný lockdown a tím pádem zřejmě ne úplně efektivní opatření… Má Praha nějakou vlastní přípravu, vlastní mechanismy?
Schválili jsme si vlastní očkovací strategii, která navazuje na strategii státní. Pochopitelně problém začal být v tom, že přijde tiskovka pana premiéra, na které řekne nějaký výkřik, který nemá oporu v žádném dokumentu schváleném vládou. Už jsme se naučili si toho nevšímat, protože za týden to bude zase jinak. Orientujeme se podle faktů, která sledujeme na datové platformě Golemio. Každý se může podívat, z čeho vycházíme. Vyplatilo se nám stanovit opatření, která byla logická už od počátku, a pak je umět obhájit v momentě, kdy přijde nějaká zájmová skupina.
Často je vládě vyčítáno, že při zavádění opatření chybí koncepce. Že nemá plán a není připravena. Ale co je podle vás ten plán?
Vláda by se určitě měla vrátit k něčemu, jako je systém PES. Je možné korigovat jednotlivá opatření, ale měl by to být poloautomat, který by zajistil, že celý systém bude předvídatelný, že se to nebude orientovat podle ad hoc tlaků z té či oné strany a vytáhne se z něj politika, přidá se odbornost. Takovou snahu od pana premiéra nevidím. Místo toho, aby se zabýval podstatnými věcmi, tak jezdí do Maďarska, do Srbska a kouká, jak se tam očkuje vakcínou, kterou neschválila Evropská léková agentura. Jeho priority mě překvapují.
Minulý týden mi pan lidovecký hejtman Jihomoravského kraje Grolich říkal, že kraje vedou jiná čísla vyočkovaných dávek než ministerstvo. Máte také takovou zkušenost?
Je tam zřejmě nějaký problém na straně vládních výkazů. Když se dívám do oficiálního vládního systému, problém je v tom, že ta čísla jsou jiná. Snažíme se zjistit, jak je to možné. Někdy dochází k časové prodlevě, protože některá očkovací místa nevykáží data v ten den, ale ani přesto to úplně nesedí.
Je tu zásadní otázka, jestli ta data jsou správná, a dojmu neprospívá ani nedávné opatření, kdy ÚZIS přestal zveřejňovat počet aktivních případů. To jsou věci, které nevyvolávají důvěru v to, že to, co se děje, je nějak koordinované a řízené.
Jaká je momentální situace v pražských nemocnicích?
V Praze a Středočeském kraji máme jen 19 volných lůžek na covid, což je opravdu velice málo. Dohromady s covid i non-covid to vychází na 7 % lůžek JIP. To je obsazení zcela hraniční a ve chvíli, kdy někdo bude mít nějaký akutní problém, tak sice bude ošetřen a dostane se mu zdravotních služeb, ale je nezbytné dodržovat opatření tak, abychom zdravotníkům zbytečně nepřidělávali práci.
Je to složité a frustrující a někteří z nás mohou mít pocit, že už je dodržují jenom oni a nikdo jiný; a velká část z nás přišla o své blízké, ale není jiná cesta než se naočkovat, jakmile to půjde, a do té doby dodržovat opatření, která zamezují šíření viru.
Jaké další důležité agendě, kromě té covidové, se dále v Praze věnujete?
Město funguje dál a agenda covidu je nad rámec té agendy standardní. Já mám v gesci digitalizaci a Evropské fondy. Vyrazili jsme s Portálem Pražana, ve středu jsme ho předváděli zástupcům městských částí a chceme z toho udělat jednotný kontaktní bod. Je to taková virtuální přepážka, kde bude možné si všechno virtuálně vyřídit. Dvě ocenění posbírala platforma Golemio a covid.praha.eu, kde je možné si snadno a rychle najít termín na testování.
A co se týče Evropských fondů?
Kvůli koronaviru došlo k poklesu výběru daní. To je úbytek zhruba 7 miliard v městském rozpočtu a další 2,5 miliardy je díra, kterou tam vyvrtal daňový balíček a zrušení superhrubé mzdy. Došlo k tomu, že se upravila pouze příjmová stránka státního rozpočtu, ale nic se neudělalo se stránkou výdajovou. O tom, kde ušetřit, momentálně probíhá intenzivní debata v koalici.