Průzkumné agentury – máme jich dost a ony se nám činí. Čas předvolební je  jejich a tak i letošní rok mají bohaté žně. Je tedy na místě konstatovat,že se činí, ale také se zeptat jak se činí.Jak tedy číst průzkumy veřejného mínění? Návod:

a,při čtení výsledků průzkumu si především všimněte to,co je často uvedeno jen tak mimochodem, pod čarou a menšími písmeny. Jméno agentury.Je to rozhodující  pro další bod –

b,vyhledejte si o této agentuře dostatek informací. Hlavně – komu patří, kdo ji platí. Jestliže narazíte na velice často frekventované slovíčko“nezávislá“,nedejte se zmást. Snažte se zjistit, na kom je nezávislá ale hlavně  na kom je právě naopak závislá. Tento krok je důležitý pro další pokračování –

bod c,uvěřit či neuvěřit výsledkům průzkumu. Nejde jen o to, že se agentury mohou mýlit, což je lidské. Může se stát, že slečna sekretářka udělá při přepisování chybu. Jestliže se na to přijde, může za to zpravidla ona osoba, ale nikdy ten, kdo ji přikázal tu chybu udělat. Když už se mrchy čísla ne a ne vejít do kýženého výsledku, může dojít na oblíbenou chybu sčítacích komisařů voleb do PS:Prostě si hned několik(!) analytiků nevšimne, že papíry, ze kterých analyzují data, jsou potištěny oboustranně. Jedna známá písnička říká, že statistika nuda je…to  je přátelé, pouze básnická licence. Statistika je naopak – zábava. Třeba záleží nejen na tom,kolika lidí se zeptáte. Důležité může být taky jak se zeptáte,kde se ptáte(kolik pacientů psychiatrické kliniky si asi bude myslet, že je svět normální?)nebo koho se ptáte (pečlivý výběr respondentů se může také vyplatit). Dále je tady možnost tak často využívaná českými politiky – nějaké to slovíčko se neřekne,protože by obrátilo výsledek vzhůru nohama.  A tak se nemůžeme divit, že se už více než 2 roky neustále dovídáme, že ve volbách, které by se konaly dnes by zase zvítězilo hnutí ANO,nebo že nejpopulárnější  4 politici je vlastně kvarteto tvořené  xenofobií,doživotním estébáckým myšlením a podvodnými praktikami . Docela nedávno ovšem přibyl do portfolia další způsob, jak vytvářet „veřejné mínění.“ Prostě si najmete spřízněného sociologa – a ten si výsledky průzkumu prostě a jednoduše vymyslí. Kampak se na nás hrabe Amerika – to Česká republika je zemí neomezených možností!

Celá filozofie těchto průzkumů je postavena na jednoduchém psychologickém principu – když si nevím rady,tak se zachovám jako většina.A co říká většina? Najdeme to v průzkumu.Tento systém ovšem funguje nejlépe u lidí, kteří si nedávají moc námahy myslet v souvislostech a ve všem mají hned jasno.A ještě na jedno spoléhají tvůrci těchto průzkumů – takových lidí je u nás hodně.A o to právě jde – kruh se musí uzavřít.Výsledek průzkumu už není pouhou statistikou o názorech – on nenápadně názory vytváří.

Dovolte tedy jeden návod pro nás,občany pohodlné,nebo přímo líné.Tiše doufám, že se jím bude řídit čím dál tím více lidí.Ostatně – na posledním sjezdu ČSSD to řekl natvrdo i prezident republiky.V tomto ohledu mu dávám plně zapravdu.Řekl vlastně to, co chci také doporučit.Prostě žádné průzkumy nečíst.K tomu,aby jste si utvořili vlastní názor,máte kolem sebe informací dost a dost.

 

Text vyjadřuje názor autora, nikoli redakce deníku FORUM 24.

Revue Forum Banner
Profilový obrázek
Ján Urban