Nábytkářský gigant IKEA končí s prodejem produktů celosvětově známého výrobce cukrovinek Mondelez, který čelí rozsáhlému bojkotu kvůli svému podnikání v Rusku. Švédský řetězec sice přímo nepřiznává, že rozhodnutí souvisí s aktivitami společnosti Mondelez v Rusku, přichází však ve chvíli, kdy mnohé firmy podobný krok vysvětlují právě chováním zmíněného výrobce cukrovinek.
Postupné stahování sladkostí z prodejen řetězce IKEA se dotkne také českých zákazníků. Švédové tímto krokem prý chtějí tlačit do popředí své vlastní značky. „Současný sortiment IKEA zahrnuje některé čokoládové produkty od dodavatelů vlastněných společností Mondelez. Rozhodnutí o postupném vyřazení těchto výrobků ze sortimentu je součástí dlouhodobé strategie zaměřené na přechod k produktům vlastní značky IKEA,“ potvrdil deníku FORUM 24 mluvčí nábytkářského gigantu Petr Šašek.
Přestože se některé západní společnosti po začátku ruské invaze na Ukrajinu rozhodly své aktivity v zemi diktátora Vladimira Putina ukončit, Mondelez na tamním trhu zůstal. Na to reagovala ukrajinská Národní agentura pro prevenci korupce, která společnost zařadila na seznam mezinárodních sponzorů války. Firma podle ní během loňského roku v Rusku ztrojnásobila své zisky a do tamního rozpočtu odvedla na daních více než 61 milionů dolarů, tedy více než 1,3 miliardy českých korun.
V minulých týdne proto mnoho švédských a norských společností oznámilo, že s produkty gigantu Mondelez, který v Česku prodává například známé Tatranky, nechtějí mít nic společného. S takovým oznámením přišly například aerolinky SAS a Norwegian Air, železniční společnost SJ, hotelový řetězec Strawberry, obchodní řetězec Elkjop, a dokonce i Norská fotbalová asociace. A hrozí, že k bojkotu se přidají i další významní klienti, napsala agentura Reuters.
Do záležitosti se chtělo vložit i norské ministerstvo zahraničí, nakonec ale řešení nenašlo. „Je na společnostech a konkrétních osobách, aby učinily rozhodnutí ohledně toho, co koupit a s kým obchodovat,“ pokrčil rameny státní sekretář Erling Rimestad.
Jak sama společnost Mondelez International tvrdí na svých internetových stránkách, je „jedním z největších výrobců cukrovinek a pečených produktů na světě“. Mezi její nejznámější globální značky patří čokolády Milka, Cadbury a Toblerone, sušenky Oreo, BeBe Dobré ráno i bonbóny a žvýkačky Halls a Trident. „Do portfolia produktů na českém a slovenském trhu dále patří značky Opavia Zlaté, Brumík, Fidorka, Figaro, Kolonáda, Miňonky, Tatranky nebo TUC,“ píše firma.
Ohledně hrozícího bojkotu ve Skandinávii vydala společnost prohlášení, v němž konstatovala, že neprodává v Rusku vyrobené produkty v Norsku a že oficiální směrnice by měly být založeny na objektivních kritériích, která zacházejí se společnostmi stejně. Uvedla rovněž, že v Rusku zachovává omezenou aktivitu, zastavila investice a reklamu a odsoudila válku. „Mondelez International jedná v souladu se všemi politickými rozhodnutími a sankcemi a bude pokračovat ve zvažování nutných úprav, aby zajistila plnou shodu,“ dodala firma.