Při středeční havárii ukrajinského letounu u Teheránu zahynuli občané sedmi států: 82 Íránců, 63 Kanaďanů, 11 Ukrajinců, deset Švédů, čtyři Afghánci, tři občané Německa a tři Britové. Uvedl to ukrajinský ministr zahraničí Vadym Prystajko. Íránské úřady s nezvyklou rychlostí začaly tvrdit, že příčinou neštěstí byla technická závada. Ukrajina se k příčině zatím nevyslovuje.
Přinejmenším jeden americký letecký expert říká, že se mu nezdá, že by letadlo bylo „neporušené“ předtím, než dopadlo na zem. Bývalý šéf Federal Aviation Administration, která vyšetřuje letecké nehody, Jeff Guzzetti, uvedl, že havárie má „všechny znaky úmyslného činu“. Cituje ho The Washington Post.
„Prostě vím, že letadla se takhle nerozpadají, tvrdí Guzzetti. „Nevím, jestli se jednalo o bombu, raketu nebo zápalné zařízení.“ Požár motoru by si podle něj vyžádal delší dobu, než by letadlo zachvátil. Také náhlé odmlčení údajů o sledování letu vysílaných z letadla naznačuje, že „náhlá katastrofická událost způsobila ztrátu energie v celém letadle“.
Podle íránských vyšetřovatelů se posádka před pádem snažila vrátit stroj na letiště. „Letadlo, které zprvu směřovalo na západ, aby se dostalo ze vzdušného prostoru letiště, se otočilo doprava po zjištění problému a vracelo se na letiště, když se zřítilo,“ sdělila podle agentury AFP íránská organizace pro civilní letectví (CAO).
Jisté je, že vyšetřování letecké katastrofy může být komplikováno nepřátelstvím mezi USA a Íránem. Jeden americký dopravní úředník označil pro CNN situaci za „nepředstavitelně“ složitou. Američtí vládní vyšetřovatelé nemohou jen tak jednoduše letět do Teheránu a setkat se s ukrajinskými protějšky. Tento zákaz je dán spíše dlouhodobými sankcemi než nejnovějšími událostmi, tvrdí dva úředníci, kteří hovořili anonymně.
Proč by se měli Američané vyšetřování nějak účastnit? Obecně vzato je mohou zajímat okolnosti nehody, ke které došlo v době, kdy Íránci zaútočili raketami na jejich vojenské základny. O možné spojitosti se jen spekuluje, ale je to pochopitelně jedna z věcí, které asi každého při sledování dění napadnou. Kromě toho jsou Spojené státy zemí, kde bylo letadlo Boeing 737 vyrobeno a firma se samozřejmě o nehody svých strojů zajímá, ať k nim dojde kdekoli.
Íránská vláda má podle mezinárodního protokolu kontrolu nad vyšetřováním. Pokud by byly USA vyzvány, aby se připojily k vyšetřování, potřebovali by američtí vyšetřovatelé zvláštní povolení udělené Úřadem pro kontrolu zahraničních aktiv (OFAC), který spadá pod americké ministerstvo financí. Byl by to poněkud nezmapovaný terén. Minulá mezinárodní vyšetřování, která by si vyžadovala zapojení USA, se týkala starších letadel nebo havárií způsobených takovými okolnostmi, jako je nedostatek paliva.
Mluvčí Národní rady pro bezpečnost dopravy Christopher O’Neil ve svém prohlášení uvedl: „NTSB sleduje vývoj kolem havárie mezinárodního letu Ukraine International 752 a dodržuje své standardní postupy pro vyšetřování mezinárodních leteckých nehod, včetně dlouhodobých omezení v rámci embarga na danou zemi. V rámci svých obvyklých postupů NTSB spolupracuje s ministerstvem zahraničí a dalšími agenturami na stanovení nejlepšího postupu.“
S ohledem na úroveň zkušeností posádky je nepravděpodobné, že k havárii letadla došlo v důsledku chyby, uvedl viceprezident Ukrainian International Airlines Ihor Sosnovsky ve svém středečním prohlášení.
Takzvané „černé skříňky“, které v letadle zaznamenávají letové údaje a hlasové záznamy v pilotním prostoru, mohou poskytnout zásadní důkazy o tom, co se stalo před nehodou.
Poté, co byly černé skříňky nalezeny, Alí Ábedzádeh, šéf Íránského úřadu pro civilní letectví, řekl íránské polooficiální tiskové agentuře Mehr, že se USA do žádné fáze vyšetřování nezapojí.
„Nedáme černou skříňku výrobci nebo Americe,“ prohlásil.
Bývalý vedoucí štábu FAA Michael Goldfarb řekl pro CNN, že tento postup není nutně proti protokolu. Podle mezinárodních pravidel by Írán měl být hlavním vyšetřovatelem nehody a Ukrajina by se měla účastnit jako stát, kde bylo letadlo registrováno a provozováno. Proto Spojené státy, kde byl Boeing navržen a vyroben, nemusí být do vyšetřování zapojeny hned. Goldfarb ale dodal, že by Íránci nemohli odmítnout spolupráci s firmou Boeing. „Musí spolupracovat s Boeingem. Boeing má všechna data, vlastní všechny výkresy a návrhy, má inženýry, zná letadlo.“
Ministr zahraničí Mike Pompeo vyzval k „úplné spolupráci s jakýmkoli vyšetřováním příčiny havárie“, přičemž uvedl, že USA budou incident nadále pozorně sledovat a jsou připraveny nabídnout Ukrajině „veškerou možnou pomoc“.
(Zdroj: CNN.com)