Vláda v pondělí schválila novelu školského zákona, která rozšíří povinnost školní docházky také na dálkovou výuku. Posuzovat ji bude ještě sněmovna. Novela reaguje na situaci, která ze dne na den zkomplikovala práci učitelů během koronakrize. Zároveň ale přináší svá úskalí. Jak bude vypadat první školní den a jsou ředitelé škol připraveni? A jak budou školy posuzovat, zda má žák ideální prostředí pro domácí výuku? Do začátku nového školního roku zbývá několik dní, ale spousty věcí jsou stále nejasných.
Po vyhlášení nouzového stavu a uzavření škol se museli čeští učitelé okamžitě přizpůsobit novým podmínkám. Mimořádná situace ze dne na den odhalila zranitelný vzdělávací systém a přinesla velké rozdíly v kvalitě dálkového vzdělávání. Učitelé si totiž museli poradit sami.
Například nikdo jim oficiálně nedoporučil software, který by měli k práci na dálku používat, aby výuka probíhala efektivně – proto zatímco někteří pro děti zpracovávali interaktivní prezentace a pořádali pravidelné videohovory, ti technicky méně zdatní prostě jen posílali přes SMS čísla stran v pracovním sešitu, které mají žáci zpracovat.
Podobných nejasností je více. Učitelé se obávají, že se značná nepřipravenost bude opakovat i v dalším školním roce. Pedagogové z Učitelské platformy upozorňují na to, že se úřady nepoučily a opakují stejné chyby jako letos na jaře – tedy že rozhodování o klíčových záležitostech je v rukách epidemiologů a jsou nedostatečně konzultována s pedagogy.
„V návrzích se pak objevují kroky, které jsou v běžném školním provozu jen velmi těžko realizovatelné, a pokud ano, představují pro chod škol velkou zátěž a řadu komplikací. Mnohým z nich by se přitom při předběžných konzultacích dalo předejít. Zároveň byl na tyto konzultace během léta dostatek času,“ uvádí ředitel ZŠ ve Šlapanicích Pavel Vyhňák.
Koronavirová opatření mají být ve škole, v případě nákazy jednoho žáka, mírnější než na jaře: karanténa má platit jen pro nakaženého a jeho souseda z lavice, přičemž zbylí žáci ve třídách budou mít posunuté přestávky a dobu obědů. Roušky budou muset nosit – ale jen mimo třídu, tedy na chodbách a v šatně.
Pedagogové z Učitelské platformy jsou k navrhovaným opatřením skeptičtí: „Izolovat v případě výskytu onemocnění celou třídu jde jen na prvním stupni. Na druhém stupni a na středních školách, kde se střídají v hodinách učitelé a kde jsou ve vyšších ročnících často vytvářeny skupiny podle zájmů žáků nebo jejich znalostí, jsou taková opatření prakticky nemožná,“ řekla předsedkyně Petra Mazancová.
Novelu v pondělí schválenou vládou je důležité projednat co nejrychleji, což vyplývá i z naléhavého tónu předkládací zprávy. „S ohledem na naléhavost situace a potřebu legislativního zakotvení distanční výuky a dalších opatření spojených s případným omezováním osobní přítomnosti žáků ve školách a s tím souvisejícím ohrožením naplňování základních práv, v tomto případě práva na vzdělání, se navrhuje předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky, aby pro projednání návrhu zákona vyhlásil stav legislativní nouze a aby obě komory Parlamentu České republiky návrh zákona projednaly ve zkráceném jednání,“ píše se ve zprávě.