
Ilustrační foto FOTO: Wikimedia Commons / Alexxx1979 / CC BY-SA 4.0
FOTO: Wikimedia Commons / Alexxx1979 / CC BY-SA 4.0

Evropské země vedou aktuální diskusi o tom, jak Rusku zamezit převážení ropy flotilou stínových tankerů přes Baltské moře. Důvodem je řada incidentů, která se v posledních měsících v této oblasti udála. Informuje o tom Politico.
„Zabavení lodi převážející 100 000 barelů ropy z Petrohradu se stalo senzačním momentem a zdá se, že je novou frontou ve skryté válce mezi Ruskem a Západem,“ připomnělo Politico zabavení lodi Eagle, ke kterému přistoupilo v prosinci loňského roku Finsko.
S odvoláním na zdroje v diplomatických kruzích Evropy píše Politico o tom, že se v rámci Evropské unie vedou zákulisní jednání o možnosti rozsáhlého zabavení ropných tankerů, které Kreml v Baltském moři využívá. Estonský ministr zahraničí Margus Tsahkna řekl, že asi 50 % veškerého sankcionovaného obchodu s ruskou ropou prochází Finským zálivem.
Evropské země údajně již pracují na návrhu, který by toto úsilí uvedl do souladu s právem. Uvažuje se tak o využití všech možností, které mezinárodní právo nabízí z důvodu ochrany životního prostředí nebo z důvodu pirátství. Kdyby se nepodařilo tyto paragrafy využít, mohou jednotlivé země přijmout vlastní nezávislá rozhodnutí a společně pak zavést „nové vnitrostátní zákony k zatýkání lodí ve vzdálenějších námořních zónách“.
Evropa je podle serveru Politico „frustrována z pokračující ruské přepravy ropy a vyhýbání se sankcím“ tím, že se spoléhají na rostoucí „stínovou flotilu“. Kreml si tak díky příjmům z ropy a plynu zachovává schopnost vést válku proti Ukrajině.
„A to vše se děje přímo pod nosem Evropy, na jejích vlastních vodních cestách,“ zdůrazňuje článek.
Stínová flotila podle odborníků přepravuje více než 80 % veškeré ruské ropy a nejdůležitější tepnou tohoto nelegálního obchodu je právě Baltské moře. V loňském roce se tudy plavilo 348 „stínových tankerů“, což představuje 40 % celkového ruského prodeje ropy.
Jak ale Politico podotýká, uskutečnit tyto plány nebude snadné, protože lze počítat nejen s odvetnými opatřeními Moskvy, ale i s finančními náklady a složitou logistikou.