Biatlonistku Gabrielu Koukalovou obdivovala za její sportovní úspěchy celá země – a v době, kdy byla na vrcholu, i celý svět. Když se ukázalo, že kvůli zdravotním problémům nepojede na olympiádu, bylo to zklamání. Ovšem když se později začaly objevovat nečekané detaily z jejího života, které se ukázaly být skvělým marketingovým tahem, za který by se nemusel stydět ani Marek Prchal, po jejích sportovních úspěších nutně nastoupil spíše překvapený úsměv.
Začalo to tím, že Koukalová sdělila, že neví, zda se k biatlonu ještě někdy vrátí. Uvedla, že v týmu nevládne dobrá atmosféra, a z neúspěchů a špatných pocitů v podstatě obvinila trenéra. Ale ano, to se stává, trenéři mají se sportovci blízké vztahy a blízké vztahy jak známo často končívají špatně.
Pak ale přišla středa 11. dubna a s ním nové vydání Mladé fronty DNES a Lidových novin. Na titulní straně jsme si mohli přečíst skandální odhalení: Krásná sportovkyně už deset let trpí anorexií a bulimií, pod tlakem trenérů začala zvracet a jak nás informovaly i někdejší seriózní Lidovky, Koukalová jedla odličovací tampony, aby se zasytila, ale neztloustla. Bylo to velké sousto pro bulvár, který samozřejmě poněkud zaostal za Babišovým tiskem, který evidentně dostal exkluzivitu na připravovanou knihu.
To ale nebylo všechno. Poté vyšel Magazín MF DNES (na který poutala předchozí titulní strana novin) a v něm velký rozhovor, za který by se nemuseli stydět ani v Bravíčku – ano, dozvěděli jsme se, že při psaní knihy došlo dokonce i na slzičky. Prostě zpověď, jak má být.
Mafra rozjela skvělou kampaň. V MF DNES se od inkriminované středy téma objevilo hned v šesti článcích a ve velkém materiálnu Magazínu MF DNES. Hned sedm materiálů publikovaly Lidové noviny. Pro připomenutí – to jsou ty noviny určené intelektuálům. A tak můžeme číst články: Jiná Koukalová – volání o pomoc, Celebritou i bez biatlonu?, Zpověď biatlonistky Koukalové a majstrštyk Místo jídla odličovací tampony. Pokud jste o bulimii a anorexii nic nevěděli, teď víte úplně všechno.
Fakt, že vcholový sport není zrovna zdravým koníčkem, jistě může být téma. Úplně stejně jak nezpochybnitelné případy nátlaku trenérů na sportovce. Zejména u dívek mohou upozornění na tloušťku v pubertě jistě způsobit mnoho problémů, s nimiž se budou těžko vyrovnávat i do dospělosti. Ovšem způsob, jakým k věci přistoupili novináři, kteří si zahráli na PR agenturu Gabriely Koukalové a jejího manžela (vydavatele knihy) jen odpovídá současnému koloritu české žurnalistiky. Marketingová dohoda se vydává za zjištění a naprosto banální témata za agendu dne. Pro seriózní noviny. Že stále ještě nemáme vládu, to asi nemusí nikdo dodávat.