Možná jste ho měli v garáži sami, a pokud ne, téměř jistě jste znali někoho, kdo se jím proháněl. Někteří na něj nostalgicky vzpomínají, na jiné jdou dodnes při vzpomínce na kolonu plnou smradlavých dvoutaktů mrákoty. Legendární duroplastový automobil Trabant sjel poprvé z pásů přesně před 60 lety. Datum nebylo náhodné. Bylo totiž potřeba oslavit 40. výročí Velké říjnové socialistické revoluce (VŘSR). Také jméno automobilu odkazuje k východnímu soudruhovi. Trabant je totiž německým překladem názvu sovětské družice Sputnik. Ten odstartoval do vesmíru v říjnu 1957.
Projekt malého lidového vozu s duroplastovými díly odstartoval už v roce 1952. Duroplast je za tepla lisovaná směs bavlněného odpadu a pryskyřice. Předchůdce trabantu nesl v roce 1955 označení P70 a vyrobilo se jej do roku 1959 zhruba 36 000 kusů. Vybaven byl dřevěnou karosérií, která ovšem rychle hnila, a tak se brzy přešlo na výrobu automobilu s kovovou karosérií s duroplastovými díly.
7. listopadu 1957 sjelo z pásů ve východoněmeckém Zwickau prvních 50 kusů modelu Trabant P 50 (jinak také 500). Trabant měl na povrchu duroplastové díly, tedy ne bakelitové, jak se často mylně uvádí. Sériová výroba byla zahájena až o půl roku později. Dvoutaktní motor se čtyřstupňovou převodovkou měl výkon 13 kW a dosahoval rychlosti 90 km/h.
O pět let později byla představena verze P60 (600). Nejslavnější model 601 (P601) se začal vyrábět v roce 1964 a s malými úpravami opouštěl automobilky až do roku 1990. Za tu dobu se trabantů 601 vyrobilo zhruba 2,8 milionu kusů.
Po pádu železné opony chtěli obyvatelé východního bloku konečně nedostupná západní auta. O trabant, který je vnímaný jako jeden ze symbolů komunistické éry, už nebyl zájem a výroba roku 1990 skončila. Labutí píseň ještě trabant zazpíval s pokusem o čtyřtaktní motor. O rok později však byla výroba zastavena také.
Nepřehlédnutelnou charakteristikou trabantů byl nezaměnitelný zvuk i zápach. Přesto na něj někteří lidé v České republice ani po pádu železné opony nedali dopustit. Plastová karoserie byla lehká, nekorodovala a byla odolná vůči nárazům. Objem kufru 415 litrů také nebyl k zahození.
V roce 2009 se na autosalonu ve Frankfurtu objevil projekt trabantu s elektrickým pohonem. Nebyl však nikdy realizován.