Úřad vlády ČR ve spolupráci s influencery Annou Šulcovou a Jakubem Gulabem spustil osvětovou kampaň o očkování proti nemoci covid-19. Start kampaně však neproběhl podle plánu: propagační video zveřejněné na vládním TikToku si vysloužilo velkou vlnu nevole ze strany veřejnosti, situaci dále zhoršila zveřejněná smlouva, podle níž na kampaň vláda uvolnila půl milionu korun. Šulcová se ve videu brání nařčením z úplatnosti tvrzením, že na kampani s Gulabem pracovali zadarmo.
Vlna kritiky se snesla především na video, které na sociální síti TikTok zveřejnil nově založený účet @strakovka. Šulcová a Gulab v něm provázejí budovou Úřadu vlády a ukazují tak například na lustr na chodbě nebo okno premiéra. Videu byla vytýkána plytkost a to, že okno premiéra nijak nesouvisí s osvětovou kampaní na očkování. Klip na Twitteru sdílel i sám Andrej Babiš. Podle tvůrců jde však jen o úvodní materiál, který se samotnou očkovací kampaní nemá nic společného.
Pozornost vyvolala i zveřejněná smlouva, podle níž na kampaň vláda uvolnila půl milionu korun. Společnost, která peníze od státu inkasuje, byla založena teprve v listopadu roku 2020 Jakubem Gulabem se vstupním kapitálem 1000 korun. Gulab je „influencer“, který se proslavil právě na TikToku. Smlouvu podepsal za Úřad vlády ČR Vladimír Vořechovský, šéf odboru komunikace, který je mj. přímo odpovědný za to, že některá média včetně deníku FORUM24 nemohou klást dotazy na vládních tiskových konferencích.
Svůj názor na kampaň na Twitteru vyjádřil i Kovy, jeden z nejpopulárnějších českých youtuberů, který se ve svých videích mimo jiné zaměřuje i na osvětu (nejen) o koronaviru a vyvracení dezinformací.
Pardon, já se 8 let snažím k podobným věcem nevyjadřovat, ale 500 tisíc na Tiktok z veřejných peněz na kampaň pro vládu s agenturou (=pochybný tiktoker s litrem vkladu) je fakt mimo. V téhle době, kdy se stát zadlužuje na desetiletí. Úžasný. Až budu příště platit daně, juchnu si.
— Kovy (@kovy_gameballcz) January 28, 2021
Terčem kritiky i posměchu se v souvislostí s kampaní stala nejen vláda, ale i samotní influenceři Šulcová a Gulab. Gulabovi je například vytýkáno, že na svém Twitteru v minulosti vyjadřoval svůj nesouhlas s vládou Andreje Babiše, zatímco teď s ní spolupracuje.
Každý ma svou cenu, že @jakubgulab ?#ATeďSiVásKúpimVšecky pic.twitter.com/l9q3LQRgVu
— The Lilek (@TheLilek) January 28, 2021
Influenceři se nařčením z úplatnosti brání tvrzením, že na osvětové kampani pracovali zadarmo a z vlastní iniciativy. Tuto informaci potvrzuje i šéf odboru komunikace Vladimír Vořechovský, který smlouvu za Úřad vlády ČR podepsal.
„Na Úřad vlády přišel Jakub Gulab a Anička Šulcová s tím, že chtějí udělat kampaň pro mladé o dezinformacích. Řekli, že nás potřebují a my je, že oni mají hodně followerů, my zajímavé prostory, kde mohou točit. Jsou to zajímaví lidé, kteří mají neuvěřitelný dosah. Celé to zadarmo zprodukovali a natočili. Dovedete si představit, že bych je odmítnul?“ řekl Novinkám Vořechovský.
Anna Šulcová o situaci natočila video, které ale bohužel několik hodin po vydání YouTube skryl, protože ho příliš mnoho lidí nahlásilo jako nevhodný. Popisovala v něm, že na vládu s Jakubem Gulabem přišli z vlastní iniciativy a za práci na osvětové kampani nedostali zaplaceno. Všechny peníze podle ní byly použity na propagaci videa na všech sociálních sítích.
Zda je osvětová kampaň snahou influencerů využít své platformy pro dobrou věc, nebo se jedná o PR premiéra Babiše placené daňovými poplatníky, pravděpodobně ukáže až kvalita 7 videí, které kampaň tvoří. Vydávány budou v pravidelných intervalech během příštích týdnů.