Centrum ukrajinského národního odporu na svých stránkách, vytvořených Silami speciálních operací Ozbrojených sil Ukrajiny, podává informace o odboji na Ruskem okupovaných územích. Kromě toho podporuje a koordinuje odbojovou činnost.
Zájemce se může dočíst také velmi podrobné návody, jak postupovat, aby okupačním silám a kolaborantům vznikla co největší škoda a aby byl zároveň odbojář vystaven pokud možno co nejmenšímu riziku.
„Především zdůrazňujeme, že při provádění následujících úkonů byste měli mít na paměti svou osobní bezpečnost. Nic nedělejte, pokud jsou v blízkosti potenciální svědci a existuje vysoké riziko vašeho odhalení. Některé úkony lze provést v co nejkratší době, zatímco jiné je třeba provést v kratším čase, v závislosti na konkrétní situaci a okolnostech,“ radí odbojová instruktáž.
Jeden konkrétní návod radí, „jak zneškodnit jakýkoli typ vozidla: motocykl, osobní automobil, nákladní automobil, těžkou stavební techniku“.
„Ucpěte zámky dveří a zapalování dřevěnými třískami, spolehlivým super cementovým lepidlem nebo je utěsněte surovou gumou. Nasypte hrst nebo dvě hlíny, zeminy, písku, soli nebo jiného abraziva do palivové nádrže nebo plnicího otvoru oleje. Pokud je na vozidle filtr (což je u těžkých vozidel běžné), nasypte jej celý do otvoru pro měrku oleje a pak jej pomocí měrky zatlačte do klikové skříně. Ucpěte výfukové potrubí. Stačí brambora nebo cokoli jiného, co pevně a neprodyšně zakryje výfukové potrubí. Můžete ji také vyplnit polyuretanovou pěnou, ale pouze tak, aby nebyla zvenčí vidět,“ doporučují odbojáři.
Dále pak radí, jaké běžně dostupné látky přidané do nádrže ucpou filtry, ale auto může ještě nějakou dobu jezdit. (Z pochopitelných důvodů tlumočíme tyto pokyny obecně.) Konkrétně uvádějí, kolik vody nebo solného roztoku v nádrži podle síly motoru auto vyřadí z provozu. „Vody bude dost na to, aby olejové čerpadlo mohlo pumpovat a ukazatel tlaku oleje ukazoval ,olej‘, ale motor bude mrtvý.“
Stejně tak přichází doporučení, co dát do olejové nádrže a na jakém místě proříznout pneumatiky. „Pneumatiky jsou velmi silné, používejte nůž se spolehlivou, robustní a ostrou čepelí. Hrozí nebezpečí zlomení čepele a poranění rukou.“
Předmětem „zájmu“ odbojářů jsou i brzdové hadice a brzdové kotouče. „Buďte opatrní, na asfaltu nebo dlažbě mohou být viditelné stopy brzdové kapaliny nebo maziva.“
„V některých případech je nejlepším způsobem, jak stroj vyřadit z provozu, jeho spálení. To by se však mělo provádět na nejodlehlejších místech, jako jsou mýtiny uprostřed lesa nebo tam, kde je rychlá a bezpečná úniková cesta, například dobrá silnice nebo dálnice,“ doporučují instrukce. Zároveň varují, že „v očích byrokratů“ je žhářství závažnějším trestným činem než jiné činy „vandalismu“, a oheň je navíc z dálky velmi dobře viditelný, zejména v noci.
Ke zkušenostem odbojové praxe patří i to, že je třeba vzít v úvahu odlišné vlastnosti benzinu a nafty. Benzin lze zapálit jedinou jiskrou, zatímco naftu někdy nelze zapálit ani sirkou, ale práce s ní je zase mnohem bezpečnější.
Kolik lidí se podílí na aktivním odporu proti okupačním silám, není známo. I z prohlášení ruských představitelů je znát, že to dělá ruským orgánům starosti. Poslanec a generál Andrej Guruljov proto už vyzval k obnovení jednotek SMĚRŠ, jež působily za druhé světové války v době vlády diktátora Josifa Stalina.
Letos 8. listopadu byl v Luhansku zabit Michail Filiponěnko, Ruskem dosazený činitel a bývalý vůdce separatistů. Ukrajinské vojenské zpravodajské ředitelství tvrdí, že ve spolupráci s místními odbojáři provedlo „speciální operaci“ s cílem Filiponěnka zlikvidovat. Dne 10. listopadu vyhodili ukrajinští partyzáni do povětří ruské policejní auto v Mariupolu na východě Ukrajiny. Nebyly hlášeny žádné lidské oběti. O den později partyzáni provedli výbuch na velitelství ruské armády v Melitopolu a zabili nejméně tři ruské vojáky. K útoku došlo během setkání důstojníků FSB a ruské Národní gardy.