Policejní ochrana pro trojici pražských politiků je prozatímním vyvrcholením narůstání ruských mocenských nároků vůči Česku a z toho vyplývajících konfliktů. Neobjevily se znenadání, ale postupně. V nedávné minulosti ruské zájmy hájila také komunikační agentura Essential Communications.
Troufám si tvrdit, že ruské operace sloužící k získání strategického vlivu v ČR představují daleko akutnější výzvu než jakékoliv současné čínské akce. Přesto se média pokrývání ruských vlivových struktur u nás věnují daleko méně, než situace vyžaduje.
Psát například o prorůstání ruského kapitálu do strategických oblastí českého (a tím pádem i evropského) hospodářství je úkol, který s důvěrou v jejich schopnosti přenechám povolanějším, než jsem sám. Zaměřím se na jednu výseč vlivu, který Rusko v českém veřejném prostoru uplatňuje, a to na oblast komerční komunikace.
V ní se jakýmsi „hlasem Ruska“ zejména v klíčové energetické oblasti stala agentura Essential Communications. V poslední době její aktivita značně zeslábla. Například v loňském roce propagovala vystoupení ruského písničkáře Semjona Slepakova, „jehož píseň přeložil a zpívá i Jarek Nohavica.“
O něco dříve ale Essential Communications představovaly hlavní kanál, kterým do Česka proudily informace o agentuře Rosatom. Ta přitom dlouhodobě usiluje o získání strategických zakázek v českém energetickém průmyslu.
Mírová atomová bomba
Pro pochopení dnešních způsobů, jimiž se Rusko snaží získat vliv v českém veřejném prostoru, stojí za to podívat se, jaké nástroje agentura Essential Communications využívala. Byl tu například Atomový týden, kterého se zúčastnili studenti Slovanského gymnázia v Praze: „Projekt vznikl za podpory regionálního centra Rosatomu pro státy střední Evropy a Ruského centra vědy a kultury v Praze…; pedagogové Školy Rosatomu obeznámili studenty s různými možnostmi využití atomových technologií…; sedm nejaktivnějších studentů dostalo za odměnu zájezd do letního mezinárodního tábora ve Finsku a dva studenti dostali zájezd do Kazaně v rámci projektu Ahoj, Rusko!“ popisuje akci sama agentura.
Slovanské gymnázium se mimochodem účastí na vlivové akci agentury Rosatom na svém webu nechlubí, přestože si jinak svoje úspěchy eviduje celkem přesně.
Ještě mladší děti zapojila agentura Essential Communications do svých aktivit v rámci projektu Nuclear Kids: „Zúčastní se ho téměř sedmdesát talentovaných dětí ve věku od 10 do 17 let z rodin zaměstnanců podniků a organizací ruské Státní korporace pro jadernou energii Rosatom a jejích zahraničních partnerů. Děti pocházejí ze šesti zemí světa včetně České republiky, Turecka a Běloruska,“ popisuje agentura s tím, že v rámci projektu vznikl také muzikál. Podrobnosti přenechme opět samotné agentuře: „Muzikál Zeptej se Rezerforda je příběh o chlapci jménem Igor, o budoucím sovětském fyzikovi Igoru Vasiljeviči Kurčatovovi… Kurčatov byl jedním z prvních, kteří začali používat jadernou energii k mírovým účelům. Byl třikrát vyznamenán titulem Hrdina socialistické práce, je laureátem Leninovy ceny a několika Stalinových cen a držitelem pěti Leninových i dalších řádů…“
Není účelem tohoto textu korigovat obsah komerčních sdělení společnosti Essential Communications. Přesto je namístě poznamenat, že akademik Kurčatov byl především vedoucím pracovníkem skupiny, která se od roku 1942 věnovala vývoji sovětské atomové bomby, o jejíchž mírových účelech si troufám vznést nesmělou pochybnost.
Mezi aktivitami, které se odehrály ve spolupráci s agenturou Essential Communications, najdeme třeba Nevšední prázdniny s kosmonauty, jejichž patrony byli ruský velvyslanec Alexandr Zmejevský a český prezident Miloš Zeman, mezi spolupracujícími médii najdeme třeba Novinky.cz.
Kdo to dělá teď?
Agentura Essential Communications v poslední době významně utlumila svoje aktivity. Z obchodního rejstříku vyplývá, že v ní došlo také k majetkovým přesunům. Petr Stoklasa, známý třeba z agentur Native PR nebo Communication Matters, přepustil svou pozici Davidu Mořkovskému. Portál Hlídač smluv u Essential Communications ukazuje minimální aktivitu.
O žádné akci, jakou byla třeba plavba ledoborcem, za kterou si Essential Communications odnesla cenu Stříbrný lučištník, jsem už dlouho neslyšel, což neznamená, že neexistují. Mimochodem – „Lučištníka“, údajně „protiváhu České ceny za PR“, udělovalo Ruské středisko vědy a kultury v Praze.
O co v oceněném projektu šlo? Stručně řečeno agentura Essential Communications zvala novináře (včetně autora tohoto textu) na výlet ledoborcem za polární kruh. Nechtěla za to celkem nic – zejména jí šlo o to, aby se pozvané médium začalo věnovat vytváření podpory pro Rosatom v okolí českých jaderných elektráren.
Zajímalo by mě, jestli po komunikačním trhu dál krouží podobné nabídky. Pokud tomu tak je, je to vlastně dobře. Ruská strana by totiž v takovém případě cítila, že o svoje uplatnění na strategickém českém trhu musí bojovat. Pokud ne, pak je namístě konstatovat, že jsme se dostali do stadia, kdy Rosatom potřebu bojovat o svůj vliv už zjevně necítí.
P.S.: Tím ledoborcem jsem nakonec nikam neplul.