Představte si, co se mi stalo. Šel jsem do místního supermarketu nakoupit větší nákup. Když jsem pak stál s plným košíkem ve frontě, přistoupil zaměstnanec prodejny a dal mi do košíku sedmičku whisky. Povídám mu, že whisky nepiju. A on mi řekl: „Ale nakupujete u nás v obchodě, tak si musíte při každém měsíčním nákupu koupit jednu whisky.“ Já se ptám: „A to je zadarmo?“ On na to: „Ne. To vám přiúčtujeme na pokladně. Je to jen 600 Kč. To je hodně levné.“ Říkám mu: „U nás nikdo tvrdý alkohol nepije. Proč bychom měli každý měsíc kupovat flašku whisky?“ On mi povídá: „To je jednoduché: Protože jste u Vodafonu.“
Zní to dost bláznivě? Ano, já si také připadám jako v Jiříkově vidění. V pondělí jsem dostal od Vodafonu SMS ve smyslu „přidali jsme vám ke každému číslu povinně data a zaplatíte za to každý měsíc 600 Kč“. Říkám jim, že data nechci, že kdybych je potřeboval, tak bych si je objednal. Řekli mi, že je to povinné, a že pokud odejdu, tak jim to nevadí.
Moje žena dělala diplomovou práci na počítačovou závislost. Já jsem na to dělal několik přednášek i článků. Já vím, co závislost na digitálních zařízeních dokáže. Například jeden výstup z našeho reprezentativního výzkumu.
Samozřejmě, že původně se očekávalo, že ty přímky budou mít právě opačný sklon. Čím více času na počítači, tak tím více informací a tedy lepší známky. Ukázalo se ale, že digitální zařízení fungují jako měkká droga a čas strávený na internetu je spíše ukazatel rodičovského zanedbání než ukazatel osobnostního zrání (podobně jako televize).
Rodiče se domnívali, že čím více bude dítě pracovat s digitálními technologiemi, tak bude mít i lepší známky. Bohužel výsledek je právě opačný. Čím více děti referují, že jsou na digitálních zařízeních, tím horší mají známky. Prostě ukazuje se, že digitální zařízení se chovají jako měkká droga. Proto opravdu nechceme je mít v mobilu a už vůbec nechceme, aby byly povinně na každém telefonu našich dětí.
Vodafone mi připomíná praktiky tabákových firem, ale chová se ještě agresivněji než oni. Jednou jsem šel do kina okolo páté a ve frontě na lístky krásné hostesky nabízely každému, kdo má zájem, krabičku cigaret. Ani ty se nedaly odbýt. Proč? Protože potřebovaly v těch dětech, co čekaly na Matrix, vypěstovat závislost na kouření. Vodafonu též nejde o nic jiného, než aby vypěstoval v nás a našich dětech závislost na datech a ještě nám to vyúčtoval. Kdyby mi zdražili služby, tak by mi to tak nevadilo, jako když mi povinně vnutí data.
Doposud jsem myslel, že Vodafone patří mezi slušnější firmy. Jsem u nich přes 20 let. Nechápu, co způsobilo, že se takto postavili po bok tabákových firem a jiných šmejdů, kteří se snaží zmanipulovat lidi a vytvořit v nich závislosti. To přeci nemá Vodafone zapotřebí.