Video a také propagandistické články v ruských médiích ukazují, že ruská armáda nasazuje na železnici obrněný vlak. Doufá tak, že ochrání logistiku spojenou s železniční dopravou. V 21. století je však tato zbraň absolutním anachronismem.
Rusko stejně jako v dobách tzv. druhé čečenské války v letech 1999–2009 i při své současné agresi vůči Ukrajině oprášilo zastaralý koncept obrněného vlaku a nasadilo jej do bojů.
Schéma soupravy, které ruská propaganda zveřejnila, ukazuje, že vlak mohou táhnout dvě lokomotivy, má štábní i osobní vagony a radiovůz. Je vyzbrojen dvouhlavňovým protiletadlovým kanonem ZU-23-2, případně vagony, na kterých je umístěn tank či bojové vozidlo pěchoty. Součástí může být i speciální vůz s protiletadlovým komplexem Pancir S-1.
Podle vojenských odborníků je použití Panciru na vlaku iracionální. Analytici to přirovnávají k využití sedmdesát let starých obrněných transportérů doplněných o námořní dělo 2M-3 ráže 25 mm, s nimiž v uplynulých dnech Rusové rovněž přišli.
Rusové si však zřejmě myslí, že protiletadlové systémy Pancir vytvoří v okolí obrněného vlaku jakýsi protiletadlový deštník o hloubce až deseti kilometrů, který dokáže bránit vlak i před útoky HIMARS.
Ukrajinská rozvědka se domnívá, že vytvoření obrněného vlaku a jeho bojové nasazení ukazuje, že ruští okupanti jsou extrémně závislí na doručování munice a posil po železnici, a proto věnují takové úsilí postavení podobného, historicky však již překonaného obrněného monstra.
Obrněné vlaky zaznamenaly svůj zlatý věk na počátku dvacátého století a svůj význam si udržely až do doby druhé světové války. Stačí si vzpomenout na obrněné vlaky československých legionářů za první světové války či železniční obrněnce německé provenience v dobách druhé světové války. Obrněné vlaky sehrály důležitou roli i v dobách Slovenského národního povstání či v květnovém povstání, kdy bojovaly v Praze a v jejím okolí. Od konce čtyřicátých let však byly obrněné vlaky vytlačeny mobilnějšími kolovými či pásovými vozidly, která nejsou vázána výhradně na koleje, a jsou tak mnohem operativnější.