Jakub Landovský za sociální demokracii kandiduje na post primátora. Deníku FORUM 24 popsal své představy o tom, jak by mělo hlavní město fungovat. Pojmenoval však ale také problémy, které Praha pod vedením Adriany Krnáčové má.
Sociální demokracie má velmi nízké preference po minulém volebním období. Čím to je a co by se mělo změnit? To nevypadá, že si vystačíte s kosmetickými změnami nebo tím, že budete lépe marketingově prodávat své úspěchy, což je oblíbená hláška po nějakém neúspěchu ve všech stranách.
Sociální demokracie není jediná strana, které se preference hýbou. Těch důvodů je hned několik. Tím prvním je určitě rozdrobení naší politické scény. Strany typu SPD oslovují voliče jak z levice, tak z pravice. Piráti konkurují TOP 09 a ODS u liberálních městských voličů. U těch naopak přestal bodovat Andrej Babiš s ANO, a tak se hrne spíše doleva.
V Praze je situace ještě komplikovanější. Jan Čižinský a jeho hnutí může brát hlasy napravo i nalevo. Ale to jsou všechno pouhé dohady, skutečný stav ukáží
až skutečná čísla z voleb.
Není to tak, že vás a v podstatě i komunistickou stranu výrazně zbavuje voličů Andrej Babiš za přispění prezidenta Zemana?
Jak už jsem řekl v předchozí odpovědi, Andrej Babiš a jeho Akce nespokojených občanů začal ztrácet u městských liberálů a začíná se tlačit doleva. Alespoň já to tak vnímám. V tuto chvíli nemám nápad, jak by mu v tom mohl pomáhat Miloš Zeman. Spíše mu v tom pomáháme v sociální demokracii tím, že chvílemi působíme nejednotně. To se musí změnit.
Jaký výsledek pražských voleb by byl pro vás úspěchem?
Jakýkoli dvouciferný výsledek.
Klíčové téma v Praze je doprava. Kdy budou konečně dostavené nutné okruhy a proč se v této věci pořád nic neděje? Máte jasno, jak byste postupoval?
U Městského okruhu byl vybrán projektant. Ten bude teď tři roky pracovat až na úroveň územního rozhodnutí. Po tom budou následovat další kroky, soutěž na stavební povolení, zpracování dokumentace pro výběrové řízení na dodavatele a nakonec soutěž na zhotovitele stavby. Pokud vše bude probíhat normálně, tak termín dokončení celé stavby bude někdy kolem roku 2030. Náklady jsou odhadovány na 40 miliard a platí je Praha.
U Pražského okruhu je situace možná ještě složitější. Různí lobbisté zpochybňují tzv. jižní variantu přes Suchdol, Březiněves a Satalice. Chtějí ho vést severní trasou, která vede celá Středočeským krajem, není připravená a nemá ani vykoupené pozemky.
Problém je, že tuto stavbu má provést ministerstvo dopravy. To však zatím pouze přejmenovalo okruh na D1 a s ničím dalším nepohnulo. Promarnila se tak jedinečná příležitost, kdy byl ministr dopravy, ministr financí i primátor z jedné politické strany ANO a mohli nerušeně pracovat. V tuto chvíli je reálný odhad otevření Pražského okruhu rok 2029.
Samozřejmě se budeme snažit tyto stavby urychlit, ale jak sám vidíte, moc rychle to nepůjde. Proto chceme zavést co nejrychleji MHD zdarma pro všechny Pražáky a pokusit se nalákat co nejvíce řidičů do veřejné dopravy.
V druhé fázi projektu chceme nabídnout MHD zdarma i pro návštěvníky Prahy, kteří nechají svá auta na záchytných P+R parkovištích. Každý řidič dostane místo parkovacího lístku celodenní jízdenku na MHD zdarma.
Aby byl systém funkční i pro návštěvníky a měl pozitivní vliv na pokles automobilové dopravy, musíme urychleně dobudovat další záchytná parkoviště. A tady nejde o estetiku. Klidně mohou být v první fázi vysypána štěrkem. Jde především o rychlost a funkčnost. Dopravní situace je už opravdu neúnosná.
Mnozí by řekli, že jdete do voleb se značně nerealistickým programem. Je opravdu možné, že kvůli MHD zdarma si lidé budou přehlašovat bydliště do Prahy (jde o 3650 Kč za roční jízdné)?
Budete se divit, ale pro spoustu lidí je 3650 korun hodně. Zvláště pokud jde o rodiny s dětmi, které mohou ušetřit až 12.000 korun ročně.
V Praze žije odhadem 100 000 lidí, kteří mají trvalé bydliště jinde. A jinde platí daně. Přitom využívají všechny výhody, které jim Praha nabízí. Svítí jim lampy, opravují chodníky a silnice, dotuje se MHD. Když se těchto 100.000 lidí, kterým říkám černí pasažéři Prahy, přihlásí, bude z nich mít město příjem 3,6 miliardy korun na přímých daních, který bohatě pokryje výpadek z jízdného.
Je to už vyzkoušené z estonského Tallinu, kde přesně tento průběh zavedení veřejné dopravy zdarma mělo.
Jak chcete konkrétně zařídit, abychom měli v Praze levnější elektřinu, plyn a vodu?
Hromadnými aukcemi cen energií, do kterých se budou moci Pražáci přihlásit. Je to stejný princip, jako když si velké firmy vyjednají lepší tarif třeba u T-Mobile.
Máte nějaké stručné hodnocení práce současného vedení magistrátu? A jaký přístup byste chtěl přivést vy osobně, pokud byste byl radě? Jaká oblast problému je vám nejbližší?
Já v Praze kandiduji na primátora. Takže o místě v Radě zatím nepřemýšlím. Na ministerstvu obrany se věnuji strategickým projektům a krizovému řízení, takže by pro mě nebyl problém stát v čele krizového štábu. Práce rady je o strategické vizi a velkých projektech, takže bych chtěl tyto své zkušenosti dobře uplatnit. Zejména s přihlédnutím k tomu, že Praha a obrana jsou na tom z hlediska rozpočtu přibližně stejně.