Někteří lidé podpořili volbu Miloše Zemana prezidentem. Byl přece už známý, srozumitelný, sociální, zábavný a tak dále. Takhle ho podpořil v poslední volbě i sociolog Jan Keller. Takže má taky svůj díl odpovědnosti za šílené plány, které by bez Zemana zřejmě skončily zapomenuty.
Janu Kellerovi se myšlenka na stavbu kanálu Dunaj-Odra-Labe nelíbí. To chápeme, to by zcela popřel svou minulost a ekologickou image. Jenže k tomu, že se o monstrózním podniku zase uvažuje a prý vážně, sám přispěl.
Můžeme si připomenout. Pro Parlamentní listy 21. února 2017 Keller odpovídal na otázku, v čem Zeman „české společnosti v poslední době prospívá a v čem jí škodí“, Keller mínil: „Prezident vychází dobře s hlavami tří světových velmocí. Málokdo si uvědomuje, že to se zatím nikomu z jeho předchůdců nepovedlo. Nedovedu říci, v čem zemi škodí.“
Pro Haló noviny řekl 23. ledna 2018: „Ve druhém kole prezidentských voleb budu volit stejně jako v kole prvém, tedy Miloše Zemana. Jeho názory jsou pro mne čitelné a v naprosté většině s ním souhlasím.“
Takže Jan Keller s Václavem Klausem se teď mohou přetahovat o zásluhu na tom, že se na Miloše Zemana můžeme všichni stále dívat. Zážitek je to mocný. Velmi děkujeme.
Teď ale Keller najednou zapochyboval o Zemanově milovaném projektu, pomníku, pyramidě. V deníku Právo 8. října píše, co by kanál znamenal pro Ostravsko: „Tento region, který po celé generace přispíval vysoce nadstandardně do státní kasy, byl těžce postižen útlumem průmyslu. Mladí lidé z něho houfně odcházejí jinam. Lidé, kteří zůstávají, trpí mizernou kvalitou ovzduší, jehož evropsky rekordní znečištění se podařilo udržet i přes likvidaci těžkého průmyslu. Jediné, co kraj dosud má, jsou zásoby kvalitní pitné vody.
Nedávno byl fakticky zrušen provoz ostravského letiště. Ještě než k tomu došlo, byla s velkou slávou za stovky milionů přivedena k letišti železnice. Nyní je zbrusu nové nádraží pusté a prázdné tak jako letištní hala. Vláda se patrně rozhodla řešit to výstavbou námořního spojení… Jaká bude ekonomická bilance provozování průplavu, je ve hvězdách. Jisté je jen to, že celé oblasti relativně málo porušené přírody budou výstavbou betonového koryta zlikvidovány, vodní zdroje povrchové i podzemní mohou být vážně poškozeny… Na příkladu řeky Bečvy můžeme vidět, jak by se asi řešily havárie lodního provozu. Život v Bečvě byl zlikvidován na desítky let.“
To je všechno pravda. Nebýt Zemana, tak by se ale sotva někdo do megalomanské akce hnal. Mstivému bůžkovi v Lánech je třeba předhazovat oběti. Co kdyby se moc a moc hněval? Nejde ale jen o Ostravsko. Infrastruktura je zanedbaná po celé zemi. Neexistující dálnice nejspíš Jan Keller neoplakává, ale týká se to i železnice.
Karma je prevít. Pomohli jste běsíkovi do křesla a on si tam dělá, co chce. Kdo by to byl řekl. Tak hlavní je, že základní Zemanovy hodnoty jsou jinak ale v pořádku a Keller může být spokojen.
V prosinci 2017 na Parlamentních listech vykládal: „Domnívám se, že kdyby před pěti lety zvítězil místo Miloše Zemana Karel Schwarzenberg, měli bychom už nyní potíže s vysokými počty migrantů na našem území, byli bychom považováni za vazala ať už Německa, anebo USA a z Česka by zbyl jen polozapomenutý geografický pojem. Patrně bychom opět hostili posádky spřátelených armád, které by na hranicích vítal pan Kocáb. Při jakkoliv oprávněné kritice některých Zemanových názorů a výroků je nutno mít tyto detaily na paměti.“
Tak to vlastně dobře dopadlo. To už se nějaký ten kanál dá překousnout, ne? A po Zemanovi potopa. Pokud na ni zbude dost vody, on ten kanál nějakou pohltí.