Andrej Babiš šel do politiky jako bojovník proti korupci. Jedním z odvětví, o kterém často hovořil, byla doprava. Hnutí ANO drží ministerstvo dopravy již od roku 2014 a jak se zdá, klientelismus z tohoto odvětví nezmizel, právě naopak. Z unikátní zpovědi bývalého ministra dopravy Antonína Prachaře, kterou nyní získaly redakce deníku FORUM 24 a Reportér magazín, vyplývá, že Babišův přítel a spojenec podnikatel Radim Jančura se v resortu dopravy choval jako stínový ministr dopravy za ANO. Tajné schůzky v Průhonicích a spiklenecké dohody o státních zakázkách – to vše se podle Prachaře dělo za Babišovy doby.
Antonín Prachař byl prvním ministrem dopravy v barvách ANO. Do křesla usedl v lednu 2014, kdy šla Babišova strana jako druhá nejsilnější partaj vzešlá z říjnových voleb 2013 do vládní koalice s ČSSD a KDU-ČSL. Jenže ve funkci ministra vydržel Prachař ani ne rok. Semlela ho klientelistická síť, kterou na dopravě vytvářel šéf poslanců ANO Jaroslav Faltýnek.
Prachař byl po svém nuceném odchodu znechucen politikou i poměry v ANO, ale byl loajální a celou dobu o detailech toho, co prožil, mlčel. Až v květnu 2021 poskytl rozhovor serveru Seznam Zprávy, kde poprvé zcela otevřeně zkritizoval Faltýnkův lobbistický zájem na dopravě.
V Antonínu Prachařovi zjevně po mnoha letech „bouchly saze“, a tak se rozhodl, že půjde na schůzku i s redaktory serveru FORUM 24 a měsíčníku Reportér magazín. „Budete poslední, s kým mluvím a komu všechno řeknu. Pak už to nebudu nikomu opakovat. Už za tím chci udělat tlustou čáru a nevracet se k tomu,“ řekl Prachař.
Problém jménem Radim Jančura
Podle bývalého ministra dopravy Antonína Prachaře, který byl ministrem za ANO v roce 2014 jen necelý rok, byl největší problém Babišovy nové garnitury v podnikateli Radimu Jančurovi. Ten měl podle exministra Prachaře velmi neblahý vliv na rozšíření klientelistického systému v celém resortu dopravy.
„S Radimem Jančurou jsem si fakt užil. To je takový *****, až mu není rovno. Psal mi esemesky a vyhrožoval mi soudy v Bruselu a vším možným. Podle mě je to jeden z největších zlojedů tady, a přitom se tváří, že volá po rekonstrukci státu. On je strašný ******. Ale ty nadávky tam raději nepište, aby mě ještě nežaloval,“ řekl v rozhovoru Antonín Prachař.
Radim Jančura, jehož deník FORUM 24 požádal o vyjádření, nejdříve tvrdil, že si vůbec nepamatuje, kdo byl Prachař. Když mu to redakce připomněla, Jančura řekl: „Nevzpomínám si na něj. Asi tam byl krátce.“ Po sérii dalších otázek si Jančura nakonec vzpomněl. „Jo, už vím. Vypadal jako nadějný ministr, ale byl to omyl,“ uvedl podnikatel.
Radim Jančura, který se proslavil svými dálkovými autobusovými spoji Student Agency, měl velký zájem o byznys na státních Českých drahách. Do roku 2013 se mu ale nedařilo do kolejového byznysu nějak razantně vstoupit. Narážel na tlaky konkurence a též na aktivity státních úředníků, kteří nechtěli pustit na české koleje větší konkurenci státním Českých drahám.
Jančura se tedy často pasoval do role „bojovníka proti různým kmotrům“, přes které nedokázal prorazit hradbu možné vstřícnosti. Financoval třeba Nadační fond Stínové Ředitelství silnic a dálnic. Také se angažoval v Nadačním fondu proti korupci, který zpočátku v letech 2011 až 2014 hodně vyhovoval Babišovi, protože fond selektivně poukazoval na případy jiných, jen ne na Babiše.
Utržený ze řetězu
Radim Jančura měl k Babišovi velmi blízko. Přesvědčil se o tom na vlastní kůži i Antonín Prachař. Podle něj začal mít Jančura po nadvládě Babiše v české politice zelenou na dopravě. Prachař tvrdí, že se podnikatel Jančura choval jako utržený ze řetězu. Působil, jako by byl stínovým ministrem dopravy.
„Jančura patří k nejvíce aktivním lidem, kteří se snaží na státu vymoct maximum možného. On byl hodně agresivní. Vzpomínám si na jednu poradu v Průhonicích, kdy Jančura přišel někdy v jedenáct hodin a začal mi vykládat, že on chce vypsat výběrová řízení na ty a ty tratě, které bude obsluhovat,“ řekl Prachař a dodal: „Tenkrát u toho Andrej seděl a něco si louskal. A já mu na to řekl: ‚Pane Jančura, já vám to nedám. Jsem stoprocentní akcionář státního dopravního podniku, já ten podnik nepošlu k ledu.‘ A on řekl: ‚Vždyť už skoro u ledu je.‘“
A dále mu Jančura – jak Prachař popsal – oznámil: „Musíte podle evropských směrnic vypsat výběrová řízení na provoz tratí a já vám řeknu, které tratě to budou.“ Babiš na to podle Prachaře zvedl hlavu a říkal: „Hele, Radime, on ti ministr ty Český dráhy dá celé za korunu, když jseš tak dobrej, tak my ti to dáme celý.“
„A on na to, že ten balast celej nechce, že chce jen ty tratě,“ zavzpomínal Prachař. Jančura mu prý natvrdo řekl, co po něm chce a co má pro něj udělat. „To bylo přímo na té neformální poradě v Průhonicích, kde byl Babiš, Jančura a já,“ svěřil se Prachař.
„Já chcu soutěže!“
„Že jsem byl v Průhonicích, tak to jsem určitě byl. Je tedy pravděpodobné, že tam byl i ten Prachař, je to možné. To, že jsem po něm chtěl soutěže na železnici, to je naprosto legitimní,“ reagoval nyní Jančura a dodal: „Já chcu soutěže! Transparentní soutěže! To že chcu soutěže, tak to mám právo být direktivní. Pokud já chcu, aby se stát choval hospodárně, transparentně a nediskriminačně, což jsou základní slova evropského práva, tak mám na to právo. Oni musí, já nemusím, to je jejich povinnost.“
Jenže exministr Prachař tvrdí, že jeho lobbing byl za hranou. A že po něm chtěl konkrétní zakázky.
„Nikdy jsem žádnému ministrovi, nikdy v životě, ani Prachařovi, neřekl, aby mi dal jedinou zakázku. To bych se propadl ostudou,“ oponoval Jančura.
Antonín Prachař nicméně tvrdí, že se mu povedlo Jančuru zpočátku, v roce 2014, vyšachovat ze hry ve spolupráci s odboráři Českých drah.
„Přiznávám, že tenkrát mi s Jančurou pomohli odboráři,“ řekl Prachař a dodal: „Zavolal jsem si je a řekl jim, co Jančura chce. Měl jsem dobrý vztah hlavně s jedním odborářem z dozorčí rady Českých drah Jaroslavem Pejšou a on mi řekl: ‚Hele, vypíšeme výběrová řízení na tratě. To asi budeme muset udělat. Musíme se chovat transparentně. Ale podívej se, jaké lokomotivy má Jančura, jaké lokomotivy mají České dráhy a jaké má Leo. Na té lokomotivě je číslo. Ta čísla znamenají trakci. Jestli je to všesměrná, jednosměrná, nebo střídavá trakce. V té řadě čísel na lokomotivách je to zakotveno, takže podle toho poznáme, jakou má Jančura trakci.‘ Tak jsem si ta čísla zjistil a opět si sednul s Pejšou. A on: ‚No hele, tahle trať má stejnosměrnou elektriku, tak tu vypíšeme, protože Jančura má jen střídavé mašiny a musel by si případně koupit novou mašinu na stejnosměrnou elektriku,‘“ uvedl Prachař.
„No, a takhle jsme to udělali, a Jančura pak za mnou přišel a vysvětloval mi, co jsem to za debila, že jsem ty tratě vybral blbě,“ doplnil Prachař.
Zlatá éra Dana Ťoka
„Za mého vedení si Jančura nelajznul. Za ministra Dana Ťoka, mého nástupce, měl Jančura zlatou éru. Ťoka si vodil Faltýnek jak cvičenou opici. Takže Jančura měl za éry Ťoka a Faltýnka z Českých drah zlatý důl,“ prohlásil exministr dopravy.
A jak vnímal ministra Ťoka podnikatel Jančura? „Pan Ťok byl prostě jen tiskový mluvčí. Ten víc povídal, než dělal,“ odsekl Jančura.
Radim Jančura často používal reklamní kampaň na donucení politické reprezentace vyhovět jeho podnikatelským záměrům. Negativně vyobrazoval některé politiky na svých žlutých autobusech, trefoval se do ministrů vnitra Ivana Langera či Milana Chovance. Na Slovensku v lednu 2015 zaplatil velkoplošné billboardy – „Vitajte v kraji korupcie a klientelizmu“. To proto, že jeho dopravní společnost nedostala svolení k provozování pravidelných dopravních linek na území Nitranského a Bratislavského kraje.
A naopak pozitivní politická reklama se na autobusech Student Agency objevovala vždy, když šlo o „dobro Andreje Babiše“.