Reportér Janek Rubeš je známý hlavně tím, že začal ve svých pořadech informovat o nástrahách, které v Praze čekají na turisty. Jsou to předražené jizdy taxíkem, podvody ve směnárnách a mnoho dalšího. V rozhovoru pro deník FORUM 24 hovoří o tom, proč ve skutečnosti tyto problémy nezajímají pražské politiky nebo o tom, jestli se situace, která má své kořeny v komunistické době plné veksláků, zlepšuje.
Když se člověk dívá na vaše pořady, zdá se, že Praha je nepřátelské město, v němž na turisty čekají jenom nástrahy. Je tomu tak opravdu?
To je proto, že se díváte jen na negativní epizody. V pořadu Honest Guide jsme udělali 130 epizod a řekl bych, že opravdu negativních je deset. A důvod, proč to na vás zanechává tento pocit? Jste Češka, Pražačka a ta negativa vás zajímají, na rozdíl od toho, kam si v Praze dojít na záchod, což je zase věc, která trápí turisty. Pro ně ten pořad děláme. Ale jinak ano, Praha je poměrně nepřátelské město.
Jak je tomu ve srovnání s jinými metropolemi, se Západem?
To nevím. Netrávím tak tolik času, abych měl přímé srovnání. Ale když jsem natáčel podvody s jinými televizemi, ať už v Mnichově nebo v New Yorku, rozhodně tam neměli tak velké problémy jako tady. Minimálně město na ně dokázalo velmi rychle reagovat.
Blíží se komunální volby. Dělají politici něco proti nešvarům, které natáčíte?
Nejsem si vědom toho, že by kdokoli udělal nějakou akci, která by vedla k nějakému výsledku, že by udělal něco, co by omezilo nekalou činnost v Praze. A proč se tomu současná politická reprezentace v čele s primátorkou Krnáčovou nevěnuje? To je jednoduché. Turisté nemají volební právo a obyvatelům Prahy je úplně jedno, jestli nějakého cizince někdo obere někde ve směnárně nebo že zaplatí taxikáři víc, než by měl.
Naposledy se o taxikářích mluvilo v souvislosti s Uberem. Jak se situace změnila od doby, co fungují tyto aplikace?
Uber je využíván právě turisty. Když se sám ptám řidičů, říkají, že to je až osmdesát procent zakázek. Myslím si, že pro turisty je to skvělé. Taxikáři musí přítomnost Uberu cítit, proto se dělají různé demonstrace. Zároveň je ale pravda, že taxikáři musí dodržovat některá pravidla, a řidiči Uberu ne, což bych řekl, že není fér. Podmínky by měly být narovnané, i když si nemyslím, že řidiči Uberu by měli mít taxametry. Situace se jinak moc nezměnila. Ano, fungují aplikace, které umožnily i běžným lidem jezdit taxíkem, protože málokdo si může dovolit na něj mávnout jen tak na ulici. Je to způsob, jak trh kultivovat.
Znamená to tedy, že se nesnižuje počet těch, kdo vás odvezou jen pár ulic za neuvěřitelné peníze?
Ne, ten se rozhodně nesnižuje. Taxikáři drží své pozice stále dál. Jde o Hlavní nádraží, Karlovy lázně, Karlův most, Staroměstské náměstí, Dlouhou, Masnou… Tyhle party mají pocit, že jim tato část města patří, a nemají v plánu ji opouštět. Nikdo nedělá žádnou činnost, která by jim v tom zamezila. Když jsem viděl čin pana starosty Lomeckého, který namaloval bílé čáry proti cyklistům, byl jsem znechucen. Vlastně si říkám, jestli ti politici mají vůbec autoškolu, protože tahle čára opravdu nic neznamená. Zakročit proti těm pár cyklistům místo toho, aby se dělalo něco proti taxikářům, kteří dokonce někdy lidem vyhrožují smrtí, to nemůžu říci jinak, než že to je bizár.
Když hovoříte o cyklistech, v Praze začala fungovat aplikace Rekola a další možnosti sdílení kol. Praha se ale nezdá být k cyklistům zrovna přátelská. Jaká je situace?
Rekola jsou úžasná služba, jsem jejím propagátorem. Nechápu, že takový bikesharingový systém nemá město. Starosta Prahy 1 se tomu navíc snaží co nejvíce zamezovat, takže Rekola nemůžete vracet v úzkém centru Prahy 1. Myslím, že v této městské části měli nějaký seznam problémů, ten otočili vzhůru nohama a řídí se dle toho. Jestli měl někdo problém s těmi několika cyklisty, kterých je opravdu málo, je to směšné. Věnujeme se takto stupidnímu problému, a přitom jediný důvod je nenávist mezi starostou Lomeckým a organizací Auto*Mat. Kluci z tohoto spolku by chtěli mít všude cyklo pruhy a byli by rádi, aby všichni jezdili na kolech. Lomecký je zase nenávidí, a tak se jim z pozice moci může pomstít. Vyřešit se to dá jedině tak, že v čele Prahy 1 bude někdo normální a za cyklisty bude mluvit někdo normální.
Setkáváte se s mnoha případy podvodů. Jak moc se jedná o pozůstatek doby komunismu, veksláků a tak dále?
Tito lidé mají pocit, že když jsou na ulici nejdéle, je přece jejich. Taxikáři, o kterých hovořím, vůbec nechápou, že dělají něco, co se nesmí. Řeknou mi: “Ty vole, my tady stojíme třicet let!”
Kolikrát jste se dostal do nebezpečné situace?
Z mého pohledu ne zase tolik. Samozřejmě existují agresivní jedinci, ale nikdy neproběhlo nějaké fyzické trýznění, jaké se děje například řidičům Uberu. Grázlové jsou ale všude: Na straně taxikářů, na straně Uberu…
Mluvil jste o spolupráci se zahraničními novináři. Jak to funguje v zahraničí, když se reportéři zabývají podobnými problémy?
Já jsem se k této práci dostal poté, co irský reportér Conor Woodman natočil dokument o Praze a o tom, že se tady dějí podvody. Chtěl jsem zjistit, zda je pravda, že se toto skutečně děje. Spolupracoval jsem poté s německými novináři. Jejich pravidlo ale zní: Nikdy nenatáčej ve městě, kde žiješ. To jsem porušil, netočil jsem nikdy o jiném městě než o Praze.
Jaké máte reakce v tom “svém městě”?
Je to nepříjemné. Vidím Prahu úplně jinou optikou než všichni ostatní. Představte si to: Jdu s holkou na rande a říkám si, že tenhle taxikář je zloděj, támhle pláče paní, protože ji okradli ve směnárně… Mám brýle, které mi odfiltrují to hezké, a vidím jenom to, co je špatné.
Jak na Rubešovy aktivity reagují Pražané?
Uvažoval někdy o tom, že byste se začal zabývat i jinými tématy, nebo má těch “svých podvodníků” dost?
Co se dá dělat s podvody taxikářů nebo s okrádáním lidí ve směnárně?
Proč politici tyhle problémy neřeší?
Tohle a ještě mnohem víc se dočtete v rozhovoru s Jankem Rubešem v Revue FORUM. Předplaťte si jej ZDE!