ANALÝZA / Japonská administrativa zveřejnila tři dokumenty, které reagují na stále napjatější bezpečnostní prostředí a popisují Čínu jako vážný zdroj obav. Japonsko též reaguje na válku Ruska proti Ukrajině a zdůrazňuje budování spojenectví s podobně smýšlejícími zeměmi, jako je například Česká republika, a posilování vlastní obranné pozice.
Už 16. prosince 2022 schválila administrativa japonského premiéra Kišida tři dokumenty týkající se bezpečnosti: Národní bezpečnostní strategii (2022 NSS), která definuje dlouhodobou bezpečnostní politiku Japonska na příští desetiletí v návaznosti na předchozí NSS z roku 2013 vypracovanou administrativou Šinzóa Abeho; Národní obrannou strategii (2022 NDS), která nastiňuje obrannou strategii, zejména s ohledem na bezpečnostní strategii; a Program budování obrany (DBP), který zavádí postupy pro nákup vybavení potřebného k realizaci obranné strategie.
Kišidova administrativa popisuje tyto tři dokumenty jako „zásadní změnu praxe“ v japonské poválečné bezpečnostní politice, přičemž zachovává „senshu boei“ (politiku zaměřenou výhradně na obranu), která byla základním principem poválečné obranné politiky Japonska od založení Japonských sil sebeobrany v roce 1954. Vytvoření „hangeki noryoku“ (schopnosti protiúderu) bylo japonskými i zahraničními médii označeno za zásadní změnu v poválečné bezpečnostní politice. Za zmínku však stojí i další informace.
Vysvětleme si zde vnímání posledních hrozeb popsané v dokumentech a různá opatření, která byla nakonec zavedena (v zájmu toho, aby se Japonsko stalo „normálním státem“) a která Tokio ve jménu svého poválečného pacifismu dobrovolně neuplatňovalo, a to i poté, co Washington upozornil na to, že taková opatření jsou nezbytná pro posílení obrany Japonska. Důležité je také to, že Česká republika je poprvé zmíněna v dokumentech souvisejících s japonskou bezpečnostní strategií (s. 22, 2022 NDS) jako „doshi-koku“, tedy podobně smýšlející země.
O jaké dokumenty jde?
Práce na oněch třech dokumentech, které vznikly pod vedením úřadu premiéra a pracovního týmu vládnoucí Liberálně demokratické strany (LDP) a strany Nové Komeito (NKP), začaly ihned po nástupu premiéra Kišidy do funkce v říjnu 2021. Příslušným ministrům kabinetu naznačil, že nyní zváží všechny možnosti, včetně dříve nepřípustné schopnosti útoku proti nepřátelské základně.
V tomto bodě tyto tři dokumenty odrážejí také změnu paradigmatu a válečné poučení z ruské invaze na Ukrajinu. Popisují například OSN jako nefunkční v důsledku sílících pokusů autoritářských režimů jednostranně měnit status quo a zpochybňovat mezinárodní řád a živit vlastní národní zájmy na úkor ostatních států. Dokumenty dále uznávají, že globalizace a vzájemná závislost samy o sobě již nezaručují mír (předcházení konfliktům) a rozvoj v mezinárodním společenství, a docházejí k závěru, že Japonsko, obklopené státy, jako je Rusko, Severní Korea a Čína, které navyšují svou vojenskou sílu, se nyní nachází v nejobtížnějším bezpečnostním prostředí, jakému kdy čelilo.
Dokumenty rovněž upozorňují na zásadní význam udržení a posílení zapojení USA v Indo-Pacifiku (odrážejí pochybnosti o něm). Poukazují rovněž na nové a sílící hrozby v kybernetické, vesmírné, námořní a elektromagnetické oblasti a na skutečnost, že se stírají hranice mezi těmito a tradičními hrozbami. Vyzývají ke komplexnímu přístupu k zabezpečení energie, zdrojů a potravin.
Na základě této analýzy současné mezinárodní situace představují tři dokumenty pohled japonské vlády na hrozby ze strany Číny, Severní Koreje a Ruska a prohlašují, že Japonsko by mělo pokračovat v „proaktivním přispívání ke globálnímu míru“. To je základní princip Národní bezpečnostní strategie z roku 2013, kterou formuloval bývalý premiér Abe a jejímž cílem je posílit mezinárodní bezpečnostní prostředí prostřednictvím proaktivního přispívání Japonska.
Mluví také o novém úsilí o posílení japonského obranného systému prostřednictvím (1) aktivního vytváření mezinárodního prostředí příznivého pro Japonsko díky vizi svobodného a otevřeného Indo-Pacifiku (FOIP); (2) posilování japonsko-americké spolupráce a prohloubení spolupráce s podobně smýšlejícími zeměmi, jako je Česká republika; (3) zajištění „schopnosti protiúderu“ a posílení souvislého obranného postavení, zejména na ostrovech Nansei, řetězci ostrovů táhnoucím se od jihozápadního Kjúšú po severní Tchaj-wan; (4) posílení obranné průmyslové základny a podpory přesunu zbraní, tj. vývozu zbraní financovaného vládou.
Debata o těchto třech dokumentech se v Japonsku netýká ani tak souladu mezi poválečným principem výlučně obranné politiky Japonska a zajišťováním „schopnosti protiúderu“, jako spíše toho, jak zajistit finanční zdroje pro obranný rozpočet, který se má v příštích pěti letech zvýšit 1,5krát na celkovou částku přibližně 43 bilionů jenů a poté na 2 % HDP v roce 2027, tedy stejně jako v zemích NATO.
Zaměření na finanční zdroje je částečně způsobeno tím, že tyto tři dokumenty jsou vládními opatřeními, která nevyžadují projednání a schválení japonským parlamentem, přičemž jedinou významnou opozici představuje Japonská komunistická strana (JCP), která se výslovně staví proti rozvoji „schopnosti protiúderu“. Konzervativní Nippon Ishin no Kai (JIP) a Demokratická strana Japonska (DPJ) jsou pro, zatímco Ústavní demokratická strana Japonska (CDP) tuto myšlenku nepodporuje, ale vzhledem k vnitrostranickým neshodám není proti vývoji technologie raket dlouhého doletu.
Průzkum veřejného mínění, který provedla společnost Kyodo News (telefonický průzkum se konal 17. a 18. prosince 2022), ukázal, že 39 % respondentů je pro zvýšení výdajů na obranu a 53,6 % proti. 30,0 % je pak pro zvýšení daní na podporu rostoucích výdajů na obranu a 64,9 % proti.
Výrazná změna ve vnímání ohrožení
Národní bezpečnostní strategie 2022 (NSS 2022) doznala oproti Národní bezpečnostní strategii 2013 (NSS 2013) významných změn ve vnímání hrozeb. Například zatímco počet zmínek o Severní Koreji v NSS 2013 a NSS 2022, včetně obsahu, zůstává nezměněn na 15, počet zmínek o Číně se zvýšil ze 14 na 21 a o Rusku z 1 na 15 případů. Severní Korea, která aktivně vyvíjí jaderné zbraně a nosné systémy zahrnující rakety dlouhého doletu, představuje dlouhodobou regionální hrozbu. Nyní rostou obavy z vojenské expanze Číny a jejích pokusů jednostranně změnit status quo ve všech oblastech, včetně ekonomického nátlaku. Nové vnímání také představuje významný posun od Abeho smířlivé politiky vůči Rusku (jejímž cílem bylo pomoci vyřešit územní spor mezi Japonskem a Ruskem o Kurilské ostrovy) k tvrdému postoji vůči Rusku, který zaujala Kišidova vláda po ruské invazi na Ukrajinu.
Popis Číny jako „zdroje obav pro mezinárodní společenství včetně Japonska“ (NSS 2013, s. 11) byl nahrazen silnějšími výrazy a Čína je nyní „vážným zdrojem obav pro Japonsko a mezinárodní společenství a největší strategickou výzvou, kterou kdy představovala“ (NSS 2022, s. 9). Na druhou stranu konkrétní vyjádření „hrozba“, na kterém LDP původně trvala, nebylo do NSS 2022 zařazeno kvůli odporu NKP, vládnoucí koaliční strany, která usiluje o udržení dobrých vztahů s Čínou. Místo toho byl výraz zmírněn na formulaci „odpálení raket do výlučné ekonomické zóny Japonska bylo místními obyvateli vnímáno jako hrozba“. (2022 NDS, s. 4)
Popis Severní Koreje byl změněn ze „severokorejský vývoj raket, miniaturizace jaderných hlavic a pokusy o jejich montáž na rakety představují hrozbu pro bezpečnost regionu, včetně Japonska“ (NSS 2013, s. 11) na „rychlý vývoj technologií souvisejících s raketami v Severní Koreji představuje ještě vážnější a bezprostřednější hrozbu pro bezpečnost naší země než dříve“. (NSS 2022, s. 10)
Také popis Ruska se proměnil ze smířlivého postoje, který uváděl, že „podpora spolupráce s Ruskem ve všech oblastech je nesmírně důležitá pro zajištění bezpečnosti naší země“ (2013 NSS, s. 22), na „ruská agrese proti Ukrajině je závažným porušením mezinárodního práva zakazujícího použití síly a je činem, který otřásá samotnými základy mezinárodního řádu. Vnější akce a vojenské tendence Ruska spolu s jeho strategickým spojenectvím s Čínou vyvolávají silné obavy o bezpečnost“. (2022 NSS, s. 10).
V reakci na tyto tři dokumenty vydali klíčoví představitelé Bidenovy administrativy prohlášení, v nichž je vysoce ocenili a označili je za „historický krok vpřed“ (Jack Sullivan, poradce prezidenta pro národní bezpečnost) a „významné“ (Rahm Emanuel, velvyslanec USA v Japonsku). Čínské ministerstvo zahraničních věcí se však rozhodně ohradilo proti tomu, co považuje za pomluvu Číny, a označilo dokumenty za „pokus vytvořit záminku pro vlastní [japonské] vojenské posilování a expanzi zveličováním čínské hrozby“.
Severokorejské ministerstvo zahraničí rovněž kritizovalo Japonsko za přijetí nové obranné strategie, která umožňuje Japonsku provádět preventivní údery proti jiným zemím, a uvedlo, že to vyvolalo krizi na Korejském poloostrově a ve východní Asii, a prohlásilo, že Severní Korea má právo přijmout silná a rozhodná opatření na ochranu svých základních práv. Tři dokumenty kritizovalo také ruské ministerstvo zahraničí, které oznámilo: „Rusko reaguje na to, že Japonsko opustilo poválečný pacifismus“. Zde je však možné poukázat na to, že Japonsko je jedinou zemí v severovýchodní Asii, která nedisponuje vícenásobnými systémy balistických a řízených střel.
Na druhou stranu jihokorejské ministerstvo zahraničí reagovalo na popis ostrovů Takešima (v korejské notaci Dokdo) jako neodmyslitelného území Japonska v NSS 2022 žádostí o vypuštění tohoto popisu, ale nezmínilo se o „schopnosti protiúderu“. Jihokorejský prezident Jun Sok-jol poznamenal: „Tokio nemůže dopustit, aby severokorejské rakety létaly nad Japonskem,“ a naznačil, že jeho postoj k Japonsku je zdrženlivější než postoj předchozí administrativy Mun Če-ina, podporující možnou americko-jihokorejsko-japonskou bezpečnostní spolupráci, částečně v reakci na tlak Bidenovy administrativy. Soul rovněž představil svou indo-pacifickou strategii.
Nové přístupy k zajištění národní bezpečnosti
V NSS 2022 jsou za účelem ochrany svrchovanosti Japonska, jeho území a bezpečnosti jeho obyvatel ve stále napjatější bezpečnostní situaci navržena tato čtyři opatření: (i) aktivní diplomatické úsilí o rozšíření sdílených univerzálních hodnot (svoboda, demokracie, základní lidská práva, právní stát a tržní ekonomika) prostřednictvím FOIP a dalších prostředků; (ii) posílení obranného postavení a systémů Japonska; (iii) posílení obranné spolupráce na základě japonsko-americké dohody a prohloubení bezpečnostní spolupráce se stejně smýšlejícími zeměmi; (iv) zajištění bezpečnosti Japonska prostřednictvím komplexního přístupu, který zajistí dodávky energie, zdrojů a potravin. Zde se zaměřme na některé zvláště zajímavé body těchto tří dokumentů.
(A) Proaktivní vytváření mezinárodního prostředí příznivého pro Japonsko
NSS 2022 navrhuje proaktivní diplomacii na podporu svobodného a otevřeného mezinárodního řádu založeného na zásadách právního státu posílením zapojení podobně smýšlejících zemí v Indo-Pacifiku, včetně zemí střední a východní Evropy, jako je Česká republika, prostřednictvím vytvoření vícevrstvých sítí.
Aby dosáhlo tohoto cíle, Tokio hodlá posílit vzájemnou souhru vojenskou spoluprací na základě Dohody o všeobecné bezpečnosti vojenských informací (GSOMIA), která umožňuje partnerům sdílet citlivé vojenské informace, Dohody o akvizici a vzájemném poskytování služeb (ACSA), která umožňuje vzájemnou výměnu munice a přídělů během výcviku, Dohody o vzájemném přístupu (RAA), která zjednodušuje různé postupy při vzájemných návštěvách kvůli společnému cvičení, a Dohody o přesunu obranného vybavení a technologií, která umožňuje transfer obranného vybavení a technologií. Společný vývoj obranného vybavení, podpora budování kapacit, strategická komunikace a další operace s partnery jsou rovněž důležitými opatřeními k posílení souhry.
Tokio se také snaží povzbudit Čínu, aby hrála zodpovědnou a konstruktivní roli odpovídající jejímu mezinárodnímu vlivu, a to oživením hospodářské a personální výměny mezi Japonskem a Čínou způsobem, který přispěje k hospodářské bezpečnosti Japonska. Součástí tohoto procesu je rovněž zřízení „japonsko-čínského bezpečnostního dialogu“ a horké linky mezi obrannými orgány, která měla být v provozu nejpozději na jaře 2023, jak bylo v podstatě dohodnuto na setkání Kišidy a Si Ťin-pchinga v listopadu 2022. Jinými slovy, je důležité poznamenat, že se nejedná o pouhé „vojenské posilování“ pod záminkou teorie čínské hrozby.
(B) Získání „schopnosti protiúderu“
Nejvýznamnějším rysem NSS 2022 je získání „schopnosti protiúderu“ s využitím distančních zbraní, které mohou být odpáleny na dostatečnou vzdálenost, aby se jejich obsluha mohla vyhnout útočné palbě z cíle. Tokio uvedlo, že domácí protilodní střely typu 12 (s doletem přibližně 200 km) budou modernizovány tak, aby se jejich dolet prodloužil na cca 1200 km, čímž budou zajištěny prostředky k útoku na raketová zařízení protivníků, kteří by plánovali zahájit útoky proti Japonsku.
Než bude tato modernizace dokončena (v roce 2026), doplní Japonsko svůj arzenál o 500 nejnovějších střel s plochou dráhou letu Tomahawk americké výroby (pravděpodobně model Block V), které mají dolet přibližně 1600 km. V zájmu zvýšení schopnosti přežití a operační flexibility bude schopnost pozemního odpalu doplněna o odpalovací kapacity z letadel i námořních plavidel, zejména ponorek.
Se získáním této schopnosti budou moci Japonské síly sebeobrany, které byly omezeny na zachycování balistických a jiných typů raket vypouštěných nepřáteli proti Japonsku, nyní tuto schopnost použít k tomu, aby aktivně zabránily vypuštění raket proti Japonsku, pokud budou splněny tři požadavky pro použití síly stanovené Abeho vládou v roce 2014. Mezi ně patří: (i) jasné a bezprostřední nebezpečí ozbrojeného útoku proti Japonsku nebo zemi úzce spřízněné s Japonskem, což by ohrožovalo existenci Japonska; (ii) neexistence jiných vhodných prostředků k ochraně existence Japonska a jeho obyvatel; (iii) omezení použití síly na minimální potřebnou úroveň.
Kišidova administrativa tvrdí, že v zásadě nedochází ke změně „politiky zaměřené výhradně na obranu“, protože není povolen preventivní útok. Někteří analytici však poukazují na to, že v závislosti na výkladu těchto požadavků může být preventivní útok možný, pokud je útok proti Japonsku považován za bezprostředně hrozící. Tím se podle nich Japonsko odchyluje od zásady „výlučné obrany“.
Je třeba také poznamenat, že schopnost distančního útoku, na začátku debaty nazývaná „schopnost útoku na nepřátelskou základnu“, byla nakonec přejmenována na „schopnost protiúderu“ – což je významná rétorická úprava, protože útok na nepřátelskou základnu a protiútok jsou dvě odlišné věci.
Aby Tokio rozptýlilo obavy sousedních zemí z možného preventivního útoku, prohlásilo, že „schopnost protiúderu“ bude provozována a cvičena společně se Spojenými státy (v budoucnu by se mohlo jednat o formát Japonsko – USA – Austrálie nebo Japonsko – USA – Jižní Korea), nikoli samostatně. To naznačuje, že snaha Tokia o dosažení schopnosti distančního útoku je součástí americké strategie „integrovaného odstrašování“ s útočnými schopnostmi dlouhého dosahu na malých rozptýleně rozmístěných platformách.
(C) Posílení jednotných operačních schopností a posílení jednotného obranného postoje
V reakci na hrozby, které využívají nejen tradiční pozemní, námořní a vzdušnou oblast, ale také nové a různorodé oblasti, jako je kybernetické, vesmírné, námořní a elektromagnetické spektrum, je nutné shromažďovat informace o všech oblastech, analyzovat a koordinovat tyto informace, a poté působit jednotně. V této souvislosti bylo rozhodnuto vytvořit do roku 2027 společné velení Japonských sebeobranných sil a provádět společné operace protiraketové obrany s prostředky námořních sebeobranných sil (střely SM-3 Block IA/IB, IIA) pro horní vrstvu a pozemních/vzdušných sebeobranných sil (střely Patriot PAC-3) pro nižší vrstvu.
V této souvislosti velitelství USA v Indo-Pacifiku údajně zvažuje, že by předalo pravomoc integrovaného operačního řízení sil USA v Japonsku (USFJ) velitelství USFJ na letecké základně Yokota v Japonsku, které v současné době spadá pod velitelství USA v Indo-Pacifiku na Havaji (USINDOPACOM). Důvodem je skutečnost, že pro rychlé rozhodování jsou nezbytné jednotné operace mezi SDF a USFJ. Integrace operačních velitelství podobná té, která existuje mezi USA a Jižní Koreou, je pro Japonsko obtížná kvůli ústavnímu výkladu, který omezuje použití síly v integraci s jinými zeměmi. Místo úplné „integrace“ se očekává aktualizovaný japonsko-americký plán společné reakce a posílení aliančního koordinačního mechanismu (ACM).
V kybernetické oblasti, kde se Japonsko v listopadu 2022 oficiálně připojilo k činnosti NATO Centra excelence pro spolupráci v kybernetické obraně v Tallinu, bylo rozhodnuto o zvýšení celkového počtu příslušníků SDF pro zapojení do kybernetické války na 20 000, včetně 4000 specializovaných pracovníků (v současnosti 890,) a zavést „aktivní kybernetickou obranu“ do roku 2027. Kromě toho se Japonsko v reakci na hrozby v kosmické oblasti poprvé rozhodlo vybudovat také satelit pro informovanost o kosmické oblasti (Space Domain Awareness – SDA). Síly vzdušné sebeobrany budou přejmenovány tak, aby obsahovaly slovo „vesmír“, což odráží rostoucí význam bezpečnosti v této oblasti.
Vzhledem k tomu, že útok ve vesmíru představuje jasnou výzvu pro bezpečnost aliance, proběhly na bezpečnostních jednáních „Japonsko – USA 2+2“ diskuse o možném uplatnění článku 5 japonsko-americké bezpečnostní smlouvy, který stanoví obranné závazky USA, a v reakci na rostoucí námořní hybridní hrozby bylo rozhodnuto zlepšit prostředky Japonské pobřežní stráže (JCG) a posílit spolupráci mezi SDF a JCG (článek 80 zákona o silách sebeobrany stanoví, že Japonská pobřežní stráž je v případě nouze pod kontrolou ministerstva obrany).
Bylo také rozhodnuto o posílení zásob munice a náhradních dílů, což odráží zkušenosti získané z války na Ukrajině. Zejména vzhledem k tomu, že muničním skladem nejblíže k ostrovům Nansei (včetně ostrovů Senkaku poblíž Tchaj-wanu) je v současnosti logistický sklad Kjúšú v prefektuře Saga, vzdálený od ostrovů 1000 km, bylo rozhodnuto vybudovat nový muniční sklad na Okinawě. Kromě toho bude velitelství 15. brigády (dislokované ve městě Naha na Okinawě) přesunuto do podzemí, aby se zvýšila schopnost přežití. Dále se plánuje posílení dopravních kapacit, aby se zlepšilo rychlé nasazení pozemních jednotek SDF z osmi míst po celém Japonsku do oblasti Nansei, což je proces, který v současné době trvá přibližně jeden měsíc, a aby se usnadnila evakuace obyvatel z ostrovů Nansei. Přípravy pro případ mimořádné události na Tchaj-wanu jsou tedy v plném proudu.
(D) Podpora obranného průmyslu a přesunu zařízení
Kišidova administrativa, která považuje přesuny obranného vybavení se svými partnery za „důležitý politický nástroj“, do těchto tří dokumentů zahrnula také návrh na revizi operačních pokynů pro tři zásady přesunu obranného vybavení, které v roce 2014 formulovala Abeho administrativa. Cílem je umožnit Japonsku při zachování těchto tří zásad přesouvat vybavení do zemí, které byly nezákonně napadeny. Tokio se rovněž rozhodlo podpořit japonský průmysl související s obranou vytvořením fondu ve výši 40 miliard jenů (306 milionů USD) na přesuny obranného vybavení do podobně smýšlejících zemí prostřednictvím partnerství v oblasti veřejného a soukromého sektoru. Hodlá také podpořit výzkum a vývoj deseti typů střelných zbraní a program vysoce výkonných elektromagnetických děl s cílem zvýšit pravděpodobnost odrazení nepřítele.
Byl také navržen společný vývoj stíhacího letounu nové generace, na němž se bude podílet Japonsko, Spojené království a Itálie. I přes předchozí podporu ze strany amerických úřadů je to poprvé, kdy Japonsko společně vyvíjí stíhací letoun páté generace s jinými zeměmi než s USA (americký průmysl je údajně zaneprázdněn vývojem stíhacího letounu šesté generace, což vylučuje zapojení do vývoje japonského stíhacího letounu).
(E) Strategické řízení vládní finanční pomoci
Je třeba také poznamenat, že NSS 2022 stanoví novou koncepci strategického využití Oficiální rozvojové pomoci (ODA) a zavedení nové státní finanční pomoci pro vojenskou pomoc. Kromě stávající podpory ODA na zlepšení konektivity prostřednictvím vzdělávání a kvalitní infrastruktury, budování kapacit pro zajištění námořní bezpečnosti, právního státu, ekonomické bezpečnosti atd. bude vytvořen nový rámec finanční pomoci pro armádu každé země. Tento režim pomoci bude poskytovat vybavení a zásobování a rozvoj vojenské infrastruktury pro ozbrojené síly každé země. Jedná se o důležitý posun od dřívějších principů oficiální rozvojové pomoci, která byla omezena pouze na nevojenské účely.
(F) Ekonomická bezpečnost
Kišidova administrativa dosud kladla důraz na ekonomickou bezpečnost, v níž se Japonsko jako ekonomická velmoc může aktivně podílet na vytváření pravidel, spíše než na vojenský příspěvek, který je omezen ustanoveními článku 9 poválečné ústavy a dalšími pravidly, která si Japonsko samo stanovilo. V důsledku toho Tokio v květnu 2022 přijalo „Zákon o podpoře ekonomické bezpečnosti“, který do jediného návrhu zákona spojuje: stabilizaci dodávek některých kritických produktů, posílení ochrany kritické infrastruktury, podporu a ochranu vývoje kritických pokročilých technologií a ochranu informací prostřednictvím opatření k uchování patentových informací.
Ministr hospodářství, obchodu a průmyslu Jasutoši Nišimura v lednu 2023 v CSIS oznámil, že Tokio bude spolupracovat s USA a dalšími zeměmi na podpoře ekonomické bezpečnosti a odstrašování, aby čelilo zastrašování a hrozbám autoritářských států. Poukázal na to, že Čína využívá pokročilé technologie grafických procesorů (GPU) a vysoce výkonných logických integrovaných obvodů západní výroby k vývoji umělé inteligence a dalších pokročilých zbraní, což ohrožuje vojenskou převahu USA. Oznámil rovněž záměr Tokia spolupracovat s USA a partnery na podpoře vývoje „technologií dvojího užití“ pro kybernetiku, vesmír a vývoj umělé inteligence. Tato spolupráce má zásadní význam pro schopnost čelit čínské strategii „vojensko-civilní fúze“ neboli MCF.
Závěr aneb Strach z opuštění
Souhrnně lze říci, že tři nové dokumenty sledují základní politiku Abeho administrativy, která spočívá v i) rozšiřování spolupráce s podobně smýšlejícími zeměmi a partnery prostřednictvím FOIP; ii) prohlubování spolupráce japonsko-americké aliance; iii) posilování vlastní obranné pozice Japonska.
V jádru zachovávají základní pozici japonské poválečné bezpečnostní politiky – konkrétně „jak udržet a posílit závazek USA“. Jinými slovy, jak zmírnit Snyderův „strach z opuštění“, bezpečnostní dilema alianční politiky, ačkoli Tokio rovněž dává přednost zachování „výhradně obranné politiky“. V tomto ohledu dokumenty z roku 2022 nepředstavují „historický posun“ v bezpečnostní politice, neboť Tokio neusiluje o samostatnou cestu Japonska a je závislé na Washingtonu.
Významný rozdíl je však v prohlášeních o záměru realizovat různá opatření, kterým se Japonsko v minulosti vyhýbalo, jako je budování protiútočných kapacit, vytváření aktivní kybernetické obrany, podpora přesunu vybavení a zavedení systému vojenské pomoci. Všechna tato opatření, považovaná za nezbytná z hlediska souladu s obrannou politikou USA, byla nakonec přijata v důsledku ruské agrese proti Ukrajině se změnou statu quo silou (a obav z jejího rozšíření do Asie), jakož i posílení vojenských schopností Číny a Severní Koreje.
Do budoucna je třeba opatření stanovená v těchto třech dokumentech uvést do praxe, avšak konkrétní snahy o zajištění finančních zdrojů na posílení schopností (resp. mechanismu) odstrašení a o vývoz (resp. transfer) výzbroje do třetích zemí se vzhledem k idealistickému „pacifismu“ v Japonsku příliš nedaří. Na určité politické překážky naráží například změna operačních pokynů, které stanoví podrobnosti vývozu výzbroje do zahraničí podle Tří zásad pro vývoz zbraní. Ty byly stanoveny v 70. letech 20. století a v zásadě vývoz zbraní zakazují. Abeho administrativa je pak v roce 2014 změnila tak, že je vývoz výzbroje za určitých podmínek povolen.
Současné pokyny povolují vývoz zbraní, s výjimkou mezinárodního společného vývoje a výroby, pouze v pěti kategoriích zbraní, jako je „záchrana“, „přeprava“, „varování“, „sledování“ a „zaminování“, které není určeno k zabíjení nebo zraňování lidí. Ani po změně zásad v roce 2014 tedy nelze „zbraně“, jako jsou tanky, torpédoborce či stíhací letouny, a munici, která je omezena odstavcem 3 článku 116 Zákona o složkách sebeobrany, vyvážet do jiných zemí s výjimkou USA. Z tohoto důvodu se jediným předmětem vývozu stal v říjnu 2022 pozorovací radar, který byl vyvezen na Filipíny.
Premiér Fumio Kišida, který 21. března navštívil Kyjev a setkal se s prezidentem Volodymyrem Zelenským, aby vyjádřil další podporu Ukrajině a povýšil bilaterální vztahy na „zvláštní globální partnerství“, oznámil poskytnutí finančních prostředků v hodnotě 30 milionů dolarů na pomoc v oblasti nesmrtících zbraní prostřednictvím fondů NATO a dalších 470 milionů dolarů na pomoc při obnově v energetickém sektoru.
Poprvé tak byly prostřednictvím NATO použity japonské prostředky na poskytnutí pohonných hmot a nevojenských materiálů Ukrajině. Kromě toho v závěrečný den summitu G7 v Hirošimě 21. května 2023, kterého se prezident Zelenskyj zúčastnil jako zvláštní host, premiér Kišida oznámil poskytnutí 100 vozidel Japonské síly sebeobrany, včetně půltunových nákladních vozidel (na bázi Mitsubishi Pajero) a vysoce mobilních vozidel (na bázi Toyota Mega Cruiser), přibližně 30 000 balíčků potravin určených k přímé spotřebě (MRE), a přijetí zraněných ukrajinských vojáků. Z tohoto ovšem vyplývá, že „smrtící“ zbraně a další vybavení stále nejsou poskytovány.
Vláda premiéra Kišidy oznámila, že plánuje revidovat operační pokyny Tří zásad pro vývoz obranného vybavení, aby bylo možné poskytovat zbraně „zemím, které se staly obětí agrese v rozporu s mezinárodním právem“. Diskuse v pracovní skupině vládnoucích koaličních stran (Liberálně demokratická strana: LDP a strana Komeito) začala letos v dubnu. Zatímco však účastníci z LDP trvají na zrušení pěti kategorií vývozu/přesunu vybavení na základě výkladu, že „absence jasné zákazové klauzule v operačních pokynech umožňuje vývoz/přesun smrtícího vybavení“, zákonodárci z Komeito tvrdí, že „japonská společnost si nepřeje, aby japonské vybavení bylo použito v boji a vedlo k zabití nebo zranění lidí“.
Proto tato debata bude pravděpodobně znovu probíhat letos na podzim. Na druhou stranu strana Komeito vyjádřila pochopení pro zmírnění předchozího souhlasu Japonska, který vyžadují současné směrnice, aby se usnadnil vývoz stíhacího letounu šesté generace Globálního bojového leteckého programu (GCAP), mezinárodního společného vývojového projektu Japonska, Velké Británie a Itálie.