Výročí invaze vojsk Varšavské smlouvy do Československa v srpnu 1968 připomene dnes večer nápis „Jdi domů, Ivane! Go home, Russia!“ promítaný na sídlo vlády – Strakovu akademii v Praze. Začne tak komunikační kampaň Můj 68, kterou připravil odbor strategické komunikace úřadu vlády Otakara Foltýna. Výročí okupace je podle něj jedním z nosných témat, kterým je třeba se věnovat. Vpád cizích vojsk ukazuje, jak křehká je svoboda, zejména je-li podmiňována zahraničním agresivním režimem, uvedl Foltýn v tiskové zprávě. Připomínku české historie spojuje s aktuálním děním na Ukrajině napadené Ruskem.
Projekci nápisu „Jdi domů, Ivane! Go home, Russia!“, který bude svítit na Strakově akademii dnes zhruba od 21:30 do rána, připravil Nadační fond pro Ukrajinu. Iniciativa stojí za projektem Dárek pro Putina, tedy veřejnými sbírkami, za které nakupuje zbraně pro ukrajinskou armádu.
První část názvu akce je připomínkou refrénu populární písně Dobře míněná rada, kterou na okupaci v srpnu 1968 zareagoval skladatel Jaromír Vomáčka a nahrál ji Sláva Kunst se svým orchestrem. V dobách normalizace byla samozřejmě zakázána a Jaromír Vomáčka, který ji i nazpíval, byl na černé listině komunistického režimu a nesměl až do své předčasné smrti v roce 1978 vykonávat své povolání.
„Jsme rádi, že úřad vlády sdílí podobný názor jako dárci, kteří aktivně podporují ozbrojené síly Ukrajiny. Tedy, že ničivou válku na Ukrajině je možné velmi snadno ukončit. Stačí, aby se vojska Ruské federace stáhla za své vlastní hranice. Takhle je to jednoduché,” uvedl v tiskové zprávě Strakovy akademie jeden z iniciátorů sbírky Martin Ondráček.
Série videí Můj 68 vznikala pod vedením grafika Jozefa Dobríka, známého z Dárku pro Putina. „Na dějiny se díváme očima jednotlivce. I proto, že autentické příběhy a emoce otevírají prostor pro empatii. A skrze ni ukazují tehdejší události také těm, kteří je nezažili, což už dnes nejsou jen mladí lidé, ale i lidé ve středním věku. Může to být cesta, jak lépe porozumět naší společnosti jako celku, inspirace, jak si upevnit vlastní vnímání svobody jakožto důležité hodnoty nebo jak nahlížet osudy lidí, kteří dnes prožívají několik stovek kilometrů od našich hranic něco podobného,“ uvedl Dobrík, který nyní působí jako kreativec strategické komunikace vlády.
V jednom z příspěvků kampaně vzpomíná podle popisu autorů na události srpna 1968 tehdy tříletý Jiří, popisuje cestu s předčasně rodící matkou do porodnice a palbu, kterou zažil v tiskárně, kde jako novinářka pracovala babička. V on-line prostoru se v rámci kampaně objeví videa a další příspěvky na sociálních sítích. Možnost se k akci připojit dostanou i další veřejné instituce. Prostřednictvím hashtagu #muj68 pak může své příběhy do kampaně zapojit také veřejnost.
Kampaň v médiích poběží jako součást vládního projektu „Česko informuje“ s rozpočtem zhruba 13 milionů korun na půl roku. Protože bude pouze digitální, podle kanceláře koordinátora z tohoto mediálního rozpočtu sebere minimální částku. Rozpočet nebude navyšovat.