
Americký prezident Donald Trump FOTO: Wikimedia Commons / CC BY-SA 2.0
FOTO: Wikimedia Commons / CC BY-SA 2.0

Až do znovuzvolení Donalda Trumpa americkým prezidentem loni na podzim byla v Kanadě taková vlna vlastenectví nemyslitelná. Jenže jakmile Trump koncem loňského listopadu uvedl, že na severního souseda USA uvalí 25procentní cla, a začal o něm mluvit jako o 51. americkém státě, probudili se v Kanaďanech patrioti. Svědčí o tom i nebývalá poptávka po státní vlajce.
Deník Dagens Nyheter (DN) přinesl reportáž z podniku Flags Unlimited ve městě Barrie, ležícím přes sto kilometrů severně od Toronta, který je největším výrobcem vlajek v Kanadě. Prvních několik měsíců roku nebývají obvykle příliš vytížení. Lidé čekají na teplé počasí, než začnou nakupovat vlajky a montovat stožáry. Letos v zimě a na jaře však mají majitelé i jejich 70 zaměstnanců plné ruce práce.
„Příjem objednávek je šílený. Kanaďané kupují vlajky jako nikdy předtím,“ říká spolumajitel Matt Skipp s tím, že poptávka je ze všech kanadských provincií. Odhaduje, že zájem je až dvacetkrát vyšší, než je touto dobou běžné.
Zákazníci se ale podle Skippa ozývají i z USA. „Naši američtí zákazníci jsou skvělí. Omlouvají se za to, co se děje. Jsou zděšeni. S Trumpem opravdu nesouhlasí a někdy se vyjadřují hodně drsně. Chtějí podpořit Kanadu a kupují si u nás kanadskou vlajku. Ale nejprve se chtějí ujistit, že se nevyrábí ve Spojených státech.“
Kanaďanem na maximum
„Cítíme o něco větší hrdost na svou práci. Člověk nemůže být víc Kanaďan než takhle, když vyrábí kanadskou vlajku,“ tvrdí švadlena Debbie Robitailleová. Její kolegyně, prodavačka Salena Bell Jonesová, která v továrně na vlajky pracuje téměř 30 let, říká, že miluje pohled na vlajku třepotající se ve větru na pozadí modré oblohy a mraků. „Obvykle nejsme tak bombastičtí a teatrální. Ale hrozba ohledně 51. státu (Spojených států) v lidech opravdu zažehla oheň,“ vysvětluje.
O kanadskou vlajku mají zájem i Američané FOTO: Wikimedia Commons / Daderot / Public Domain
FOTO: Wikimedia Commons / Daderot / Public Domain
Donald a Linda Gillibrandovi si do podnikové prodejny přijeli pro větší vlajku. „Chceme podpořit naši zemi a ukázat, že jsme vlastenci. To je to jediné, co je na Trumpovi dobré. Sjednotil Kanadu,“ konstatuje paní Linda. „Všechno se to točí kolem toho chlapa. Je naprosto šílené, že nám vyhrožuje. A že jsou Američané, kteří ho podporují,“ doplňuje ji manžel s jasnou narážkou na svého jmenovce v čele Spojených států.
Podle reportérky DN jsou letos na jaře v Kanadě patrné i jiné projevy vlastenectví než vyvěšené vlajky s javorovým listem. Jako příklad uvádí výzvu u vchodu do supermarketu v Torontu, že zákazníci mají upřednostňovat kanadské zboží. V kavárně na předměstí Montrealu zase majitelé změnili název kávy: ředěné espresso se už nejmenuje Americano, ale Canadiano.
„V restauraci v Perthu na okraji Ottawy vám servírka sdělí, že si bohužel nemůžete objednat sklenku vína pinot noir, které je v nabídce. Vyrábí se totiž ve Spojených státech,“ stojí v reportáži. Kanada není na prodej, zní nápis na kšiltovkách v turistických obchodech. Objednávky se v továrně na čepice jen hrnou – stejně jako v případě výrobny vlajek v Barrie.