Jeff Bezos, nejbohatší člověk na světě, má dost velké možnosti, jak si svůj majetek užít. Zdá se však, že je připraven riskovat vše kvůli 11minutovému letu do vesmíru. Jak riskantní je jeho rozhodnutí?
Jak píše CNN.com, riziko Bezosova výletu do vesmíru nemusí být nutně astronomické, protože jeho vesmírná společnost Blue Origin strávila většinu posledního desetiletí vývojem suborbitální rakety New Shepard a ta má za sebou řadu úspěšných testovacích letů.
Přesto to, co Bezos, jeho bratr Mark Bezos a vítěz internetové aukce udělají – vydají se na první let s posádkou New Shepardu, plně autonomní suborbitální rakety a kosmické lodi navržené tak, aby majitele letenek vzala na krátkou projížďku do vesmíru – není zcela bez rizika.
Suborbitální lety se značně liší od orbitálních letů, které si většina z nás představí, když pomyslíme na lety do vesmíru. Lety New Shepard společnosti Blue Origin budou krátké, nahoru a dolů, ačkoli se budou pohybovat více než 62 mil (asi 100 kilometrů) nad Zemí, což je obecně považováno za hranici vesmíru.
Suborbitální lety vyžadují mnohem méně energie a rychlosti. To má za důsledek kratší dobu hoření rakety, nižší teplotu zahřívající vnější část kosmické lodi, menší sílu a tlak, které ji namáhají.
Suborbitální lodě New Shepard dosahují přibližně trojnásobku rychlosti zvuku a letí přímo vzhůru, dokud raketa nespotřebuje většinu paliva. Poté se kabina s posádkou oddělí od rakety na vrcholu trajektorie a krátce pokračuje vzhůru, než se kabina dostane na vrchol letové dráhy. Posádka si pak užije několik minut beztíže. Kabina pak přistává na padácích. Samostatně letící raketa znovu zažehne motory a pomocí palubních počítačů provede přesné, kolmé přistání.
Protože suborbitální lety nevyžadují takovou rychlost ani intenzivní proces snahy o návrat do zemské atmosféry při neuvěřitelné rychlosti, jsou považovány za mnohem méně rizikové než orbitální lety.
„Vysoké rychlosti a velké výšky s sebou nesou rizika a i malé chyby mohou mít velké následky. Obecně se nepovažuje za možné přežít bez skafandru delší dobu ve výšce nad 15 kilometrů. Bezos bude cestovat až do výšky 106 kilometrů. Kabina, ve které poletí, však bude přetlaková, takže nebude potřebovat speciální skafandr, který by ho ochránil, a v případě ztráty tlaku v kabině bude mít přístup ke kyslíkové masce. Kosmická loď je také vybavena systémem pro přerušení letu, který je určen k tomu, aby v případě nouze vzdálil kabinu New Shepard a cestující od rakety. K dispozici jsou také záložní bezpečnostní prvky, které pomohou šetrně přistát i v případě, že se nerozvine dvojice padáků.“
Ale ani tak neexistuje způsob, jak absolutně zaručit bezpečnost v případě poruchy New Shepardu. Bezos ale soudí, že mu ta cesta za veškeré riziko stojí. Chce ostatně do vesmíru komerčně vozit turisty, tak je dobrým znamením, že si do svého dopravního prostředku také sám sedne a poletí.