
Europoslanec Filip Turek (za Motoristy sobě) FOTO: Evropská unie / se souhlasem
FOTO: Evropská unie / se souhlasem

GLOSA / Europoslanec Filip Turek (za stranu Motoristé sobě) měl podle fotografie na sociálních sítích jet více než dvousetkilometrovou rychlostí. Tvrdil, že fotografie vznikla v Německu. Jenže představa, že se na německých dálnicích jezdí neomezenou rychlostí, je zvláštní mýtus. V praxi to Němci skoro nedělají a málokde je taková rychlost skutečně povolená.
Jak upozorňuje německý automobilový klub ADAC, při překročení rychlosti vás obecně čekají nejen nepříjemné pokuty, ale velice rychle může přijít i zákaz řízení. Mimo obec zaplatíte u minimálního překročení do 10 kilometrů za hodinu dvacet eur, při překročení rychlosti o 11 až 15 kilometrů čtyřicet eur, při rychlosti vyšší o 16 až 20 kilometrů za hodinu šedesát eur a při překročení povolené rychlosti o 21 až 25 kilometrů za hodinu sto eur a přicházíte o jeden bod.
Od překročení o 26 kilometrů za hodinu se pokuty výrazně zpřísňují a hlavně – přichází zákaz jízdy na měsíc, pokud porušíte omezení rychlosti dvakrát během jednoho roku. Při 26 až 30 km/h je to sto padesát eur, při 31-40 km/h dvě stě eur, při 41-50 km/h třista dvacet eur a odečítají se už dva body.
Překročení o 51-60 km/h stojí 480 eur, o 61-70 km/h je to šest set eur a dva měsíce si nezařídíte. Nad 70 km/h zaplatíte sedm set eur a obdržíte zákaz řízení na tři měsíce.
Mimo obec jsou sazby pokut odlišné. Při překročení rychlosti do 10 km/h zaplatíte třicet eur, do 15 km/h padesát eur, do 20 km/h sedmdesát eur, do 25 km/h sto patnáct eur a do 30 km/h sto osmdesát eur – a opět přichází nebezpečí zákazu řízení na měsíc. Při překročení rychlosti do 40 km/h je pokuta dvě stě šedesát eur, do 50 km/h čtyři sta eur, do 60 km/h 560 eur a do 70 km/h sedm set eur plus tříměsíční zákaz. Nad 70 km/h je pokuta 800 eur.
Na dálnici 200 km/h?
Obecně se sice tvrdí, že na německých dálnicích je neomezená rychlost, v praxi to tak ale většinou není. Rychlost se stejně musí vždy přizpůsobit stavu vozovky, počasí a vlastním schopnostem.
Na více než 60 procentech německých dálnic navíc platí takzvaná Richtgeschwindigkeit 130 km/h. To znamená, že stát vám doporučuje jet pouze 130 km/h. Za překročení sice nedostanete hned pokutu, ale pokud se zapletete do nehody, může vás to přijít pěkně draho. A úřady nebude zajímat, že jste ji nezavinili.
ADAC uvádí i příklady. Jedna řidička měnící pruh se srazila s řidičem, který jel 200 km/h. Rychle se blížící vůz vůbec nezaregistrovala. Požadovala od řidiče náhradu škody a soud rozhodl, že na to má právo. Za nehodu sice mohla řidička, ale řidič musel stejně uhradit 30 procent škody, protože podle německého soudu by se nic nestalo, kdyby nejel 200 km/h.
Zkrátka platí, že od německých řidičů se očekává zvýšená míra ohleduplnosti a zodpovědnosti. V opačném případě hrozí citelné pokuty, které mohou piráta silnic i finančně zruinovat.