Kandidát na post pražského primátora Jiří Pospíšil (Spojené síly pro Prahu) je přesvědčen o tom, že by bylo zradou na voličích, kdyby kritizoval působení koalice Adriany Krnáčové a její koalice, aby se po volbách spojil s hnutím ANO. Praha podle něj zásadním způsobem stagnuje – a to je třeba změnit.
Jak hodnotíte správu hlavního města za posledních 30 let?
Za celou dobu zde bohužel nevznikly žádné dlouhodobé koncepce, které by řešily, jak v Praze bude vypadat otázka bydlení, jak bude vypadat dopravní infrastruktura, jak mít takový rozvoj kultury, aby Praha splňovala parametry významné evropské metropole. Chybí strategické dlouhodobé vize, nehledě na to, kdo je zde primátor nebo která politická organizce zde vládne.
Když se například rozhodneme vybudovat metro D, a já jsem velmi pro, těžko tu trasu vybudujeme za jedno volební období. Je tedy zjevné, že se musí začít jednat a projekty realizovat, ať již zde bude jakákoliv politická strana u moci. Dlouhodobé koncepce mají některá města jako například Vídeň či Berlín a je vidět, že se zdravě a kontinuálně rozvíjejí.
Do Prahy například nepřichází tolik lidí jako přichází třeba do Vídně. Vídeň narůstá rychleji než Praha a důvodem je to, že zde existuje dlouhodobá koncepce bytové politiky. Naopak v Praze kvůli tomu, že se tomuto tématu nikdo pořádně historicky nevěnoval, je v zásadě vyloučené dneska získat dostupné bydlení. Mladší lidé, kteří přicházejí do Prahy, si radši pořídí bydlení ve středních Čechách, aby měli aspoň šanci dojíždět za prací.
Vy máte konkrétní nějaký plán, co udělat s bytovou situací v Praze?
Náš program stojí na třech priortách, které jsou doprava, bydlení a boj proti korupci, což neznamená, že ostatní témata nebudeme řešit, ale tato považujeme za prioritní.
Pokud se nám podaří obstát ve volbách, tak zařídíme, aby bylo možné v Praze opět za pár let mít dostatek bytů a plus jejich ceny přestanou extrémně růst. Největším problém je, že se dneska nestaví a stavaři či developeři čekají roky na to, než získají stavební povolení. Každý projekt se tak nekonečně prodlužuje. Průměrná délka stavebního řízení je v Praze 5-10 let a slyšel jsem i horší číslo, což je příšerné a těžko obhajitelné. Je to vina vládnoucí politické reprezentace.
Pokud budeme u moci, tak zařídíme legislativní změnu stavebního řízení. Máme to už připravené, Aby se dodržovali zákonné lhůty a pokud úředník nedodrží lhůty, bude se mít za to, že je řízení kladně vyřízeno.
Uvažujeme o tom, aby se centralizovalo stavební řízení pod Magistrát, to znamená, že o tom bude rozhodovat Magistrát nikoliv pod vlivem měststkých částí. Budeme chtít, aby město připravilo některé nástroje, které připraví mladé lidi, aby mohli splácet hypotéky. Budeme chtít mladým lidem pomoci, aby dosáhli nových bytů a zvádli splácet hypotéky. Toto téma máme rozpracované podle funkčních vzorů a nástrojů ozkoušených úspěšně v západních metropolích, jelikož je pro nás skutečně klíčové.
Říkáte, že další prioritou je doprava, máte jasný plán, co uděláte se špatnou dopravou v Praze?
Opět problém, na kterém nikdo strašně dlouho nepracoval. Pod vedením paní Krnáčové se pořádně na ničem vlastně nepracovalo. Byl tu jen takový hochštaplerský pokus na poslední chvíli teď před volbami prohlasovat nepřipravený a podivně financovaný projekt trasy metra D.
Já chci, abychom začali po volbách připravovat celou řadu projektů, neboť Praha je úplně zabržděná v rozvoji. Klíčové je určitě dostavět vnitřní okruh, který je v režii hlavního města, na rozdíl od vnějšího, který musí udělat stát.
A co je k tomu potřeba, aby se začalo stavět?
Není veškerá dokumentace, to se podcenilo. Není to tak, že by stavba byla připravena a mohlo se kopnout do země. Radnice se utápěla ve sporech, jestli se budou preferovat tunely nebo pozemní části. Jedná se asi o 20 kilometrů, které se budou vést pod zemí nebo se projekt bude řešit na povrchu, což byl návrh zelených. Já si myslím, že taková věc, jako je městský okruh, by měl jít do země, i když řešení je to sice dražší, ale bude zde i za padesát let a nebude to jen dočasné.
Nebude potom zase problém po volbách, že koalice se na konkrétním řešení neshodne? Protože jistě vznikne nějaká koaliční vláda.
Máte pravdu a já také kudy chodím, tak říkám, že spory, které vidíme ve vysoké politice a které patří k vysoké politice, by se na komunální úrovni neměly tolik promítat. A taky říkám, že my jsme připraveni se se všemi bavit o tom, co je třeba udělat pro to, aby se rozhýbala stavba městského okruhu. Metro D jsem řešil se všemi našimi partnery a naše koalice bude také tou, která přispěje k tomu, že politické poměry po volbách budou zcela odlišné. Nechceme, aby pak někdo po dalších volbách zastavoval důležité projekty, protože bychom postupovali neurvale proti nějakému silnému odporu.
Když jsem byl ministrem spravedlnosti a prosadil jsem občanský a trestní zákoník, snažil jsem se pro ty normy hledat podporu i u opozice právě proto, aby až odejdu z ministerstva a vymění se vláda, ta nová vše okamžitě nezrušila. Když se na to podíváte, tak moje zákoníky přečkaly i změnu vládní garnitury, plátí pořád, zatímco důchodová reforma, která byla odhlasována o jeden nebo dva hlasy, tak ji následně velmi trestuhodně zrušili a ičím ji nenahradili.
To je špatně, ale bohužel jsme v Čechách, zde politická kultura nepatří k nejlepším na světě. Já pro to chci udělat maximum pro to, aby byl koncenzus s klíčovými politickými stranami na tom, co po volbách budeme stavět. Z těch debat, kterých se účastním, mám pocit, že se toto dá zrealizovat. Opakuji městský okruh, metro D či propojení Vinohrad s Hlavním nádražím.
Dopravní problém v Praze je i trochu kvůli tomu, že se spousta ulic zužuje například kvůli cyklostezkám nebo nějakým bezpečnostním opatřením na přechodech. Zmenšuje se prostor, který už byl jednou vybudován, a příkladů je po Praze určitě hodně.
Já nejsem pro, abychom zakazovali dopravu v centru, a na druhou stranu si myslím, že po vzoru jiných velkých evropských měst je třeba řidičům nabízet alternativu, komfortní zaparkování na okraji města a možnost využít hromadné dopravy s odjezdem do centra.
Nejsou záchytná parkoviště, proto dneska nemůže v žádném případě uvažovat o nějakém omezení dopravy v Praze, protože byste omezoval lidi a nedal byste jim komfortní alternativu.
Já nejsem pro zužování silnic zvláště ve chvíli, kdy pro automobily nejsou záchytná parkoviště a nejsou napojena na městkou hromadnou dopravu. Já nikdy nebudu za úplný zákaz automobilů do centra. Já jsem pro pozitivní alternativu, abychom nabídli majteli auta řešení, které pro něj bude výhodnější než něco zakazovat.
Jaké by byly vaše první kroky, kdybyste se stal primátorem?
Je tam celá řada věcí od těch koncepčních, o kterých se bavíme, až po ty zdánlivě drobné, které vyplynuly z kontaktní kampaně, kterou realizujeme, z toho jak na nás Pražené reagují a na co si stěžují. Jsou to otázky jako například, jestli mají pražské semafory pracovat celou noc a tím blokovat prázdné silnice, což je drobnost, která může přispět k tomu, že Pražané okamžitě poznají změnu.
Jsou to jednak podobné drobnosti, ale první věc, kterou bych rád udělal, pokud budu zvolen, je předložení zastupitelstvu návrh novely stavebního zákona, která by měla vést ke zkrácení stavebního řízení. To je má hlavní koncepční věc, kterou chci udělat a také ji mám z velké části připravenou, proto mohu směle říci, že bych novelu mohl hned předložit. Je pro mě klíčové téma, aby úřednící rozhodovali rychleji.
Můžeme upravit zákonné lhůty, které jsou ve stavebním zákoně. To bude první návrh v případě mého úspěchu
Vaše dvojka na kandidátce Hana Marvanová kritizovala ODS za to, že by se mohla spojit s ANO. Není to z její strany trochu pokrytecké, když sama byla první náměstkyní na ministerstvu spravedlnosti spravovaném hnutím ANO?
Já nebudu hodnotit paní Marvanovou, já jsem se k hnutí ANO jasně vyjádřil. Osobně si nedovedu představit, že by zde vznikla koalice TOP a STAN s hnutím ANO. Pro nás jsou klíčovými partnery ODS, případně Piráti a hlavně naším cílem je volby vyhrát a nahradit ANO v městské radě a dělat to lépe. Ne nějak dopadnout ve volbách a pak se s nimi spojit.
Toto by bylo postavené na hlavu, neboť my nesouhlasíme s tím, jak hnutí ANO s ČSSD ve městě vládlo. Těžko bych voličům vysvětloval, že teď říkám Krnáčová to dělá špatně, chci ji nahradit, a pak bych se s nimi spojil. Hnutí ANO nám ještě jako volební fígl vyměnilo lídra, ale základ tam zůstává a těžko se mohou tvářit, že to poslední čtyři roky tragicky neřídili.
Co říkáte na působení vlády Andreje Babiše s ČSSD a s podporou komunistů?
Vláda vznikla na počátku léta, během léta toho moc nepředvedla a je zjevné, že zde tahají sociální demokraté za velmi krátký konec provázku, což je vidět z debat kolem obsazení ministerstva zahraničních věcí. Jinak se obávám, že tato vláda bude spíše udržovací a rozhazovací. Nebude vytvářet pro zemi žádné důležité klíčové reformy školství, zdravotnictví a justice. Spíš to bude vláda, která před volbami rozdá určité sociální skupině nějaké peníze, například jízdné nebo jiné veřejné peníze, a tím si bude udržovat podporu.
Bohužel mě nejvíc mrzí, že je tady obrovský deficit vládnutí. Kdyby vláda alespoň dělala důležité reformy, kdyby na spravedlnosti dokončila trestní a soudní řád, kdyby řešila důležitou důchodovou refomu, kdyby řešila reformu vysokých škol, ve které se od docenta Matějů nic neudělalo. Babišova vláda fakticky nic nedělá, to je její největší tragédie.
Potom se občané nemůžou divit, že nebude na důchody, že kvalita zdravotní péče bude spíše klesat, kvalita vysokých škol se bude stále propadat. Délka soudního řízení, která se zkracovala, se nyní už zase prodlužuje. Nyní jsme v ekonomickém boomu, ale současný kabinet se na období ekonomicky slabší nijak nepřipravuje. Neustálé zvyšování provozních výdajů a žádné šetření. Až přijde ekonomická recese, tak si myslím, že tato země bude skutečně nepřipravená a může to mít za následek neúsnosné hospodaření. Česká republika se z toho bude těžko dostávat, protože nebyly připraveny ani žádné strukturální reformy. Základem odpovědné politiky je, že se neraduji, že se teď mám dobře, ale připravuji se na to, že se budu mít hůře. Ta doba jednou zákonitě přijde.