Europoslanec a bývalý ministr spravedlnosti Jiří Pospíšil pro deník FORUM 24 komentuje rozhodnutí senátní komise o aktivaci článku 66 – tedy zbavení prezidenta Miloše Zemana pravomocí. Je přesvědčen o tom, že jde o jediný možný krok. Zároveň je ale podle něj nutné vyšetřit okolnosti zatajování stavu hlavy státu.
Senátní komise pro ústavu se shodla, že by měl být prezident Miloš Zeman zbaven ze zdravotních důvodů svých pravomocí podle článku 66. Souhlasíte s tím, a jak byste dále doporučoval postupovat?
Rozhodnuti senátní je správné a taky jediné možné! Není to totiž jen právo parlamentu, ale současně i povinnost konat, pokud jsou zde závažné důvody, pro které prezident republiky není schopný vykonávat svoji funkci. Nicméně si musíme uvědomit, že stále je to ve fázi doporučení odborné komise, a nyní je potřeba, aby se na tom usnesly obě komory parlamentu. Pak bude článek teprve aktivován. A jelikož se nová sněmovna nejprve musí ustavit, aby to mohla odhlasovat, předpokládám, že k tomu dojde až v první polovině listopadu.
Zároveň je zde informace, že Policie ČR zahájila vyšetřování Zemanova okolí. Předpokládáte, že se to týká primárně postupu Vratislava Mynáře? Jakým způsobem podle vás mohl naplnit skutkovou podstatu trestného činu? Měli by být vyšetřováni další lidé z jeho okolí, například v souvislosti s potenciálně falešným podpisem?
Ve světle stanoviska ÚVN je potřeba celou věc důkladně prošetřit a zjistit, od kdy pan prezident není schopen vykonávat svou funkci a zda za tuto dobu došlo k některým rozhodnutím prezidenta. A teď nemám na mysli jen samotné svolání poslanecké sněmovny, ale prezident má rozsáhlé pravomoci a může činit celou řadu úkonů – například jmenovat soudce či udělovat milosti. A pokud by někdo za pana prezidenta v těchto případech rozhodoval, pak by se podle mého názoru mohl dopustit trestného činu podle § 328 Přisvojení pravomoci úřadu. A to je závažný trestný čin se základní sazbou až 2 roky. Proto je nutné věc důkladně vyšetřit a nebagatelizovat.
Ze zprávy ÚVN je zřejmé, že o zdravotním stavu prezidenta byl kancléř Mynář informován již 13. října. Jaké to vrhá světlo na návštěvu předsedy poslanecké sněmovny Radka Vondráčka den poté?
Umocňuje to jen další pochybností o misi předsedy Vondráčka, který místo aby konal, tak naopak veřejnost utvrzoval v tom, že po setkání, kdy se s prezidentem viděl, je vše v pořádku. Za mě je tedy zcela na místě, že případ budou nyní řešit detektivové z Národní centrály proti organizovanému zločinu.
Mělo by se po případné aktivaci článku 66 přistoupit k personálním změnám v Kanceláři prezidenta republiky? A k jakým?
Určitě. Permanentně upozorňuji na to, že okolí prezidenta vykazuje znaky mafiánského prostředí. A čím dříve tito pánové budou odejiti, tím lépe.
Andrej Babiš doposud postupoval vždy velmi v souladu s hradní politikou. Co říkáte na jeho současný obrat vůči plánu ho pověřit či jasné vymezení se vůči kancléři Mynářovi?
Kdyby se to nedělo nám, ale někde ve filmu, tak je to možná i groteskní. Jen si to vemte – lhář a podvodník, který měl již dávno rezignovat, vyzývá jiného lháře a podvodníka k rezignaci… Jedno je ale jisté: kroky kancléře Mynáře a celé hradní suity dnes už nemůže hájit ani Andrej Babiš.
Myslíte si, že si tím Andrej Babiš chystá půdu pro kandidaturu na prezidenta?
Jsem o tom přesvědčen. Jeho snaha působit najednou konsenzuálně je toho jasným důkazem.