
Ruské vozidlo GAZ-2330 Tigr FOTO: Mike1979 Russia, wikimedia, CC BY-SA 3.0
FOTO: Mike1979 Russia, wikimedia, CC BY-SA 3.0

V okupovaném ukrajinském Melitopolu vybuchlo obrněné vozidlo obsazené vojáky z praporu Achmat, který organizoval a Putinovi k dispozici pro válku na Ukrajině dal čečenský diktátor Ramzan Kadyrov. Podle informací z ukrajinské strany si exploze vyžádala životy nejméně pěti těchto bojovníků.
„Na předměstí dočasně okupovaného Melitopolu v Záporožské oblasti explodovalo obrněné vozidlo Tigr ruských okupantů. Uvnitř se nacházela nepřátelská posádka a výsadek okupační jednotky Achmat,“ napsala na svůj telegramový účet ukrajinská rozvědka HUR s tím, že ztráty činily nejméně „pět kadyrovců“.
Armored Vehicle with “Kadyrovites” Destroyed – Details of the Blast in Melitopol
— Defence Intelligence of Ukraine (@DI_Ukraine) April 4, 2025
On April 3, 2025, an armored “Tigr” vehicle belonging to russian occupiers exploded on the outskirts of temporarily occupied Melitopol in the Zaporizhzhia region. pic.twitter.com/KSnxvpwqE4
„HUR Ministerstva obrany Ukrajiny připomíná, že za každý válečný zločin spáchaný na ukrajinském lidu přijde spravedlivá odplata,“ vzkázala u fotografií exploze vozidla ukrajinská rozvědka.
Žádné další podrobnosti o této operaci, tedy ani to, jaká munice byla k odpálení obrněného vozu použita, nebyly zatím zveřejněny. Vzhledem k tomu, že o akci informovala HUR, lze předpokládat, že šlo o další naplánovanou akci ukrajinské rozvědky.
Prapor Achmat je vojenská jednotka, která je součástí sil Ministerstva obrany Ruské federace. Byla vytvořena v září 2022 na přímý příkaz Ramzana Kadyrova a její vojáci se aktivně účastní bojů na Ukrajině. Kromě jiného jsou i součástí ruského okupačního kontingentu právě v oblasti Záporoží.
Vozidlo, které vybuchlo v Melitopolu, GAZ-2330 Tigr, vzniklo na požadavek jordánského krále Abdulláha II., který požadoval obrněný vůz střední třídy vhodný do těžkých pouštních podmínek. Vůz měl být schopný zvládnout teploty okolo padesáti stupňů, sjíždět duny o sklonu 52 stupňů a brodit vodu až do výšky 120 centimetrů. Poprvé bylo představeno v roce 2001, ale následně došlo k ukončení spolupráce s Jordánskem a pokračoval vývoj pro ruskou armádu. První sériové vozy se dostaly do výroby v roce 2005, o dva roky později pak vznikla a začala být prodávána i „civilní“ verze.
Během roku 2010 prošel Tigr modernizací. Byl vybaven dodatečným pancéřováním, ochranou proti chemickým, biologickým či nukleárním zbraním a dostal nové dieselové motory. Vozidlo je schopno přepravovat až deset osob a jeho pancéřování odolné běžným ručním zbraním do ráže 7,62 mm i střepinám granátů. Konstrukce vydrží i výbuch menších nástražných zařízení a min.