Kampaň středopravicové koalice SPOLU, složené z ODS, TOP 09 a KDU-ČSL, je v polovině září na mnoha místech republiky výrazně viditelnější než kampaň vládního hnutí ANO.
Při cestě po pražské Jižní spojce od Černého Mostu k Barrandovskému mostu vidí lidé z aut deset billboardů SPOLU a pouze dva billboardy Babišova ANO. Podobná je situace na mnoha místech celé České republiky, kde navíc reklamní plakáty s Petrem Fialou, Markétou Adamovou a Marianem Jurečkou vyvěšují lidé spontánně na své domy a ploty, zatímco u hnutí ANO žádnou takovou spontánní aktivitu nenajdeme.
Obrana před populisty
Motivy billboardů koalice SPOLU se zaměřily na klíčový souboj demokratických sil s populisty. Petr Fiala k tomu řekl při představení kampaně: „Tyto volby mají jedno zásadní téma. Jsou o tom, jestli ČR porazí populismus a extremismus, anebo odejde sama poražená.“ Ukázal přitom také vizuál koalice s heslem „Hrozba, kterou musíme zastavit“, na kterém je premiér Andrej Babiš, šéf KSČM Vojtěch Filip a předseda SPD Tomio Okamura. Tyto odstrašující motivy se přitom střídají s motivem pozitivní změny, kterou na billboardech prosazují všichni tři lídři koalice. Pozitivních billboardů je ovšem vyvěšeno více.
Fiala v obýváku
Petr Fiala, Markéta Adamová a Marian Jurečka také již týden obcházejí na různých místech republiky bytové domy a zvoní na potenciální voliče. Ačkoli tato metoda vzbudila vášnivé debaty, jedná se o americký styl kampaně „door to door“ (tedy od dveří k dveřím), kterou běžně používají v USA kandidáti na prezidenta. Politik sice nemůže obejít všechny voliče, ale navštívení lidé jsou situací často tak mile překvapeni, že o svém zážitku pak hovoří s širokým okolím. Zvonit s volebními novinami v ruce přitom nebudou na dveře voličů jen politici, ale i dobrovolníci. Podle představitelů koalice Spolu mají v záloze stovky brigádníků. Fiala během setkávání s voliči zdůrazňuje odhodlání vrátit zemi ke standardnímu a profesionálnímu vedení bez porušování pravidel, zdůrazňuje západní orientaci země a nutnost porazit populisty, kteří nás táhnou na Východ.
Do roztrhání špatná kampaň
V debatách o marketingových schopnostech stran se dlouho opakuje klišé, jak má hnutí ANO Andreje Babiše nejlepší strategii. Nadšeně o tom kupříkladu psal ředitel agentury STEM Martin Buchtík v Týdeníku Echo. Podle Buchtíka jedině tým ANO ví, co chce, a ví, jak toho dosáhnout. Ostatní strany podle něj kampaně dělat neumějí. Agentura STEM přitom v posledním průzkumu přisoudila hnutí ANO nepravděpodobně vysoké procento podpory.
Stačí laický pohled, aby bylo toto klišé vyvráceno. Billboardy s Babišem působí, jako by byl lídr ANO navlečený v nějakém nevábném modrém skafandru, což se opravdu nepovedlo. Slogan „budu se za český průmysl bít do roztrhání těla“ je sice snadno zapamatovatelný, ale kromě vykřičené emoce neobsahuje vůbec žádnou vizi budoucnosti země. Ze současného provedení kampaně ANO se zdá, že Babišovi a jeho lidem již dochází dech. Vynahrazují to pořádáním mítinků, na něž ale v masové míře chodí i Babišovi odpůrci. A tak bývá premiér schovaný za hradbou svých bodyguardů.
Čekání na špinavou tečku
Zatím všechny předchozí volby poznamenala ze strany populistických sil závěrečná marketingová salva prosycená lží a manipulací. Metodu „špinavé tečky“ zahájil Miloš Zeman svým inzerátem „Nevolte Schwarzenberga“ v roce 2013, v němž lživě tvrdil, že jeho soupeř chce odevzdat chalupy Čechů sudetským Němcům. Podobně špinavou tečkou bylo při další prezidentské volbě dramatické obvinění Zemanova soupeře profesora Jiřího Drahoše, že chce otevřít hranice migrantům. Byla to opět lež.
Při posledních parlamentních volbách se ke špinavé tečce uchýlil Andrej Babiš, když obvinil ČSSD, že chce zašantročit nerostné bohatství země, mytické lithium. Tento vylhaný motiv se ANO pokouší dostat na scénu znovu, stejně jako vytahuje omšelého strašáka migrantů.
Příští týdny a dny ukážou, jakou kreativitu použijí marketingoví specialisté ANO při vyrobení nové špinavé tečky volební kampaně. Vzhledem k vývoji lze očekávat, že závěrečná dramatická lež bude namířena proti koalici SPOLU a konkrétně proti jejímu lídrovi Petru Fialovi.