Tématem, které překvapivě může promluvit i do budoucích prezidentských voleb, se postupně stává očkování. Nejen to povinné, ale i vakcinace jako taková. Jak se zdá, velmi dobře si to uvědomuje Karel Janeček, matematik a miliardář, o němž se nyní tolik hovoří ve spojitosti s projevem na Českém slavíkovi. V něm se muž, který je často spojován s kandidaturou na Hrad, ostře vymezil proti vládním opatřením. V reakci na jeho slova se na oplátku začaly vyjadřovat mnohé společnosti, které mají s Janečkem co do činění. A rozhodně se nejedná o slova podpory, ale právě naopak.
„Jsme rozděleni, je to obrovský problém. Nesmíme se nechat dále rozdělovat, zkusme nepodléhat strachu. Udělejme vše pro to, aby se naše děti mohly smát,“ řekl Janeček v přímém přenosu. „Nesmíme už nikdy udělat to, že jim zavřeme školy. Nesmíme podlehnout tomu hroznému tlaku na očkování našich dětí proti nemoci, která je nijak neohrožuje,“ dodal s odkazem na „hazard se zdravím“. „Budoucnost našich dětí musí být naší absolutní, tou největší prioritou,“ apeloval sponzor Českého slavíka.
Jako první se po ostré kritice, která se na sociálních sítích objevila ihned po vyhlášení ankety, ozvala TV NOVA, která vysílala přímý přenos ze slavnostního večera. „Pořad Český slavík je připravován externí firmou, která odpovídá za obsah a jeho kvalitu. TV Nova nezasahuje do složení hostů či do obsahu jejich projevů,“ dávala komerční televize ruce pryč od Janečkových kritických slov.
V přenosu se objevil i klip, v němž miliardář sliboval lidem, že už jim nikdo nebude zakazovat třeba zpívat, což mělo připomenout, že v době největší koronavirové krize vláda svým nařízením omezila právě populární kratochvíli. Autoři spotu ovšem Janečkovo vystoupení odsoudili a připomněli, že video vznikalo za úplně jiných okolností, než se nyní zdá. „Spot, jehož produkci jsme jakožto produkční agentura zajišťovali, vznikal o několik měsíců dříve, mimo kontext pojetí vyhlašování ankety Český slavík a kontroverzního vystoupení a projevu Karla Janečka, jehož text s námi nebyl nijak konzultován. Natáčení spotu probíhalo v době před volbami, kdy hrozila většinová vláda populistických stran, a proto byl tento remake kultovní reklamy 1984 od Ridleyho Scotta pro nás především o svobodě slova, demokracii a vymezení se vůči totalitním režimům,“ píše v tiskovém prohlášení produkční agentura NICE!
Dodává, že podobně byla myšlenka spotu prezentována i jejím autorem Jakubem Horákem. „Velmi nás proto mrzí, do jakého kontextu byl spot nakonec bez našeho plného vědomí zařazen. Přesto, že si Karla Janečka vážíme za jeho nebývale širokou filantropickou činnost a vynález alternativního volebního systému, jeho osobní názory zpochybňující očkování a proticovidová opatření nesdílíme. Naopak jsme přesvědčeni, že široká akceptace očkování je jediná možná cesta zpět k normální společnosti,“ sdělila agentura.
Kromě lidí, kteří se aktivně podíleli na přímém přenosu Českého slavíka, v němž zazněl kontroverzní projev, se proti Janečkovi postavila i nadace, kterou založil. „Naše poslání je podporovat vědu založenou na faktech, která vede ke zlepšení života, a ve které není místo pro nepodložené názory, ideologie nebo domněnky. Jsme nezávislí na jednání nebo názorech jakékoli konkrétní osoby,“ uvedl nadační fond Neuron, jehož cílem je zvyšování kreditu českých vědců. „Vzhledem k jeho prohlášením není další spolupráce mezi NF Neuron a Karlem Janečkem možná,“ stojí v prohlášení.
Není jasné, zda známý matematik s takovými reakcemi počítal. Naopak je zcela zřejmé, že si dokázal udělat reklamu, která by jinak snad ani nešla zaplatit. Janeček se totiž stal novým idolem antivaxerů, kteří vzývají jeho odvahu říct „pravdu“ a postavit se vládní lobby za očkování. Vzhledem k tomu, kolik lidí stále není vakcinováno, je třeba dávat na možný vzestup nového „revolucionáře“ pozor. Finanční možnosti a radikální názor totiž mohou udělat z dalšího miliardáře v boji o prezidentskou funkci vážného kandidáta na finálový duel. Pokud by se v něm měl utkat s Andrejem Babišem, dostala by se naše země do situace, z níž nelze vyjít vítězně.