Americký řetězec kaváren Starbucks odchází po téměř 15 letech z ruského trhu. S odkazem na prohlášení firmy o tom informovala agentura Reuters. Jde tak o další západní společnost, která tímto způsobem reaguje na ruskou invazi na Ukrajinu.
Starbucks aktuálně v Rusku provozuje 130 restaurací. Svým téměř dvěma tisícům zaměstnanců v Rusku bude po dobu šesti měsíců dál vyplácet mzdu. O finančních dopadech svého rozhodnutí firma žádné detaily nezveřejnila.
Všechny restaurace Starbucks v Rusku vlastní a provozuje licenční partner firmy, skupina Alshaya se sídlem v Kuvajtu. Dohromady vytvářejí méně než jedno procento ročních příjmů Starbucksu, napsal web stanice CNBC.
Konec hamburgerů i slavné coly
Definitivní odchod z Ruska už v minulém týdnu oznámil fastfoodový řetězec McDonald’s. Firma poukázala na humanitární krizi, kterou způsobila invaze na Ukrajinu a která se příčí hodnotám americké společnosti. Svůj byznys v Rusku prodá současnému provozovateli a držiteli provozní licence Alexandru Govorovi. Známý řetězec hamburgerů bude nově v zemi působit pod jiným názvem.
Z ruských obchodů začaly v březnu mizet také značky Coca-Cola, Fanta a Sprite. Na odchod společnosti Coca-Cola proto začínají reagovat ruští výrobci. Například společnost Očakovo představila nové nealkoholické nápoje CoolCola, Fancy s příchutí pomeranče a Street s citronem a limetkou, které svým vzhledem nápadně připomínají obaly světoznámých značek.
Nejde však o jediné napodobeniny známých nápojů. Společnost Slavda Group minulý měsíc představila Grink Colu, firma Syktyvkarpivo pak na trh uvedla limonádu s názvem Komi Cola. U zákazníků se však s nadšením rozhodně nesetkaly, napsal web EconoTimes.
Návrat moskviče
Pro odprodej svého závodu v Rusku se rozhodla také automobilka Renault. Přes šedesát procent akcií společnosti Avtovaz, které patřily právě francouzskému výrobci, kupuje Ústřední vědecký výzkumný ústav automobilů a automobilových motorů, oznámila agentura TASS.
Rusové tak v moskevské továrně budou vyrábět vlastní auta. „Zahraniční vlastník se rozhodl uzavřít závod Renault v Moskvě. Je to jeho právo, ale nemůžeme dopustit, aby tisíce pracovníků zůstaly bez práce. Proto jsem se rozhodl převzít závod zpět do správy města a obnovit výrobu osobních automobilů pod historickou značkou Moskvič,“ oznámil podle webu Deutsche Welle starosta hlavního města Sergej Sobjanin.