RECENZE / Žena vždycky řekne „jdeme vraždit“, přesuneme se k televizi a na filmových platformách hledáme dobrou detektivku. V poslední době byl úhor. Krimi seriálů spousta, avšak bývají „cinknuté“ mnoha způsoby. Buď chtějí autoři samoúčelně šokovat provedením vraždy hraničícím s bizárem (mrtvola napíchnutá na kříži?!?), anebo musí mít polda hodně temné zákoutí duše, anebo to musí být silná žena, anebo to prostě Netflix bohapustě natahuje, aby vás udržel u monitoru co nejvíc sezón. Ale koncentrovaný případ, kde si užijete spolupátrání, kdy se hádáte s partnerkou, kdo to mohl udělat, protože to mohli udělat všichni, nicméně závěrečný zvrat vás stejně oba překvapí, to už tu dlouho nebylo.
Až teď. Co se muselo stát? V hledáčku filmařů se ocitla kniha Presumed Innocent dnes sedmašedesátiletého Scotta Turowa. V roce 1987, kdy vyšla, to byl naprostý bestseller a filmaře, vcelku logicky, vydráždil k zfilmování. Výsledkem je snímek Podezření z roku 1990 režiséra Alana J. Pakuly v hlavních rolí s Harrisonem Fordem a Brianem Dennehym. Po více než třiceti letech si knížku přečetl David E. Kelley, který měl „koule“ na to, aby příběh, jehož konec všichni znají, znovu přepsal, tentokrát do podoby osmidílného seriálu. Dlužno podotknout, že Kelley má své sebevědomí kde nabrat. Jde o bývalého právníka, jenž se našel ve světě právnických dramat. Mimo jiné psal prvotřídní seriály jako Ally McBealová nebo Kauzy z Bostonu.
Shluk uvedených jistot dal vzniknout sérii Nedostatek důkazů (Apple TV, Canal+), kterou recenzenti zčerstva označili za jedno z nejlepších soudních dramat poslední doby. V čem je jeho bonus? Podle mě především z umného zkřížení privátního a profesního života hrdiny, jenž se ocitne v nesnázi. Vlastně zcela přirozeně, jakkoli z hlediska detektivní zápletky zdánlivě mimochodem, dostane divák věrohodný psychologický obraz rodiny se dvěma dětmi, ocitnuvší se v dokonale ambivalentní situaci – nevěra otce, vedoucí k jeho podezření z vraždy, vytvoří neskutečný mediální tlak a zároveň dilema jeho ženy (vynikající Ruth Neggaová) vyrovnat se se zradou manžela, ale zároveň mu stát po boku až do rozhodujícího procesu.
Rusty Sabich (precizní Jake Gyllenhall), státní zástupce v kanceláři chicagského okresního prokurátora, se na vlastní pěst ujme vyšetřování brutální vraždy kolegyně, ale jakmile vyjde najevo, že měl s Carolyn Polhemusovou (Renate Reinsveová) poměr, začnou některé indicie ukazovat na něj. Hlavně měl motiv. Carolyn s ním čekala dítě. Rustyho prchlivá povaha a sklon ke zkratkovitému jednání k obrazu možného pachatele spíše přispívají než naopak.
Klíčová část příběhu se odehrává v přepjatě konkurenčním prostředí chicagské prokuratury. Na pozadí procesních úkonů směřujících k odhalení pachatele sledujeme tvrdý mocenský boj. Rustyho bývalý podřízený, který se se šéfem vskutku nemusel, dostane případ na stůl a je jasné, že svého bývalého šéfa nebude šetřit – v jeho případě by se tomu skoro dalo říkat nepřípustná podjatost.
Problém spočívá v titulu díla. Jakkoli je Rusty první podezřelý, žalobce má k dispozici pouze nepřímé důkazy. O to šťavnatější je závěr, vykazující všechny znaky plnotučné, skvělé konverzačky v soudní síni. Dlužno podotknout, že do ní divák dospěje po emočně nabitém vyprávění, kdy střídající se režiséři (Greg Yaitanes a Anne Sewitsky) využili všechny možnosti dnešních narativních vyprávěcích postupů, zejména umných flashbacků balancujících na nejasné hraně snu, představy a usvědčující reality. Odskoky do minulosti slouží autorům k tomu, aby do maxima napnuli strunu napětí, stražili falešné stopy a nechávali diváka ve věčné nejistotě. Tak to má být.
Když v Apple TV zjistili, že mají v ruce nejsledovanější drama své dosavadní existence, automaticky si objednali další řadu. Bude hotová příští rok a předlohou jí bude další z knih Scotta Turowa.