V neděli 27. října skupina PPF oznámila, že prostřednictvím dceřiných společností podepsala dohodu se společností Central European Media Enterprises (CME) o jejím plném převzetí. Získala tak mimo zahraniční televize i českou TV Nova. Petra Kellnera to vyjde na nějakých 48 miliard korun.
Obchod má několik podmínek, jeho dokončení se očekává v polovině roku 2020. O tom, že vstup Kellnera do Novy není dobrou zprávou, jsem psal letos v červenci. Teď nabízím rozšířenou verzi možných rizik souvisejících s mediálním obchodem roku.
Vzpomínka na Babiše
„Dnes som mal hodně vystrašených otázek či nebudu zasahovat novinářům do řemesla. Samozřejmě ne, hned by se to rozneslo a byl bych mrtvý muž,“ svěřoval se svou českoslovenštinou na Twitteru koncem června 2013 Andrej Babiš poté, co oznámil koupi mediální skupiny Mafra.
„Nákupem společnosti CME, respektive jejích mediálních aktivit v pěti evropských zemích, sledujeme především cíl doplnit náš telekomunikační byznys ve střední a východní Evropě. Chceme využít synergie mezi tvorbou mediálního obsahu a jeho distribucí. Naším motivem je tedy především rozvíjení telekomunikačního a mediálního byznysu. CME je dobře fungující společností a po jejím převzetí neplánujeme žádné překotné zásahy do jejího fungování,” uvedl v tiskové zprávě ke koupi CME a potažmo Novy v neděli Petr Kellner.
Sliby se slibují, blázni se radují. Andreje Babiše ze lži usvědčil čas. Jeho zásahy do obsahu opakovaně popsal HlídacíPes.org. Přičítat v tuto chvíli Petru Kellnerovi nekalé úmysly by bylo nefér. Existují však významná rizika, která se pokusím pro přehlednost ve stručnosti shrnout.
- Všechny tuzemské velké mediální domy ovládají nejbohatší Češi. Začali s tím Ivan Zach (skupina Prima) a Zdeněk Bakala (Aktuálně, Hospodářské noviny, Respekt), pokračovali Andrej Babiš (iDnes, Mladá fronta Dnes, Lidové noviny, Rádio Impuls) a Daniel Křetínský (Blesk, Reflex, Frekvence 1, Evropa 2), následoval Marek Dospiva a jeho Penta (Deník, Překvapení, TV magazíny) a proces teď dokončuje Petr Kellner (skupina Nova). V mezičase do médií razantně investoval i Ivo Lukačovič (TV Seznam, Zprávy Seznam, Novinky).
- Andrej Babiš koupil Mafru, aby podpořil své politické ambice. Další oligarchové po něm též nenakupovali proto, aby zbohatli na mediálním byznysu, ale aby podpořili – či ochránili – své další podnikání a sami sebe. To se bohužel projevuje na obsahu a míře svobody, kterou redakce mají.
- Zatím jsme nikde po vstupu tuzemských miliardářů do fungujícího mediálního domu nebyli svědky toho, že by vedení redakcí bylo obsazeno špičkovými novináři s nezpochybnitelným kreditem, že by se tito obklopili investigativci a analytiky a vrhli se do díla. Vesměs tomu bylo přesně naopak a mnoho případů služebnosti redakcí zájmům majitele již bylo popsáno.
A co dále?
- Vícekrát již (nejen) redakce HlídacíPes.org zdokumentovala, že oligarchové rádi a často zasahují do zpravodajství. V případě Primy na majitelovo přání tehdejší šéfka zpravodajství a publicistiky na poradě jasně přikázala, jak se bude točit a vysílat o uprchlické krizi. A komu se to nelíbí, tak že může jít. To je zcela pomýlené chápání vlastnictví médií a „nezávislého zpravodajství“.
- Tuzemští miliardáři mají často protichůdné ekonomické zájmy, když ale dojde na lámání chleba, jsou schopni se dohodnout. Součástí těchto dohod jsou samozřejmě i odpovídající mediální výstupy.
- Otázkou je, co se stane s TV Nova. Petr Kellner nedávno deklaroval, že jeho „PPF nemůže a nechce, ač je z toho někdy podezírána, vstupovat do politiky“. Co víme: Petr Kellner „vozí“ Miloše Zemana v případě potřeby nejen z Číny (fakticky), ale i do ní (obrazně). Byl to právě on, kdo nejvíce profitoval na náhlém pročínském vzplanutí českého prezidenta. Nejnověji se PPF chystá upsat akcie Home kredit na Hongkongské burze.
- V Číně se loni PPF dohodla na spolupráci se státní firmou Huawei při budování nových sítí 5G. Například v USA ale je Huawei považována za podnik provázaný s čínskou špionáží. Před Huawei a čínskou rozvědkou opakovaně varují i české bezpečnostní složky. A pro připomenutí, cože si to Kellner slibuje od koupi CME? „Doplnit náš telekomunikační byznys ve střední a východní Evropě. Chceme využít synergie mezi tvorbou mediálního obsahu a jeho distribucí. Naším motivem je tedy především rozvíjení telekomunikačního a mediálního byznysu.“
- Zároveň Petr Kellner dlouhodobě desítkami milionů korun podporuje poprezidentský život Václava Klause, za jehož vlády se dostal k životnímu byznysu – České pojišťovně. Teď Václav Klaus jr. založil nový politický subjekt, v čemž ho mohutně podporuje jeho otec. A jako sůl bude potřebovat „nakloněná“ média. A peníze, pochopitelně.
- Oba Klausové mají velké výhrady k fungování Evropské unie. Starší z Klausů, který má v nové synově partaji na starosti zahraniční styky, často (stejně jako Zeman) obhajuje politiku Vladimira Putina a má úzké vazby na německou „vlasteneckou pravici“. V kuloárech se začíná mluvit o prezidentských ambicích Klause juniora.
- Nova, ale třeba i Prima jsou soukromá média a mají nějakého vlastníka. To je pochopitelné. Ale jako protiváha musí v ČR fungovat silná a sebevědomá veřejnoprávní média. Na ta je ale už teď vyvíjen silný tlak. A po nástupu Petra Kellnera do Novy bezpochyby ještě vzroste. Už třeba jen kvůli podílu na reklamním koláči. A skupina PPF je tvrdým lobbingem za své zájmy vyhlášená. To vše v situaci, kdy v nejdůležitějším křesle na Kavčích horách sedí exmanažer Kellnerovy skupiny PPF…
Možná slyším trávu růst. Ale bohužel se velmi obávám toho, že ona skutečně roste.
Vyšlo na webu Hlídacípes.org