NÁZOR / Zdá se, že ani semknuté patriotické síly v Evropském parlamentu vzdor své nerozborné jednotě ještě nezarazily Green Deal, tak se eurotvář ANO Klára Dostálová na sociální síti X. aspoň vyslovila k údajnému úhynu elektromobility. Zdá se být v problematice zorientovaná jako vždycky, to znamená vůbec.
„Hyundai v Nošovicích na jeden den zastaví výrobu elektroaut. Mluvčí Michník říká, že poptávka je menší, než se čekalo A po autech se spalováky stoupá Elektroauta automobilový průmysl nespasí. Pojďme vzít rozum do hrsti a ukončit to bláznovství!“ zvolala Dostálová s temperamentem husitské ženy.
Klára Dostálová si přečetla jeden článek a hned učinila dalekosáhlé závěry. Protože o těch věcech nic neví, nebo nechce (a nesmí) vědět, dopadlo to podle toho. Prostě vykládá nesmysly. Že jedna továrna jedné společnosti na den zastavila práci, o trendech v elektromobilitě nic nevypovídá. Stačí se přitom podívat.
„Čínský export aut do Evropské unie bude letos poprvé vyšší než evropský vývoz do Číny. Tento vývoj zapříčinila vedoucí role Číny na trhu s elektromobily, když za letošní druhé čtvrtletí vůbec poprvé vyrobila více než milion aut s elektrickým pohonem. Uvádí to aktuální studie PwC Electric Vehicle Sales Review,“ dočetla by se třeba tvář ANO v září.
A dále by se tamtéž dozvěděla, že letos čínské automobilky do Evropské unie dovezou 440 tisíc všech druhů aut, což bude tvořit 68 procent čínského automobilového exportu. „Na nejvyspělejších světových trzích prodeje aut s elektrickým či hybridním pohonem tvoří už 37 procent ze všech vozů. Do pěti let by se měl podle PwC jejich počet ve světě více než zdvojnásobit. Počet elektromobilů vzroste do roku 2029 až o 187 procent. Ve světě se v letošním prvním pololetí prodalo téměř 11 milionů aut s hybridním nebo čistě elektrickým pohonem, což je meziročně o 22 procent více, z toho 4,2 milionu byly čistě elektrické vozy. Prodej aut s konvenčními motory naopak klesl o šest procent.“
Klára Dostálová ale blouzní o „spalovácích“. Zřejmě ji nějak okouzlil pan Kopfrkingl ze Spalovače mrtvol, ten jistě nějakou eleganci měl, ale poněkud staromódní.
Takto bychom mohli pokračovat. „Od začátku roku do července narostlo množství osobních bateriových elektromobilů meziročně o 43 procent a na českých silnicích lze potkat už bezmála 30 tisíc bateriových elektromobilů. ‚Meziroční nárůst nových elektromobilů v ČR je z pohledu EU unikátní, a to navzdory dlouhodobě ne zcela lichotivé pozici Česka mezi zeměmi EU v podílu bateriový osobních elektromobilů,‘ říká Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu.“
Dostálová má ale orginální nápad, chce „vzít rozum do hrsti a ukončit to bláznovství“. (Nejdřív se do hledání rozumu musí pustit, naštěstí nemá v europarlamentu do čeho píchnout.) Jak by si to v praxi představovala, není moc jasné. Do elektromobility investovaly automobilky v Číně, USA a v Evropě obrovské peníze a s elektromobily prostě počítají. Kůly v plotě z takzvaných „Patriotů pro Evropu“ žádný Green Deal nezarazí. Jistě by se o to tyhle síly za potlesku arabských ropných diktatur a Ruska pokusily, kdyby to šlo, jenže to nejde.
Některé společnosti v Evropě nesporně zaspaly a stejně tak je tu pochopitelně i nedostatečná infrastruktura, jenže s tím by zdejší podniky zápasily stejně, i kdyby měly vzdorovat dravé konkurenci ve světě i se spalovacími motory. Jestli chce někdo průmysl marginalizovat a udělat z něj skanzen, ať postupuje podle článků z Parlamentních listů, Echa 24, Autofora a v duchu nějaké občasné fatwy z Institutu Václava Klause.
Chápeme, Andrej Babiš nevyrábí ani elektromobily, ani solární panely nebo turbíny větrných elektráren a radši by prodával svá biopaliva. Elektromobil ale nepotřebuje ani biopaliva, ani ruskou ropu nebo plyn. ANO je teď údajně „konzervativní“, tak musí vyhánět zlé duchy „neomarxismu“, „zeleného šílenství“ a „progresivismu“.