Ve sněmovně se schyluje k tvrdému ataku na Českou televizi. Začala projednávat výroční zprávy ČT, přičemž se rýsuje scénář, že koalice ANO, KSČM a SPD neschválí zprávu o hospodaření za rok 2017. Její dvojí zamítnutí by spustilo proces, na jehož konci může být výměna jejího vedení.

Poslanecká sněmovna začala projednávat výroční zprávy České televize za rok 2016 a 2017 o její činnosti a hospodaření. Pokud by jediná z těchto zpráv nebyla dvakrát po sobě schválena, může sněmovní většina odvolat Radu České televize a zvolit novou. V její kompetenci je odvolání a jmenování generálního ředitele, který si může do vedení přivést tým svých spolupracovníků.

Hradní blok v pohotovosti

To by předznamenalo začátek změn v tomto veřejnoprávním médiu, hlavně v redakci zpravodajství a publicistiky, podle not hradního mocenského bloku ANO, KSČM a SPD. O to se hraje především. Ve sněmovně disponuje pohodlnou většinou 115 hlasů, takže v rukou drží všechny trumfy, a vládní ČSSD v této hře jen statuje.

V parlamentních kuloárech se nese scénář, že zprávy za rok 2016 projdou, ale v hradní koalici narazí zpráva o hospodaření za rok 2017, což přiznávají i zdroje z klubu ČSSD. Kritici přitom vycházejí i z anonymního udání, které kdosi rozeslal všem poslancům, což jistě není náhoda. Anonym vyzývá k neschválení obou výročních zpráv České televize na základě údajných nesrovnalostí v jejím hospodaření, které její vedení důrazně popírá.

KSČM: Česká televize škodí

Mediální palbu ve sněmovně zahájil komunistický poslanec Jiří Valenta. „Česká televize je v lepším případě neužitečná, v horším případě škodí, a proto přivítám každý postup, který by mě zbavil povinnosti sponzorovat tuto instituci,“ prohlásil. Odsoudil její „soustavné útoky“ na Andreje Babiše a Miloše Zemana, které jim prý politicky pomáhají, a tím je řečeno prakticky vše.

Pokud o „porušení nestrannosti“ veřejnoprávní televize hovoří zrovna komunisté s jejich dosud nevypořádanou normalizační minulostí, kteří se na její obrazovce objevují stále častěji a agresivněji, je potřeba mít se na pozoru. Je celkem průzračné, jak si tuto „nestrannost“ představují a spíše ji zaměňují za podřízenou poslušnost.

KSČM narostl hřeben a současně splácí dluhy premiéru Babišovi a prezidentu Zemanovi. Vděčí jim za to, že se poprvé v polistopadové historii posunuli do nejvyššího patra domácí politiky a spoluurčují její dění.

SPD: Zmanipulované zpravodajství

V tomto destruktivním úsilí jim zdatně sekunduje Okamurovo hnutí. K Valentovi se důrazně přidal i poslanec SPD hnutí Lubomír Španěl. „Zpravodajství České televize je dlouhodobě zmanipulované a zcela neobjektivní. Česká televize mnohdy manipuluje a překrucuje fakta, odstrašujícím příkladem je pořad 168 hodin,“ hřímal.

Slova o manipulaci a překrucování faktů sedí zrovna z řad hnutí SPD, jehož poslanci s oblibou na sociálních sítích šíří manipulativní fake news.

Projednávání obou výročních zpráv bylo přerušeno a zatím není známo, kdy se k němu sněmovna vrátí – zda už na únorové schůzi. Zástupci ANO se zatím k podobně ostrým útokům nepřipojili, ale ani se proti nim, na rozdíl i od ČSSD, neohradili. Ani nemusejí. Špinavé práce se za ně s vervou a chutí chopili komunisté a SPD, tak aby se Babišovo hnutí navenek příliš neumazalo.

Hnutí ANO taktizuje

Varující je ovšem jiná věc. Stanislav Berkovec (ANO), předseda sněmovního volebního výboru, který výroční zprávy za oba roky projednával a doporučil je plénu schválit, se loni v září při hlasování o zprávě o hospodaření ČT za rok 2017 zdržel, a předtím nehlasoval ani pro přijetí zprávy o činnosti z roku 2016. Koalice ANO, KSČM a SPD zafungovala už tehdy, ovšem ANO si v té době ještě netrouflo naplno odkrýt karty.

Samotný premiér Andrej Babiš pochybnosti o tom, že se připravuje atak na Českou televizi, odmítal. Dnes se však rýsuje v ostřejších konturách a už nyní je minimálně vytvářen hrubý nátlak, aby byla povolnější.

Výpady proti České televizi poslední doby mají svou historii. V lednu 2017 označil Andrej Babiš redaktory pořadu Reportéři ČT za „zkorumpovanou pakáž“, která o něm prý točí pořady na objednávku. Klub hnutí ANO se dlouhodobě staví k veřejnoprávní televizi nevraživě, ačkoli se v jejím vysílacím proudu začali ve větší míře objevovat novináři deníků Agrofertu a think tanku hnutí ANO, vedeného Janem Macháčkem.

Krátce po parlamentních volbách se nechal slyšet Tomio Okamura, čelící v Radiožurnálu nepříjemným otázkám, že chce zrušit koncesionářské poplatky a zestátnit veřejnoprávní média. Kritikou České televize dlouhodobě nešetří ani komunisté, kteří mají stále dojem, že jsou v ní jejich názory málo zastoupeny.

Zeman: Změny bych si přál

Pestrobarevná fronta atakující veřejnoprávní televizi je ještě širší. Před rokem ji napadl prezident Miloš Zeman, jemuž dlouhodobě leží v žaludku. Podobně jako Jaromíru Soukupovi, který se ovšem ocitá ve střetu zájmů. Je majitelem konkurenční TV Barrandov s klesající sledovaností a zároveň vstoupil do politiky.

„Tady s tím především musíme něco dělat, nejenom kritizovat,“ vyzval loni v únoru prezident v Soukupově pořadu a už tehdy nastínil možný scénář.

„Jedna z cest, jak s tím něco dělat, spočívá ve dvojím zamítnutí zprávy o hospodaření České televize. V takovém případě dochází k personálním změnám v České televizi a já bych si samozřejmě tyto změny velice přál. I když je jako prezident nemohu vůbec ovlivnit. To mohou ovlivnit pouze poslanci, pokud tu zprávu o hospodaření dvakrát zamítnou. Tak uvidíme, jestli to udělají,“ napověděl.

Dnes si Zemanova slova připomeňme. Uvidíme, jestli to skutečně udělají.

 

 

 

Revue Forum Banner
Jiří Sezemský
Jiří Sezemský
Komentátor deníku FORUM 24
Další články autora