Trojkoalice SPOLU (ODS, KDU-ČSL a TOP 09) spustila kampaň, která cílí na mladé voliče do 35 let. Místo exposlance Dominika Feriho, který odstoupil ze své funkce kvůli obvinění ze sexuálního obtěžování, nabízí mladé tváře všech tří politických uskupení a jejich mládežnických organizací.
Kampaň Mám hlas, jejíž hlavní tváří byl exposlanec Dominik Feri, měla oslovovat mladé voliče zejména skrze jeho instagramový účet. Výrazný politik, oblíbený u nejmladší generace, přilákal přes milion sledujících, když v době vládního pandemického chaosu přehledně informoval o zaváděných restrikcích. Po obvinění ze sexuálního násilí na ženách však rezignoval a celá kampaň utichla.
Koalice SPOLU dva měsíce dávala dohromady, jak celou kampaň přetvořit a přiblížit svůj program mladým lidem. Tento týden spustila zbrusu novou kampaň s názvem Jdeme volit. „2,2 milionů je počet mladých lidí v České republice, kteří mohou přijít k volbám a v říjnu budou moci rozhodovat o budoucnosti země. My jsme se jako jediní rozhodli je cíleně oslovit,“ vysvětlila předsedkyně TOP 09 Markéta Pekarová Adamová, která projekt zaštítila.
„Jsem přesvědčena o tom, že chceme žít v zemi, která bude přívětivá, kde se nám bude žít dobře, odkud nebudeme chtít odcházet. Máme nejenom program pro mladé lidi, ale zejména celou řadu mladých lidí, kteří do toho jdou s námi,“ dodala.
Kampaň cílí právě mladé do 35 let, z nichž se jen zhruba milion skutečně zajímá o politiku. Členové mládežnických organizací všech tří politických subjektů to však chtějí změnit. Jejich nová kampaň nemá jen přiblížit program nejmladší generaci, ale také edukovat, aby bylo politicky aktivních i více dalších lidí. Těm jsou pravicové strany nakloněny – na kandidátce je 75 lidí pod 35 let.
„Když jsem zakládal Mladé lidovce, tak jsem se nejvíc bál toho, že nás bude malá parta. Dnes je Mladých lidovců 450, spousta z nich kandiduje. Tu kampaň, kterou tu dnes zahajujeme, nevymysleli nějací markeťáci. Tu si ti mladí vymysleli. Co je nejvíc trápí a proč dělají politiku. Zajímá je, jaká bude republika za 10–20 let,“ řekl Petr Hladík, zakladatel Mladých lidovců.
Aktivní mladí politici, kteří se do tohoto projektu zapojí, chtějí koupaliště, festivaly, zahrádky a letní kina a burcují své vrstevníky, aby se na instagramu vyjádřili, proč jdou volit.
Program zaměřený pro mladé rámcují důležitými tématy, která jsou palčivá pro nejmladší generaci. Jde o dostupnější bydlení, které momentálně stále víc a víc zdražuje, podporu lepších pracovních úvazků tak, aby mladým toužícím po větší svobodě více vyhovovaly, on-line úřady i nízké daně a zdravé veřejné finance.
Důležitým tématem je pro mladé lidi i kvalitní a dostupné vzdělání, větší náklonnost k Evropské unii a Západu, rychlejšímu internetu a ekologii. Na svém oficiálním webu také představili dvanáct hlavních tváří, které kampaň povedou. SPOLU tak již nesází na jednoho politika, jako měla v plánu v případě Feriho, ale svůj dosah na sociálních sítích, kde bude hlavně komunikovat, rozkládá mezi skupinu mladých zástupců.