
Vůdce hnutí ANO Andrej Babiš. FOTO: Profimedia
FOTO: Profimedia

KOMENTÁŘ / O tom, že generální ředitel České televize Jan Souček nevydrží ve funkci do švestek, si už štěbetají i vrabci na střeše. Když mu ve vysílání své televize XTV začne vyhrožovat i Luboš Xaver Veselý, dlouholetý známý z jejich společného brněnského působení a donedávna jeho podporovatel, je jasné, že se děje něco vážného.
Nechme teď stranou, jaké zákulisní dohody musel Souček odkývat, aby ho demoliční četa kolem Veselého, Matochy a předsedy Rady ČT Karla Nováka dosadila do čela České televize. Podívejme se na jednu konkrétní věc podloženou fakty.
Deník N přinesl 11. dubna 2025 informaci, že Česká televize prodala prostor v pořadu Sama doma jedné z reprodukčních klinik patřících Andreji Babišovi. Už samotná skutečnost, že v časech, kdy vůdce hnutí ANO otevřeně hlásá, že veřejnoprávní televizi zestátní, pokud se dostane k moci, působí devadesát minut vysílacího času pro Agrofert hrozivě. Ještě více alarmující je cena: 90 tisíc korun za 90 minut vysílání. Jinými slovy, tisíc korun za jednu minutu v hlavním denním programu.
Před pár dny se po krátkém mlžení a dlouhém mlčení ke zjištění Deníku N vyjádřil sám generální ředitel. Oznámil, že schvalovatelé pořadu porušili pravidla product placementu, a než se všechno řádně prošetří, postavil dva odpovědné dramaturgy ostravského studia „na překážky“ – tedy mimo službu. Také nařídil provést audit a požádal o posouzení Asociaci mediálních agentur. Rada ČT už předtím zadala analýzu u Rady pro televizní a rozhlasové vysílání.
Generální ředitel Souček navenek dává najevo, že kauzu bere smrtelně vážně, zároveň si však nad ní jakoby myje ruce. I bez zdlouhavé televizní byrokracie je přitom věc poměrně jasná. Na veřejně dostupných stránkách České televize si lze totiž ceník product placementu v pořadu Sama doma snadno dohledat. Stačí k tomu jediný klik myší na domácí web. Z něj vyplývá, že například jeden rozhovor na obecné téma v délce 4 až 8 minut vyjde v Sama doma na 80 tisíc korun.
Stejnou částku stojí i předtočená čtyřminutová reportáž nebo dva živé vstupy o celkové délce čtyř minut. Než audit, který nařídil Jan Souček, odhalí, kdo za tuto prekérní situaci nese odpovědnost a jaké z toho vyplynou dramatické důsledky, můžeme už teď konstatovat, že miliardář Andrej Babiš, potenciální příští premiér, získal ve veřejnoprávní televizi „slevičku jak Brno“.
Vysílání v celkové délce 90 minut by podle uvedeného ceníku mělo stát něco kolem jednoho milionu korun. Plus minus, když započteme nějakou tu legitimní slevu. Ale pro Andreje Babiše má Součkova televize zřejmě podpultovou nabídku. Vedle všech těch naráz okázalých gest ovšem Jan Souček mimoděk prozradil, koho považuje za hlavního viníka celého průšvihu. Krátce nato vyloučil Deník N z tiskové konference, kde měl vysvětlovat, jak je v poslední době některými radními vydírán. Nevpuštění novinářky zmíněného média na třaskavou tiskovou konferenci působí jako odplata za šťouravost, která generálnímu řediteli přidělala další nepříjemnosti v době, kdy jich má až nad hlavu.
Ať už analýzy všech oslovených institucí dopadnou jakkoli, už nyní je zřejmé, že celá záležitost je vizitkou Jana Součka. I kdyby jeho spolupracovníci, které si sám vybral, jednali samostatně a bez jeho vědomí, nelze se zbavit dojmu, že tak činili v souladu s tím, co mu odečítají ze rtů. Za dlouhých čtyřiadvacet let v České televizi si nepamatuji podobně okatou úlitbu bohům – a to jsem na Kavčích horách zažil ledacos. Všechno to působí jako výjev z ruské satiry: pán velkomožný se směje, koncesionář zuří a obhájce veřejnoprávnosti jen zoufale přihlíží, jak se během krátkého bačování současného generálního ředitele vytratila hrdost na kdysi pevně hájenou nezávislost.