Na ideové konferenci ODS s názvem Projekt budoucnost v kongresovém centru Cubex se v sobotu střídají členové občanských demokratů a představují vize, které si strana na příští dva roky stanovila. V projevech zazněla kritika komunikace strany, kompromis, k němuž došlo nad konsolidačním balíčkem, je prý krvavý a ministr financí Zbyněk Stanjura řekl, co by se stalo, kdyby vládla ODS sama, nebo byla v opozici.
Předseda senátu Miloš Vystrčil ve svém projevu řešil komunikaci strany směrem k občanům. Ta by se podle něj měla zlepšit, provedené kroky by měly být lépe vysvětlovány. Zejména například v případě čerstvě představeného konsolidačního balíčku. „Jsem přesvědčen, že přestože nás to vlastně zdržuje od práce, tak je potřeba, abychom lépe vysvětlovali, co děláme a proč to děláme. Tady máme rezervy,“ řekl a dodal, že s členstvím v ODS je spojena nejen možnost někoho kritizovat, ale také odpovědnost a případně i loajalita obhajovat, vysvětlovat, stát za těmi, které jsem si zvolil. Potom bude podle něj možné vysvětlit i nepopulární věci.
Místopředseda poslanecké sněmovny Jan Skopeček ve svém projevu prohlásil, že ODS společně s TOP 09 jsou jedinými stranami pětikoalice bez socialistických tendencí. Přestože konsolidační balíček podporuje, kompromis, ke kterému při jednáních o něm došlo, označil za krvavý. On sám vidí problém v růstu daní, za které ODS ponese politické náklady.
„Jsem připravený hájit konsolidační balíček jako celek, chci, aby nebylo poznat na mém výrazu, která část je mi příjemná více a která méně,“ řekl ministr financí Zbyněk Stanjura s tím, že stojí za opatřeními jak na výdajové, tak na příjmové straně.
Kdyby podle Stanjury vládla ODS sama, situace by se vyvíjela podobně, pravděpodobně by kladla vyšší důraz na snižování výdajů. Kdyby byla ODS v opozici, nestalo by se podle jeho slov vůbec nic. Deficity by byly ještě vyšší a slyšeli bychom legendární „zdroje jsou“.
ODS přichází s plánem zlepšení dopravy na příštích deset let. Ministr dopravy Martin Kupka řekl, že dálniční infrastruktura je klíčovým pilířem pro rozvoj ekonomiky. Dálnice jsou podle něj důležitým tématem stranické politiky. Dalším nositelem pokroku a rozvoje je podle Kupky železnice. Bez vysokorychlostních tratí a nových kolejí to podle ministra nepůjde. „Jsme na ostré hraně kapacity současné železniční sítě,“ řekl s tím, že chceme jezdit rychle a spolehlivě. S apelem na důležitost jejího rozvoje poukázal na tratě jinde ve světě.
Ministryně obrany Jana Černochová zdůraznila, že obrana je jasnou prioritou vlády a byla jí i před ruskou invazí na Ukrajinu. „To, že věčný mír je iluze, jsme věděli, proto obrana státu musí patřit mezi hlavní atributy suverenity země,“ řekla ministryně.
Chce nastartovat reálné, realistické projekty, aby se armáda opravdu modernizovala. Pokud se podle Černochové nepřizpůsobíme novým trendům, bude naše armáda nekonkurenceschopná. Mluvila také o tom, jak bud vypadat bojiště roku 2040. Boje podle ní budou probíhat všude – na souši, ve vzduchu i ve vodě, ve vesmíru i kybernetickém prostoru. Zdůraznila klíčovou roli informací.