Dopravní podnik hlavního města Prahy bez udání důvodu zrušil tendr na pronájem míst pro distribuci novin v metru. Vedení magistrátu přitom v minulosti podnik žádalo o vyřazení deníku Metro ze zakázky. Náměstek Adam Scheinherr (Praha Sobě) už koncem června uvedl, že z tendru by měl být vyloučen kvůli střetu zájmů.
Deník Metro patří do vydavatelství Mafra vlastněného Agrofertem ze svěřenských fondů premiéra Andreje Babiše (ANO) a mediální společnost Mafra ho v metru rozdává od roku 2008. Jak píše server iRozhlas.cz, novou zakázku na distribuci pražský Dopravní podnik vyhlásil koncem dubna. Počítala s pětiletou smlouvou, její hodnota byla vyčíslena na 450 milionů korun.
Zda na zrušení zakázky měl vliv střet zájmů, ovšem mluvčí Dopravního podniku Daniel Šabík nepotvrdil. Podle něj byla zrušena bez udání důvodu. „Tendr vypíšeme znovu, jakmile bude připravena zadávací dokumentace,“ řekl mluvčí Seznam Zprávám.
„Vyřazení médií skupiny Agrofert ze zakázky vyžaduje zákon i základní politická slušnost. Dopravnímu podniku jsme coby zástupci stoprocentního majitele tento názor jasně vyjádřili a požadujeme, aby jej společnost ve zpracování veřejné zakázky beze zbytku respektovala,“ řekl v červnu náměstek pražského primátora. „Fakt, že do jeho (Babišovy) peněženky jde každá koruna, kterou tahle firma vydělá, nepřekryje ani trojnásobný nátěr gumoasfaltem.“
Primátor Zdeněk Hřib (Piráti) už v květnu poslal vedení Dopravního podniku dopis, ve kterém podle Deníku N poukazoval na zjištění auditorů Evropské komise. Andrej Babiš může ovládat své firmy bez ohledu na jejich převedení pod svěřenské fondy, takže by se tyto společnosti neměly účastnit veřejných zakázek a dostávat dotace.
Už bylo skutečně načase, aby tato anomálie skončila. Díky tomu, že si Andrej Babiš koupil dva české deníky a provozuje další média, může vést permanentní volební kampaň. Ani nemusí nic z toho vykazovat jako náklady na volební kampaň. Úslužná vedení redakcí a někteří redaktoři ochotně poslouží, kdykoli je třeba panu premiérovi přispěchat s podporou. Mohou nastolovat agendu, o které se mluví, potlačovat na prvních stránkách novin nepříjemná témata, tisknout v souhrnu metry čtvereční rozhovorů s Andrejem Babišem. Zbytek obsahu pak vytváří alibi, že se jedná o normální noviny. Vždyť se tam občas objeví i nějaký ten kritický článek, že ano. Jenže kdo by se chtěl dočíst až na stranu deset někam dolů. Teď už by ty noviny mohl někdo vystřelit třeba na Mars a od Babiše izolovat a bylo by to jedno. Jsou tam oddané síly, které si tam dosadil. Ty budou odezírat ze rtů oligarchových třeba telepaticky, i kdyby se ocitly v epicentru jaderného výbuchu.
Pan premiér se jistě bude moc a moc zlobit a mohl by začít vykřikovat, že to všechno je kampaň. Kampaň to tedy dosud byla, ale jeho.