Pracovní skupina na Úřadu vlády připravuje opatření, která by měla vést k desegregaci českého vzdělávacího systému. Na sociální síti to oznámila vládní zmocněnkyně pro lidská práva Klára Šimáčková Laurenčíková. Plán by měla spolu se zmocněnkyní pro záležitosti romské menšiny Lucií Fukovou předložit kabinetu do konce roku.
„Každé dítě má dostat vždy takovou podporu, jakou potřebuje pro naplnění svého vzdělávacího potenciálu. Jak zajistit šanci na lepší budoucnost všem bez rozdílu, jsem probírala s eurokomisařkou Věrou Jourovou a vládní zmocněnkyní pro záležitosti romské menšiny Lucií Fukovou,“ napsala Šimáčková Laurenčíková.
Oznámila, že do konce roku má spolu s Lucií Fukovou v plánu návrh opatření předložit vládě. „Na těchto opatřeních pracujeme již několik měsíců na úrovni pracovní skupiny, kterou jsem založila na Úřadu vlády. Zde se pravidelně setkávají zástupci sociálního, školského a zdravotnického resortu spolu s experty a expertkami z nevládních organizací a akademické sféry. Mým cílem je snižovat nerovnosti v českém vzdělávacím systému, nastavit dobrou meziresortní spolupráci a podpořit děti na lokální úrovni,“ dodala.
Už v roce 2007 Evropský soud pro lidská práva konstatoval, že Česká republika segreguje ve školách romské děti. Letos si ministerstvo školství nechalo vypracovat obsáhlou analýzu, která ukázala, že situace se od té doby příliš nezměnila.
„V posledních pěti letech nedošlo ke snížení podílu romských žáků ve speciálních třídách ani k jejich desegregaci v rámci běžných tříd a škol. Stále existuje zhruba 130 škol s více než třetinovým zastoupením romských žáků,“ uvádí analýza v hlavních zjištěních, kdy se podíl romských žáků v populaci pohybuje okolo tří procent. Běžné základní segregované školy se nacházejí v oblastech s větším zastoupením Romů, tedy v Ústeckém a Moravskoslezském kraji, zatímco segregované speciální školy najdeme po celé republice.
Segregaci romských žáků se hodlá věnovat i Evropská unie. Minulý týden eurokomisařka pro soudržnost a reformy Elisa Ferreiraová řekla, že se situace v posledních letech zhoršila.
„Zavázali jsme se vymýtit segregaci,“ uvedla Ferreiraová ohledně postoje Evropské komise. Členské státy vyzvala, aby využívaly veškeré dostupné unijní fondy ke snižování diskriminace ve vzdělání a aby měly integraci romských žáků mezi svými prioritami. Diskriminaci romských žáků kritizovala i většina europoslanců, která v debatě vystoupila.
Segregaci v českém školství se věnuje také projekt Desegregace.cz, který spustila společnost PAQ Research. Projekt představuje přes čtyřicet konkrétních intervencí, které zkvalitňují vzdělávání, aby ve škole mohl uspět kdokoliv bez ohledu na socioekonomické podmínky. Výzkumníci vycházejí ze 40 zahraničních a českých studií, dvou desítek metodických materiálů, zpětné vazby od 18 expertů a z rozhovorů s místními aktéry, kteří řeší problémy ve vzdělávání.