Létáním za co nejnižší ceny se cestující může dostat do pěkné šlamastyky. Tedy alespoň v případě, že si rezervuje let u společnosti Lufthansa. Německý dopravce totiž přitvrdil v boji s „No-Show-Passagieren“ neboli cestujícími, kteří po mezipřistání nenastoupí do letadla.
Lufthansa v aktuálním případě žalovala cestujícího, který nenastoupil na závěrečnou část (segment) zpáteční cesty. Základ problému spočívá v tom, že lety startující ze zahraničí (v tomto případě mimo Německo), vyjdou mnohdy levněji než kratší lety do téže destinace, ale startující z Německa. Cestující pak raději letí ze zahraničí s tím, že na zpáteční cestě po mezipřistání už zůstanou například ve Frankfurtu nebo Mnichově, a na zbývající let už nepřijdou.
To je i případ popotahovaného cestujícího, který si koupil výhodnou zpáteční letenku do první třídy Lufthansy z Osla do Los Angeles. Let probíhal po trase Oslo- Frankfurt- Los Angeles- Frankfurt- Oslo. Do norské metropole se dotyčný dopravil jednosměrným letem a na závěrečný let na zpáteční cestě (z Frankfurtu do Osla) nenastoupil, protože – k nelibosti Lufthansy – zamířil do Berlína, kde bydlí.
Lufthansa kvůli tomu svého cestujícího zažalovala, přičemž se odvolávala na přepravní podmínky zahrnující i bod o zpětné kalkulaci ceny v případě, že cestující některý ze „segmentů“ letu nechá záměrně propadnout. Podezření, že se tak stalo, vzbudila již zmíněná souběžná rezervace letu do Berlína. V následné při se letecká společnost na cestujícím dožadovala doplatku ve výši 2100 eur (54 000 Kč). Soud ovšem žalobu zamítl s poukazem na to, že nelze ověřit, jak a na základě kterých parametrů Lufthansa k ceně dospěla.
Soudní řízení nicméně ještě neskončilo, protože se dopravce odvolal. Teoreticky totiž letecké společnosti mají nárok na zpětné navýšení ceny v případě, že cestující na některý ze „segmentů“ letu nedorazí. Výjimkou jsou jen mimořádné okolnosti jako například nemoc. Zpětné zdražení letu komplikuje neprůhledná cenotvorba, a proti těmto tendencím se staví i různá evropská sdružení na ochranu spotřebitele. Ta argumentují tím, že je jen na cestujícím, zda zaplacenou službu využijí v plném rozsahu, nebo jen z části. Pozorovatelé sporu dopravcům šanci na vítězství nepřiznávají už jen proto, že dokazovat údajnou vzniklou škodu bude těžké.
Lufthansa jde proti proudu a bojuje proti prodejcům už delší dobu. „Schválně dává do globálních rezervačních systémů dražší letenky, aby si to lidé kupovali jen přes jejich webové stránky,“ popisuje strategii německé společnosti „lovec“ levných letenek Jiří Spolek, který se o své zkušenosti bezplatně dělí na portálu Zaletsi.cz. Teď ale podle jeho informací vytáhla do boje dokonce i proti zákazníkům, kteří odmítají platit jejich předražené jednosměrné letenky a racionálně kupují často levnější zpáteční letenku.
„Manažeři Lufthansy zřejmě žijí v bublině korporátního světa a snaží se ze zákazníků dostat víc peněz stůj co stůj,“ nešetří dopravce Spolek. „Představte si, že byste si koupili plato jogurtů v supermarketu ve výhodném balení, a pokud byste ho nestihli sníst do data trvanlivosti, museli byste odvést dodatečný poplatek za jejich nesnězení,“ dokresluje absurditu pravidel Lufthansy.