Dossier Center, které se věnuje převážně monitorování trestné činnosti spojené s Kremlem a osobou Vladimira Putina, zjistilo informace o obrněném vlaku, jejž ruský diktátor začal využívat v předvečer přípravy invaze na Ukrajinu. Speciální souprava vyšla na 6,8 miliardy rublů, tedy přibližně na 1,75 miliardy korun.
Dossier Center se podařilo získat dokumenty od společnosti Zircon Service, jež Putinův vlak spravuje. Souprava disponuje kanceláří, posilovnou, tureckými lázněmi či ordinací kosmetičky, v dohledné době má navíc přibýt i vagón se speciálním barem, multimediální centrum a moderní fitness vůz.
Z dokumentů vyplývá, že kancelář má speciální ochranu před jakýmkoliv „akustickým únikem“ informací, a odposlech má tedy být zcela nemožný.
Kosmetický salon je vybaven přístroji pro tzv. anti-aging procedury, které mají diktátora udržet ve formě. Jde zvláště o přístroj pro radiolifting či ultrazvukový terapeutický přístroj. Jak uvádí Dossier Centre, lze pomocí tohoto zařízení za využití vysokofrekvenčních rádiových vln omladit pokožku, provádět vakuové čištění, iontoforézu, deinkrustaci, mikromasáž či lymfodrenáž.
K dispozici je i vybavení potřebné pro případ zdravotní nouze – přístroj na umělou plicní ventilaci Carina Drager, aspirátor pro sanitaci horních cest dýchacích Atmos, defibrilátor Defigard, infusomat Space B. Braun umožňující změřit a podat pacientovi přesné dávkování léku a také pacientský monitor Infinity M540, který sleduje puls, tlak, teplotu a další parametry při anestezii, ventilaci a další funkce.
V posilovně nejsou klasické činky pro bench press, mrtvý tah a dřepy, které jsou obvyklé v každém fitness centru, ale je vybavena press lavicí a hyperextenzním strojem pro cvičení břicha, stepovou plošinou, tatami, gymnastickou podložkou a činkami o hmotnosti max. osm kilogramů. Speciální pozornost je zde také věnována cvičebním pomůckám pro trénink stehenních svalů.
Vlak musel být vybaven speciální vyrovnávací pamětí, kterou vyvinuli konstruktéři Moskevského výzkumného institutu radiokomunikací. Je to kvůli tomu, že televizory ve vlaku ztrácely signál, když vlak projížděl tunelem, pod mostem či v blízkosti vysokých budov. Přítomnost televize ve vlaku přitom není pouhou formalitou. „Ruská televize je povinným požadavkem při přípravě rezidence na prezidentskou návštěvu. Rezidence je abstraktní pojem, může to být hotelový pokoj nebo nějaký komplex pro hosty. V přípravě je požadavkem, aby tam vysílaly ruské kanály, například Rossija,“ popsal pro Dossier Centre Putinovy požadavky Gleb Karakulov, bývalý důstojník ruské rozvědky, který uprchl na Západ.
Celkem je podle Dossier Centre v rámci zvláštního vlaku provozováno 22 vozů, ale většinou nejsou využívány všechny současně. Nejčastěji je na jednu jízdu připojeno deset vagónů. Železniční soupravu začal Putin maximálně využívat od druhé poloviny roku 2021, tedy krátce před zahájením přípravy na invazi na Ukrajinu, což potvrdil Gleb Karakulov. „Po začátku války, v únoru až březnu, začal vlak velmi aktivně využívat, zejména k tomu, aby se dostal do svého sídla ve Valdaji,“ řekl Karakulov, podle něhož je mnohem obtížnější sledovat vlak než letadlo. Navíc vlak umožňuje, aby se Putin bezpečně dostal do prezidentských sídel na území Krasnodaru, která se nacházejí v blízkosti bojové zóny a kde jsou omezené lety.
Vlak je natřen v tradičních barvách ruských železnic, a od běžných vlaků se tak odlišuje jen speciálními komunikačními anténami, pancéřováním, zesílenými podvozky vozů určenými pro zvýšenou hmotnost vozů a několika lokomotivami namísto jedné. Vozy navíc nesou znak společnosti Grand Service Express, která je spojována s Jurijem Kovalčukem, blízkým Putinovým přítelem.