Až několik hodin stáli řidiči v kolonách během zimních měsíců na dálnici D1 mezi Prahou a Brnem. Bývalý ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) tehdy kolaps hájil tak, že ministerstvo dopravy nečekalo, že v prosinci napadne kalamitní sníh. Jeho nástupce Vladimír Kremlík (za ANO) nyní naplánoval několik opatření, která by měla zamezit opakování situace. Zda budou účinná, ale ukáže až nadcházející zima.
Šéf resortu začal problém řešit ve spolupráci s hejtmanem Vysočiny Jiřím Běhounkem a Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) již letos v srpnu. Společně představili nový harmonogram pro řízení dopravy, který má fungovat již v nadcházejícím zimním období.
Na jeho základě by měly v první řadě zmizet dočasná dopravní omezení, která měla loni bránit v údržbě zasněžených komunikací a způsobovat zmíněné dopravní kolony. „S výjimkou omezení u mostu mezi Mušovskou a Věstonickou nádrží v délce 500 metrů, které by mělo zmizet v nadcházejícím víkendu, jsou již odstraněna,“ ujišťuje Kremlík.
„Problémem bylo, že tam sypače nemohly najet, protože byla přenosná svodidla v místě, kde významným způsobem zužovala profil. Náš hlavní úkol bylo právě to, aby tam posypové vozy a případně i vozidla integrovaného záchranného systému nyní mohly vjet,“ uvedl Běhounek. Na druhou stranu sám přiznal, že úspěšnost opatření nikdo předem zaručit nemůže.
Mezi těmito kroky bylo na středeční tiskové konferenci představeno například proměnné dopravní značení, které by mělo regulovat předjíždějící kamiony na základě konkrétních povětrnostních podmínek.
Dále přibude posypových vozů i odstavných míst pro vozidla. A co se týká inkriminovaného úseku dálnice mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem, měli by být v pohotovosti policisté a hasiči, kteří budou odklánět dopravu v případě potřeby do protisměru.
„To, že bude sněžit, je věc počasí, to ministr dopravy ani pan hejtman nijak neovlivní. My říkáme, že jak silničáři, tak kraj jsou připraveni se s úskalími počasí potýkat,“ uvedl Kremlík. První zátěžový test podle ministra proběhl bez větších problémů.
A na otázky na samotné dokončení modernizace dálnice ministr zopakoval, že by měly být veškeré práce na silnicích dokončeny nejpozději do roku 2021. „Bohužel to před námi nikdo neopravil. My jsme začali dálnici opravovat v roce 2013,“ tvrdil Kremlík s tím, že nemá žádné informace o tom, že by se současné opravy nedařily.